Produkter til mor

1+1

....
Jeg syns det er så møe forskjellig vi kan kjøpe til brystene. Hva handler dere inn? Får anbefalinger fra alle kanter, men vet jo ikke på forhånd hvordan ammingen går og hvordan brystene blir. Her er en liste over ting. Hva trengs? :)

- Brystvortekrem (Purelan)
- Brystskjell (melkeoppsamler)
- Brystbeskytter (ved amming hvis du er sår)
- Brystpumpe
- Poser til frysing av melk
- AmmeBH
- Ammesinglet
- Ammeinnlegg (hvor mange?)
- Ull-innlegg (hvor mange?)
- Flaskevarmer
- Steralisator av flasker

- Eventuelt andre ting som er lurt å ha?

Ser ut som en fin liste det der :-)

Jeg har kjøpt/kommer til å kjøpe:

* Brystbeskytter (ble veldig sår i begynnelsen sist gang)
* Flaskesterilisator
* Ammeinnlegg. (begynner nok med en eske, og tar resten ved behov)
* Ull-innlegg (3 par. Sånn at jeg har noe å bruke mens andre tørker etter vask)

Krem brukte jeg ikke sist, og vet ikke om jeg blir å kjøpe det på forhånd nå heller.
Pumpe er jo litt lurt, sist endte jeg med å låne fra helsestasjonen. Tenker jeg ser det an denne gangen også.

Du har en så fin liste der, at jeg kommer ikke på noe mer som kan trenges til mor egentlig...

Lykke'i'magen skrev:
Jeg syns det er så møe forskjellig vi kan kjøpe til brystene. Hva handler dere inn? Får anbefalinger fra alle kanter, men vet jo ikke på forhånd hvordan ammingen går og hvordan brystene blir. Her er en liste over ting. Hva trengs? :)

- Brystvortekrem (Purelan) - Dette var gull verdt mot såre bryster sist, skal kjøpe det denne gangen også. 
- Brystskjell (melkeoppsamler) - - Kjempe greit å ha, kan brukes til å samle pluss for å lufte om du lekker.  
- Brystbeskytter (ved amming hvis du er sår)
- Brystpumpe - JA!!!!!!!!!!! 
- Poser til frysing av melk - Unødvendig å ha før babyen kommer. Først se hvordan det går. 
- AmmeBH
- Ammesinglet/ amme topper. 
- Ammeinnlegg (hvor mange?) - Jeg har kjøpt en pakke med avent sine. Dette får man lett tak i, behøver ikke hamstre. 
- Ull-innlegg (hvor mange?) - Jeg har 3 par. 
- Flaskevarmer
- Steralisator av flasker - Klarte meg fint uten dette sist, men denne gangan har jeg kjøpt på tilbud på apotek1. :-) 

En fin liste. Har skrevet litt bak noen av punktene dine. Tror du har fått med deg det meste. 

*amme-bh eller singlet i stoooor størrelse, kjøpte en c-cup istedenfor min vanlige b-cup sist og den var altfor liten.
*ullinlegg, min 3 par, da har du til vask når de andre er i bruk
*Purelan, noen mener at riktig teknikk ikke gir sårhet, men purelan er en billin investering og kan også brukes til såre lepper og tørre albuer ;)
*Ammeinlegg i papir som ikke klebrer seg til brystvortene, likte chicco sist, men finner ikke de lengre så må se meg om etter en ny favoritt.

ellers ser jeg på flaskevarmer og flaskesterilisator unødvendig å bruke penger på med mindre en skal bruke en del flasker, selv ikke alle fulltids flaskemødre jeg kjenner har behov for sterilisator. så ville rådet deg til å se an behovet etterhvert og bruker en flasker så mye at koking blir "stress" ville jeg heller ha invistert i en sterilisator.

Det jeg hadde som ikke er nevnt (tror jeg) var såkalte ammeskjold. Dette måtte mannen kjøpe i hui og hast (kjøre til nattåpent apotek) pga at jeg slet veldig med ammingen og babyen fikk ikke tak i brystvorta. Med et slikt ammeskjold (slags plastikk-deksel til puppen) blir brystvorta veldig stiv og lett å få tak i for babyen.

