Progesteronstøtte i første trimester

E-40425251

Første møte med forumet
Hei! Jeg fikk foreskrevet progesteron-vagitorier av gynekolog i uke 6, sannsynligvis på grunn av alder og forhøyet risiko for SA.
Jeg fikk Utrogestan, 200 mg x 3.
Så ser jeg på Felleskatalogen at anbefalt dose er "600 mg/døgn, fordelt på 3 doser" - altså må det jo være en skrivefeil i Felleskatalogen da 3 doser Utrogestan er 900 mg/døgn.
Ser til sammenligning at for Lutinus er dosen 100 mg x 3.

Noen som kan opplyse meg? Hvilke doser har dere fått?

Det er veldig stor forskjell fra klinikk til klinikk hva som skrives ut. Og årsaken til at det skrives ut. Jeg tok 3 x 200 mg 3 ggr pr dag til 9+0, altså 1800 mg pr dag.

Jeg skjønte ikke. 200mgx3 er jo 600mg..?

Forøvrig, jeg har gått på lutinus 3x daglig (fryseforsøk). Har også gått på cyclogest, men da bare 2x daglig, og i kun 2 uker ish.

Hvor gammel er du? Jeg er 40 og har hatt 2 MA, men fastlegen hadde ikke hørt om progesteronstøtte da jeg spurte om dette. Og henviste ikke til gynekolog. Har stoffskiftesykdom som øker risiko for SA, så har vært litt skuffet i hvor ikke-eksisterende støtte jeg har fått av legen min.

Hvordan får du det til å bli 900mg? 200x3=600. Jeg går også på Utrogestan, men 300mg x 2, som blir det samme. Gått på de fra el og skal gå på dem frem til 12+6

Hvor gammel er du? Jeg er 40 og har hatt 2 MA, men fastlegen hadde ikke hørt om progesteronstøtte da jeg spurte om dette. Og henviste ikke til gynekolog. Har stoffskiftesykdom som øker risiko for SA, så har vært litt skuffet i hvor ikke-eksisterende støtte jeg har fått av legen min.
Da ville jeg ha gått til privat gyn/lege. Jeg er 40 og ble heldigvis henvist av fastlegen, og har fått alt av støttemedisiner via gyn da fastlegen min ikke gjør noe gynekologisk selv. Fastlegen din burde jo bare ha henvist, så ville det ha blitt opp til gyn å konkludere med hvilke tiltak som trengs.

Det er så forskjellig hva gyn gjør og hvor lenge man skal bruke det har jeg skjønt nå i ettertid.
Jeg brukte Lutinus 100mg x 3 fra positiv test og ut 12+6.grunnet habituell abort pluss at jeg er 39 år.

Back
Topp