Jeg trenger råd ang prøving med eller uten progesteron. Har en sønn fra før, 2 år. Ble gravid på første forsøk. Etter fødsel har jeg spottet 4-5 dager før mensen. Ble gravid igjen til jul på andre forsøk. Spottet 3 dager før positiv graviditetstest. På TUL ble det vist tom fostersekk, og jeg hadde mista fosteret veldig tidlig. Siden mars har vi prøvd i 6 sykluser uten hell. Spotter fortsatt 4-5 dager før mens. Var hos privat gyn som uten undersøkelser skrev ut duphaston (progesteronstøtte).
I etterkant har jeg googla masse og er usikker på flere ting.
1) er det for tidlig å prøve med støtte etter å ha prøvd i 6 mnd? Leser om flere som blir gravide med spotting, men også mange som sliter. Leser også om at det kan lede til flere spontanaborter.
2) jeg er litt redd for at progesteron kan øke risiko for fosterskade. Har lest at forskning ikke er entydig i om det er skadelig eller ikke. Men jeg har inntrykk av at private gynekologer skriver ut medisinen raskt, så da er det litt underlig at det skulle være skadelig.
Jeg er altså svært usikker. Jeg er fryktelig utålmodig etter å bli gravid, redd for å miste igjen og redd for å påføre fosteret skade.
I etterkant har jeg googla masse og er usikker på flere ting.
1) er det for tidlig å prøve med støtte etter å ha prøvd i 6 mnd? Leser om flere som blir gravide med spotting, men også mange som sliter. Leser også om at det kan lede til flere spontanaborter.
2) jeg er litt redd for at progesteron kan øke risiko for fosterskade. Har lest at forskning ikke er entydig i om det er skadelig eller ikke. Men jeg har inntrykk av at private gynekologer skriver ut medisinen raskt, så da er det litt underlig at det skulle være skadelig.
Jeg er altså svært usikker. Jeg er fryktelig utålmodig etter å bli gravid, redd for å miste igjen og redd for å påføre fosteret skade.