Problemer med tannpussen

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Flere som har opplevd helt umulige perioder med tannpussen?

har ei på 2,5 år som er i sin verste «vil ikke» fase, å nå er tannpussen et rent helvette. Føler vi har prøvd det aller meste. For å ramse opp: spennende nye tannkoster, tannkremmer, sanger og regler, hun får pusse tenne til vi voksne mot at vi får pusse hennes, prøvd at hun får pusse egne tenner selvstendig men hun pusser kun nede uansett hva vi gjør så vi må pusse godt over uansett, prøvd pussesangen til fantorangen på tv mens vi pusser, snakke om hvorfor vi må det, bøker om tannpuss, youtube sanger med tannpuss, belønningssystem, faste rutiner og siste utvei er å holde henne fast å tvangspusse.

I kveld var en slik kveld hvor tannpussen er et mareritt, jenta har bestemt at hun ikke skal pusse og uansett hva vi lokker med så hjelper ikke noe, endte med å forsøke tvangspussing til slutt men det for første gang ble det også misslykket da jentungen har lært seg nye knep for å bite tennene sammen og snurpe igjen munnen og det var bokstavelig talt ikke mulig, endte med en unge som gråt så hardt at hun nesten kastet opp, så jeg føler meg helt rådvill, vi har virkelig prøvd alt for å gjøre tannpussen til en gøy greie, men hun har helt låst seg på det:-(

jeg tenkte prøve å pusse litt på hun mens hun sov faktisk om jeg klarer det,

jeg vet faktisk ikke hva mer vi kan gjøre, føler meg helt rådvill. Andre som har vært igjennom slike umulige perioder?

Vi har det og sånn.... helt umulig å få til stort sett. Jeg håper det bare er en fase! Skal spørre helsesøster når vi skal på 2 års kontroll (han er er 2 1/2 nå men timen utsatt pga korona) om noen tips. Har prøvd å huske å ta frem kosten etter middag også nå, så da blir det mulighet for 3 ganger i døgnet (på hverdager), men som sagt... håper det bare er en fase...

Pleier å late som at det er noe rart inni munnen som må pusses vekk. Feks et lite troll, en promp, buksene til pappa, hva som helst :p Eller pusser nesa/kinnet/øret ved en feil også si «nei, ikke nesa da. Mamma tok feil»
Hvis pussing er en kamp hver kveld ville jeg prøvd å finne en måte hvor det lan være moro, men så stoppet etter få puss mens leken enda er god også blir det forhåpentligvis gradvis bedre.
Kan prøve at hun pusen dine tenner samtidig som du pusser hennes også. (Det hadde du forresten kanskje prøvd)

Pleier å late som at det er noe rart inni munnen som må pusses vekk. Feks et lite troll, en promp, buksene til pappa, hva som helst :p Eller pusser nesa/kinnet/øret ved en feil også si «nei, ikke nesa da. Mamma tok feil»
Hvis pussing er en kamp hver kveld ville jeg prøvd å finne en måte hvor det lan være moro, men så stoppet etter få puss mens leken enda er god også blir det forhåpentligvis gradvis bedre.
Kan prøve at hun pusen dine tenner samtidig som du pusser hennes også. (Det hadde du forresten kanskje prøvd)

Takk for tips:-)

vi har hatt tanntroll, krokodiller, rusk og karius/baktus i tennene og gjort det til en «lek» å pusse tennene tidligere, med stor dramatikk med at mor fanger tanntrollet etc å kaster det ut av munnen, var kjempe morsomt for både små å store, men den teknikken har ikke funket på noen mnd, hun har bare helt mistet interessen, synes ikke det er noe gøy lenger.

har funket at hun har pusset mine mens jeg har pusset hennes også tidligere, men nå skal hun bare pusse mine og klikker vinkel når jeg prøver å overtale til å få pusset hennes samtidig.

hun synes det er kjekt å pusse selv og vi har prøvd å tilrettelegge for det, at hun får gjøre det først/etter etc. og hun er ganske flink å pusse nede, men får ikke til å ta oppe selv å nekter å slippe oss til for å pusse over raskt.

