Progesteron - kort LG. Tilskudd? Når teste?

G

Grete90

Guest
Hei,

Jeg har kort lutealfase (8-11 dager) og syklus på ca 26-27 dager. Sluttet på p-piller rett før jul. Har eggløsning i dag (CD17) evt kanskje i morgen (testet tydelig positivt på el i går kl 19 og har symptomer). Er første gang vi har prøvd aktivt men har fulgt med på syklus og testet litt med el-tester de forrige syklusene. Litt sent ute med prøvingen mtp alder dessverre. Lurer på om jeg bør ta noen form for tilskudd av progesteron for å gi egget bedre sjanse til å feste seg. Finnes det noe jeg kan kjøpe uten resept som faktisk har effekt på progesteronnivå?

Ser det står på nett at man kan måle progesteron 7 dager etter el for å sjekke nivå, blir det annerledes hvis jeg har kort lutealfase, kan jeg ta den tidligere? Når er det best å ta blodprøven?

Jeg har også litt kort syklus og har slitt en del med mellomblødninger. Jeg gikk privat etter 6 mnd med prøving og fikk progresteronstøtte. Før det prøvde jeg med wildyam som man får kjøpt reseptfritt men føler ikke det hadde noen effekt på meg (men prøvde det ikke lenge før jeg dro til lege). Har hørt om flere her inne som har brukt det. Men vil anbefale å gå til lege og forklare at du har kort syklus og begynne på progesteron :) Du kan også be om å få tatt en blodprøve for å sjekke progresteronnivået ca 5 dager etter eggløsning f.eks :)

Hvis du er nede i 8 dagers lutealfase, vil jeg droppet test og bedt om progesteron uansett.

Jeg hadde 7-8 dagers lutealfase, og fikk resept på Cyclogest. Tok aldri noen måling på progesteronnivå. Tilskudd er ikke skadelig, og kan bare hjelpe. Ble gravid med sønnen min når jeg begynte med det, og nå når jeg prøver på nr. 2 har jeg begynt igjen.

Tar en stikkpille når jeg legger meg på kvelden fra 2 dpo. Mensen kommer ikke før jeg slutter på de. Slutter hvis jeg får negativ test 13 dpo, så får jeg mensen ca 15 dpo

Jeg hadde lutealfase på 10 dager. Gikk til privat gyn og fikk resept på progesterontilskudd, uten å ta noen prøver for å måle det først.
Jeg hadde da hatt en MA, og deretter hatt fire pp’er før jeg gikk til gyn. Ble gravid på pp2 med Utrogestan :)

Back
Topp