Problemer med innsovning

FruOfelia

Glad i forumet
August 2018
Da har jeg kommet dit jeg også kom med storebror da han var rundt 6 mnd og ga oss veldig oppstykket nattesøvn; hjernen min nekter meg å sove. Den er litt fornærmet tror jeg, «du må jo snart opp uansett, så det er ingen vits i å sovne i det hele tatt». I går var jeg så utslitt at jeg fikk mannen til å ta fri fra studiene slik at jeg kunne sove på dagen. Niks! Null søvn etter flere timer i senga.

Så da fant jeg ut at jeg måtte prøve å få ei hel natt alene på gjesterommet. Både mannen min og jeg var dødssliten, så vi la oss rett etter gutta, i halv åtte-tiden. Fire timer seinere måtte jeg gi opp og gikk og la meg med mannen min. Sovna en time etter det igjen tror jeg. Altså fem timer etter jeg la meg. Prøvde meditasjon, avslapningsøvelser, lydbok, podcast, telle pusten, og rett og slett å holde meg våken (omvendt psykologi).

Det er jo bare andre natta det har skjedd (pluss noen ganger på dagtid i det siste, men før har dette blitt en ond sirkel. Og det nekter jeg nå, vil ha noe tilgjengelig for slike perioder som kan bryte de. Så jeg har bedt legen om resept på noe jeg kan sovne på. Venter på sms fra han nå, han måtte undersøke litt hva jeg kunne bruke siden jeg ammer.
Noen andre som bruker innsovningstabletter nå og da?
 
Sliter også med det samme
 
Jeg sliter med det samme. Kjøpte melatonin da jeg var i usa sist, det hjelper :)
 
Har stort sett ikke slitt med innsovning etter at yngste kom, men har tidligere brukt imovane ved behov, og det har vært til god hjelp. Har stort sett bare behøvd det en kveld eller to for å komme på rett spor (alltid med pappaen tilgjengelig for barna, vel å merke).

Opplever også at bare det å vite at tablettene ligger klare er med på å bryte spiralen.

Jeg vet ikke om jeg ville fått imovane utskrevet i dag (Relis fraråder det dogdog i bastant til ammende), men antihistaminer har i alle fall ingen virkning på meg. Melatonin har jeg ikke prøvd.
 
Samme problem her. Ligger å vrir meg i opptil 5 timer, og når jeg endelig sovner vekker mini meg hver andre time. Har fått resept på Vallargan, men syntes ikke det hjelper så veldig. Kjenner det svir litt ekstra i øynene en time etter jeg tar tablett, men sovner fortsatt ikke. I kveld skal jeg prøve å ta to.
 
Kjenner meg veldig godt igjen. Jeg bruker imovane de dagene jeg ikke får sove. Veldig effektivt.

Jeg har prøvd det meste av sovetabletter, men det er først når jeg prøvd imovane at det fungerte skikkelig godt. Innsovningstabletter er nok et mye bedre alternativ, hvertfall for min del.
 
Gikk på circadin (melatonin) frem til jeg ble gravid. Hadde trengt det i svangerskapet også med tanke på hvor lite jeg faktisk sov :p Har tablettene liggende i medisinskuffen wnda, men ikke brukt noe. Legger meg alltid før midnatt, men ligger gjerne å roer ned med tlf i alt fra 30-60 min etter jeg har lagt meg:p
 
Back
Topp