Så jeg vet ikke helt hva som er lurt å gjøre videre, jeg fikk til å pusse tennene hennes etter hun sovnet i går, men synes ikke det var noe særlig å satse på, det får bli plan c tror jeg:-)

Vi har det og sånn.... helt umulig å få til stort sett. Jeg håper det bare er en fase! Skal spørre helsesøster når vi skal på 2 års kontroll (han er er 2 1/2 nå men timen utsatt pga korona) om noen tips. Har prøvd å huske å ta frem kosten etter middag også nå, så da blir det mulighet for 3 ganger i døgnet (på hverdager), men som sagt... håper det bare er en fase...

Jeg unner ingen en slik vanskelig periode med de små, men det er litt godt å vite at det ikke bare er vi som har en så bestemt unge på området:hilarious:

Du er ikke alene! Tannpuss har alltid vært en kamp her, har en på 1,5 år. Vi har virkelig prøvd alt av alle råd man kan tenke seg. Han vil pusse tenner, syns det et kjempegøy - så lenge han får gjøre det selv. Med en gang vi prøver å pusse for han faller verden i grus. Han hyler såpass at vi har vurdert hørselvern liksom, og sparker, slår, snur seg bort, vrenger hele kroppen. Så her er det ikke selve tannpussen som er roten til problemet, men at han vil "klare selv". Så her har vi tvangspusset hver morgen og kveld, for tennene MÅ pusses. Da holder en av oss han fast mens den andre pusser. Vi forholder oss rolig, prater til han og forteller hva vi gjør osv. Han blir kjempesint, men det går over. Og hver gang vi sier at han skal pusse tenner, kommer han løpende og vil pusse MED GLEDE. Mange kanskje syns at jeg er verdens verste mor som tvangspusser barnet mitt, det må de gjerne tenke. Men det er mitt ansvar som mamma å sørge for blant annet god tannhelse. Lar jeg være å pusse så legger jeg jo ansvaret over på barnet, for det er jo han som ikke vil. Og det er jo IKKE greit.

Når det er sagt, så har ting begynt å snu. Nå får vi pusse litt vi også uten kamp. Han smiler og tuller. Så vi veksler mellom at han pusser og vi pusser helt til vi er fornøyd. Ender fremdeles med at vi må tvangspusse litt, men det er fremgang!

Mitt tips er å prøve å få tak i hva det er som gjør tannpussen til en kamp. Selvstendighetsbehov, smerter, overtrøtt osv kan jo være ulike årsaker. Lettere å jobbe med det dersom man skjønner hva det er som gjør tannpussen vanskelig. Ellers kan man vurdere belønningsskjema når de er store nok til å forstå det. Jeg er egentlig veldig imot belønningssystemer, men for akkurat tannpuss ser jeg at det kan være en mulighet. At man får et klistremerke for hver gang man får pusset tenner, og at etter x antall gode tannpuss får de en premie.

Takk for tips:)

vi har hatt tanntroll, krokodiller, rusk og karius/baktus i tennene og gjort det til en «lek» å pusse tennene tidligere, med stor dramatikk med at mor fanger tanntrollet etc å kaster det ut av munnen, var kjempe morsomt for både små å store, men den teknikken har ikke funket på noen mnd, hun har bare helt mistet interessen, synes ikke det er noe gøy lenger.

har funket at hun har pusset mine mens jeg har pusset hennes også tidligere, men nå skal hun bare pusse mine og klikker vinkel når jeg prøver å overtale til å få pusset hennes samtidig.

hun synes det er kjekt å pusse selv og vi har prøvd å tilrettelegge for det, at hun får gjøre det først/etter etc. og hun er ganske flink å pusse nede, men får ikke til å ta oppe selv å nekter å slippe oss til for å pusse over raskt.