Har kjøpt:

ammesalve (lykkelig som liten)
ammeinnlegg i ull/silke blanding (nostebarn.no)
melkeoppsamler (fikk av en veninne)
brystpumpe
slike avent kopper til frysing av melk
3 tåteflasker (minste str)
4amme bh'er (rimelige på HM)
2amme singleter med "innebygd" BH (HM)
2 amme tskjorter
3ammesingleter
1 ammegenser
(ellers kommer jeg til å bruke gravidklærne, spesielt de med knapping langt ned) 

Har hørt at man kan bli litt ekstra sår av ammeinnlegg i papir.. Lurer derfor på om jeg skal kjøpe noen flere i ull/silke (har 2par).
Har også hørt at noen klipper til myke gaskluter og bruker de.

- Brystvortekrem (Purelan) - Trengte jeg ikke. Purelan er dessuten sauetalg, blaargh! Smør heller med din egen morsmelk :) 
- Brystskjell (melkeoppsamler) - jeg hadde relativt lite melk, så det hadde jeg ikke bruk for.
- Brystbeskytter (ved amming hvis du er sår) - Sikkert lurt, jeg ble ikke sår, så jeg hadde ikek behov for denne heller. 
- Brystpumpe - kjøp elekrisk, den manuelle holdt på å ta livet av meg :P
- Poser til frysing av melk - Ja, sikkert kjekt det også for de som har mye til overs! 
- AmmeBH - Det trenger du! 3-4 stykker. 
- Ammesinglet - Det trenger du kanskje også noen av, jeg fant aldri en som passa meg, men er du normal i strl, så er det greit å ha tre fire av dem også. 
- Ammeinnlegg (hvor mange?) - Kjøp en vanlig pakke og se hvor mye som går. Lekker du ikke så mye, går det bra med dobbelsidig kjøkkenpapir :P 
- Ull-innlegg (hvor mange?) - trengte jeg ikke. 
- Flaskevarmer - En er kjekk
- Steralisator av flasker - Det er jo ikke 100% nødvendig. Men jeg elsker min! Koke flasker i kjeler er såå fort gjort å glemme. 

Jeg fikk diverse utstyr av min svigerinne til førstemann kom. Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe inn for mye, for det kan bli mye bortkastede penger. Men dette er jo helt individuelt - kanskje du får bruk for alt sammen for alt jeg vet :)
Men min erfaring med førstemann var :

- Brystvortekrem (samt skjell og beskytter) trengte jeg aldri, for jeg ble ikke sår når teknikken satt.. og om du skulle bli sår allerede på sykehuset, så fins kremen på apoteket der :)

- Brystpumpe (lånt) brukte jeg litt den første tiden da jeg hadde litt mye til overs, men det kan jo være kjekt å ha lenge. Ble aldri så jeg trengte å fryse noe - ammet i 10 mnd og far ga  mm-erstatning en sjelden gang.

- Flaskevarmer er jo kjekt nok, men går like fort med vann fra vannkoker i en liten kjele/beholder. Så ingen must...

- Sterilisator... Jeg kokte flasker og smokker bare på den gamle måten i kjele.

- Ammeinnlegg gikk det dermed unna på ;) Samt ull- inlegg - 3 par holdt for meg. Men gode å ha, spesielt i disse kjølige norske somrene :)

- et par gode Amme-bh er også gode å ha, men jeg klarte meg ellers fint med vanlige klær... (F.eks en singlet, og skjorte utenpå holdt fint når jeg skulle amme. Kan være praktisk med ammeklær, men når man ammer mange ganger i døgnet likevel, og kanskje i flere måneder, nytter det uansett ikke å ha ammeklær til enhver anledning. Vanlige, ikke for tettsittende klær holder godt nok :)

Håper det var til hjelp - men erfaringene kan nok være forskjellige... jeg vet ihvertfall at jeg ikke kommer til å handle halvparten av det som står på de "må ha" listene, for det er ofte ikke nødvendig alt sammen :)

Det var mange supre svar det :-) Alle har jo ulike erfaringer, så blir litt vanskelig å vite for meg som aldri har vært gjennom dette :P Jeg er en smule kontrollfrik og liker å ha ting "på stell". Litt redd for stress (med en nyfødt og alt er nytt) dersom jeg skulle for eksempel bli sår og ikke har kremen tilgjengelig med ei gang :P Men ser den med unødvendige kjøp også.

bh-forlenger (3-pk. på H&M) kan være en lur til å ha viss boobsene plutselig skulle bli en del større enn forventet ;) det går seg jo som oftest til innen kort tid

Back
Topp