Problemer med trening under svangerskap?

Sf3009

Andre møte med forumet
Ser utrolig mange spreke og aktive gravide som både er på turer og på treningssenter store deler av svangerskapet sitt. Hvordan har dere følt på det?

Jeg selv har hatt en del problemer med den populære kvalmen, samtidig som jeg har hatt veldig lavt blodtrykk og b12 mangel. (Fått resept for det når jeg var i uke 13, er i uke 20 nå og skal sjekkes igjen av legen i uke 25) Det har resultert i mye sengeligging og kjedsomhet fra min side. Vært aktiv innen sprangridning, men var på mitt siste stevne i slutten av juli på grunn av formen. Nå er selvsagt sprangridningen lagt på hylla frem til etter termin, og er bare ute på turer og lette treninger med hesten.

Kjenner at det er visse ting til daglig som er veldig ubehagelig, som å bøye seg for å plukke opp noe fra gulvet eller lignende. Føler jeg må kaste opp.. er dette noe dere har kjent?
Vet det er viktig å være aktiv under graviditeten, men hittil har jeg nesten ikke orket opp i stallen for å gjøre de daglige gjøremålene jeg har der en gang! Håper ikke det varer i lange tider
 
Kjenner på det samme som deg og har vel egentlig skjønt at mine svangerskap er sånn. Prøvde virkelig sist,tvang meg på senteret for å trene for å se om det gikk seg til. Endte med utmattelse og sykmelding på grunn av ekstremt lavt blodtrykk og jernmangelanemi. Så denne gangen orker jeg ikke prøve, går turer av og til og er fornøyd med det.
Jeg tror at det er et mindretall gravide som orker å opprettholde en såpass aktiv hverdag med trening hver dag osv....
Dette går over så nyt svangerskapet og ta vare på deg selv :)
 
Det samme her også!
Jeg er utdannet personlig trener og har vanligvis trent 7-8 ganger i uken. Prøvde å opprettholde treningen i sommer, men var altfor sliten og kvalm. Gikk heller korte turer!:)
Nå når jeg ikke er kvalm lengre prøver jeg å få til 2 økter i uken.

Lytt til kroppen din! Det er den eneste som vet hva som er riktig for deg![emoji4]
 
Jeg tenker nå så som at ja, det er viktig å holde seg i form under graviditeten, men jeg tror ikke det er sunt å presse seg når man er så dårlig som du beskriver. Prøv eventuelt å gå litt turer og så krysser vi fingrene for at du føler deg bedre etterhvert :)
 
Jeg har samme utfordring som deg! Skulle gjerne trent litt og vært mer aktiv, men sliter så innmari med kvalme at jeg ikke får det til.
Jeg tenker at jeg må lytte til kroppen o kg på gode dager kan jeg gå tur og være mer aktiv, mens andre dager holder med å gå på jobb..
 
Jeg har veldig problemer med bekkenet, så å skulle gå på turer er helt håpløst. Tenkte å prøve svømming, se om det kan være et alternativ som kan passe for meg. Føler det er viktig å ikke sette seg ned, men holde seg litt i aktivitet. Så får man heller prøve litt forskjellige ting og se om det kan passe :)
 
Første gang sprang jeg etter bussen da jeg var åtte mnd på vei, denne gangen blir det ca ingen trening. Svangerskap kan være veldig forskjellige, og det er heller ikke alle som klarer å opprettholde et høyt aktivitetsnivå. Det kan være tungt å akseptere at man ikke klarer alt man vil, men jeg tenker nå at dette er en veldig begrenset periode av livet. Det kommer andre muligheter til å være sprek. :)
 
Jeg er sm 100% pga bekkenet og får trent 5 ganger i uka om ikke mer. Jeg blir værre av å være rolig. Så jeg bruker litt sykling, roing, crosstrainer og styrketrening. Men med begrensninger på hva kroppen klarer og hvordan formen er.
 
Jeg var veldig trøtt, kvalm og sliten i første trimester, men formen har tatt seg opp plutselig etter at jeg begynte med jern tilskudd. Vet ikke om det har noe med at jeg hadde litt lave jern verdier eller at det er vanlig å være kvalm og trøtt de første månedene av svangerskapet.
Så jeg prøver å ta veldig rolige økter på treningssenteret, uten anstrengelse. Jeg synes det er godt å kunne røre på seg , har en sittende jobb, så bruker å bli stiv hvis jeg ikke har trent på en ukes tid.
 
Jeg trener som før og har ennå mine timer på sats som jeg underviser i. Tilpasser vekter og øvelser etter dagsformen og tar en ekstra fridag når jeg trenger det. Har litt bekkenplager men det blir bedre når jeg beveger meg for min del. Forrige svangerskap tok jeg pull ups til termin, så må jo klare det denne gangen også ;)
 
Jeg trener pilates en gang i uka, og går som regel tur en kveld i uka med en venninne. Pleide å ha en time sirkeltrening med gamlejobben, men byttet jobb i sommer, og da utgikk det. Burde sikkert trent mer, da jeg merker at ryggen fort blir sliten.
 
Jeg har begynt på trening hos fysioterapeut. :) godt å få bevegd seg!
 
Har store planer om en tur på treningssenteret etter klarsignal fra gyn. Møkklei av og sitte stille nå.
 
Trener ikke, men prøver å gå turer 2-3 ganger i uka. Tenker at en liten tur, er bedre enn ingenting.
 
Dem sier vel at om du har trent tidligere, så kan du fortsette med dette i svangerskapet, men om du ikke har trent før, så er ikke å sette igang i svangerskapet det lureste.

Også er det jo utrolig viktig å kjenne på kroppen din. evt så kan det være greit å ta en samtale med JM?
 
Back
Topp