Så jeg vet ikke helt hva som er lurt å gjøre videre, jeg fikk til å pusse tennene hennes etter hun sovnet i går, men synes ikke det var noe særlig å satse på, det får bli plan c tror jeg:)

Hm, hva skjer hvis du sier at dere helt bestemt skal pusse tenner og at hun må si ifra når hun er klar? Altså etter dere har tatt på pysj og allerede er på badet. Også sitter du bare på badet og venter til hun kommer uten å reagere så veldig mye på om hun protesterer eller løper vekk? Det kan funke her for ting som vi absolutt må gjøre, men det fungerer ikke så godt hvis begge foreldre er innen rekkevidde for da løper han bare mellom oss for å se hvor det er noe oppmerksomhet å få. Er det bare èn tilgjengelig er det ikke like gøy.
Eller så er vi i en periode hvor alt er gøy bare jeg sier at det ikke er lov, og tullekjefter for at han tar av klær/ går på badet/ setter seg ved bordet. Varer nok ikke evig da :p

Hm, hva skjer hvis du sier at dere helt bestemt skal pusse tenner og at hun må si ifra når hun er klar? Altså etter dere har tatt på pysj og allerede er på badet. Også sitter du bare på badet og venter til hun kommer uten å reagere så veldig mye på om hun protesterer eller løper vekk? Det kan funke her for ting som vi absolutt må gjøre, men det fungerer ikke så godt hvis begge foreldre er innen rekkevidde for da løper han bare mellom oss for å se hvor det er noe oppmerksomhet å få. Er det bare èn tilgjengelig er det ikke like gøy.
Eller så er vi i en periode hvor alt er gøy bare jeg sier at det ikke er lov, og tullekjefter for at han tar av klær/ går på badet/ setter seg ved bordet. Varer nok ikke evig da :p

hehe, nei det gjør det nok ikke, merker at denne forverringen også har sammenfallet med kuttingen av dagsdubben så hun er vare generellt sur og grinete og har kort lunte mange dager nå, så regner med det går seg til men det har vært noen mnd nå hvor tannpuss er en kamp.

keg har prøvd det som du sier noen få ganger, men da løper hun ut av rommet i protest å kommer aldri tilbake, så hittil har jeg endt opp med å sitte der lenge å vente å gitt opp til slutt:hilarious: men jeg har ikke prøvd det så mange ganger så kanskje jeg skal teste igjen for å se om det funket:-)

Du er ikke alene! Tannpuss har alltid vært en kamp her, har en på 1,5 år. Vi har virkelig prøvd alt av alle råd man kan tenke seg. Han vil pusse tenner, syns det et kjempegøy - så lenge han får gjøre det selv. Med en gang vi prøver å pusse for han faller verden i grus. Han hyler såpass at vi har vurdert hørselvern liksom, og sparker, slår, snur seg bort, vrenger hele kroppen. Så her er det ikke selve tannpussen som er roten til problemet, men at han vil "klare selv". Så her har vi tvangspusset hver morgen og kveld, for tennene MÅ pusses. Da holder en av oss han fast mens den andre pusser. Vi forholder oss rolig, prater til han og forteller hva vi gjør osv. Han blir kjempesint, men det går over. Og hver gang vi sier at han skal pusse tenner, kommer han løpende og vil pusse MED GLEDE. Mange kanskje syns at jeg er verdens verste mor som tvangspusser barnet mitt, det må de gjerne tenke. Men det er mitt ansvar som mamma å sørge for blant annet god tannhelse. Lar jeg være å pusse så legger jeg jo ansvaret over på barnet, for det er jo han som ikke vil. Og det er jo IKKE greit.

Når det er sagt, så har ting begynt å snu. Nå får vi pusse litt vi også uten kamp. Han smiler og tuller. Så vi veksler mellom at han pusser og vi pusser helt til vi er fornøyd. Ender fremdeles med at vi må tvangspusse litt, men det er fremgang!

Mitt tips er å prøve å få tak i hva det er som gjør tannpussen til en kamp. Selvstendighetsbehov, smerter, overtrøtt osv kan jo være ulike årsaker. Lettere å jobbe med det dersom man skjønner hva det er som gjør tannpussen vanskelig. Ellers kan man vurdere belønningsskjema når de er store nok til å forstå det. Jeg er egentlig veldig imot belønningssystemer, men for akkurat tannpuss ser jeg at det kan være en mulighet. At man får et klistremerke for hver gang man får pusset tenner, og at etter x antall gode tannpuss får de en premie.

huff ja vi har hatt vanskelige perioder før også men da har vi alltids klart å tvangspusse og det har gått greit da, det har ikke vært så veldig problem utenom litt krokodilletårer så har vi snakket mye om både før og etter hvorfor vi må pusse tennene så har vi liksom vært ferdig med det, veldig mye hos jenta mi bunner nok ut i et behov og ønske for selvstendighet og det er noe vi prøver å tilrettelegge for at hun får gjøre i så stor grad som overhode mulig, men som du sier så må man jo noen ganger som foreldre ta styring og sørge for at tennene blir pusset skikkelig bla annet og om det er tvangspuss som må til så velger vi alltid det som siste utvei men på ett eller annet tidspunkt så må man bare.

MEN nå synes jeg tvangspussen også er umulig å få til, he ta er blitt kjempe sterk og biter igjenn tenner og snurper sammen munnen, og klarer vi å lirke inn tannkosten så biter hun ned på den som en hai og slipper ikke opp. Å så har vi gått fra litt krokodilletårer ved tvangspuss til full hysterisk gråt og det ender da i at hun brekker seg og nesten kaster opp. Så jeg droppet det til slutt sist jeg forsøkte så ble det tannpuss på sovende barn istedenfor. Det funket det også men tviler det kommer å funke hver gang.

Bellønningssytem fungerer til en viss grad på jenta mi men hun har lite interessene for de tavlene/klistermerke etc. i alle fall hittil. Vi har prøvd oss frem på andre situasjoner, feks belønne med at hun får hjelpe meg bake etc. men hun er fremdeles der at hun ikke tenker abstrakt så det vi lover i belønning må skje umiddelbart, å det er ikke alt som passer til tannpuss situasjonen. Men vi har prøvd fluortabletter som belønning tidligere uten hell, men det er en stund siden så jeg tenkte prøve dette igjenn.

tror vi får stålsette oss for at det her blir en fase så får vi se om vi finner boe belønning som

Vi har som fast at ungane får pusse sjølv på morgonen mens vi pusser for dei på kvelden. Tennene blir sjølvsagt ikkje kjempereine når dei er små, men når dei er i "klare sjølv" alderen er det heilt klart verdt det. Skrur på ein kjekk sang på Spotify og pusser og vrikker på rumpa til musikken alle 3.

Har ingen andre triks å komme med, det har stort sett gått fint hjå oss. Sliter litt med at 2 åringen helst vil tygge og ikkje gape, men det løyste seg plutselig i kveld utan at eg veit kva som blei gjorde anderledes.

Musikk pleier å være ein hit i alle fall. Velge ein favorittsang (treng ikkje handle om tannpuss) og at tannpuss varer til sangen er ferdig.

Vi har som fast at ungane får pusse sjølv på morgonen mens vi pusser for dei på kvelden. Tennene blir sjølvsagt ikkje kjempereine når dei er små, men når dei er i "klare sjølv" alderen er det heilt klart verdt det. Skrur på ein kjekk sang på Spotify og pusser og vrikker på rumpa til musikken alle 3.

Har ingen andre triks å komme med, det har stort sett gått fint hjå oss. Sliter litt med at 2 åringen helst vil tygge og ikkje gape, men det løyste seg plutselig i kveld utan at eg veit kva som blei gjorde anderledes.

Musikk pleier å være ein hit i alle fall. Velge ein favorittsang (treng ikkje handle om tannpuss) og at tannpuss varer til sangen er ferdig.

god strategi:-) dog har ikke den hittil funket på jenta vår for hun er en skikkelig danseløve, så med en gang hun hører musikk laster hun fra seg tannbørsta og blir nye mer opptatt av å skulle bestemme musikken og danse:hilarious:

har løsnet litt etter vi endelig fikk tak i fluortabletter igjen, de har vært utsolgt på fysiske og nettapoteker i evigheter:-/

Her har det også vært tvangspussing. Helt siden første tann, men ved juletider løsnet det endelig litt ☺️
Ett triks vi startet litt med var å si at hvis han ville ha smukken i sengen måtte han pusse tennene. Først skjønte han nok ikke det, og sa han ikke ville. Da gikk vi rett i sengen uten tannpuss. Da han spurte etter smukken sa jeg bare at for å få den måtte han pusse tennene, og da spratt han opp og inn på badet - klar for tannpussen ☺️

Back
Topp