Problemer med helsøster på

Får håpe hun tar det som konstruktiv kritikk og ar hun endrer tilnærmingamåte til andre kommende mødre.

Det første som slår meg er at du kanskje tror hun er negativt innstilt fordi hun vet om dette med psykolog osv. Hun gjør jobben sin og det er bra at de følger godt opp og samarbeider med jordmor om info som kan være viktig. Derfor vil du merke at hun stiller spm vedrørende dette. Hun er ikke nødvendigvis negativt til deg, hun bare følger opp. Tenk på de barna som ikke har det bra og så viktig at helsesøstre følger med. Et sånt spm ang gråt ved avkledning ser jeg ikke noe galt i - men du er overnervøs for å gjøre noe feil når hun ser deg. Noe alle i en sånn situasjon ville vært - ikke noe koselig å føle at man blir "holdt øye med". Altså det er jo bare å vise hvilken god mor du er. Du kan bytte om du vil. Ang det med amming og mme - applaus til deg som stod på ditt!! :) Du virker som en mor som stoler på at du selv vet hva som er best. Så hva kan hs si og gjøre liksom? Ingenting... Bare hev deg over det og vis at dette kan du :) du er tøff som konfronterer henne! Lykke til !

Ja, det var faktisk i tankene mine i starten- at det var jeg som kanskje var litt ekstra observant på det, og derfor slo jeg det litt ifra meg en periode. Men så nevnte samboeren min det også (en gang han var med på kontroll)- at hun virkelig overkjørte meg og ikke hørte etter på hva jeg sa. Og dette var uavhengig av meg, altså jeg hadde faktisk ikke snakket med han om mine følelser rundt kjemien mellom meg og helsesøster før den dagen etter at han også la merke til det. Når hun nå på siste kontrollen valgte å ta opp BUP pga. jeg sliter med å la min fire mnd baby sove i egen seng (hun har sovet med oss helt til hun var tre mnd), så er jeg faktisk ikke i tvil. Hun ringte meg til og med i julen for å mase på at hun skulle sende meg til legen som kunne henvise meg…. Jeg vil da bare ha noen leggetips fra en helsesøster :/

Ja, det er slitsomt å føle at de mistenker deg hele tiden, og at du må bevise noe hver gang du går inn døren til helsestasjonen som egentlig skal være der for å hjelpe

Det første som slår meg er at du kanskje tror hun er negativt innstilt fordi hun vet om dette med psykolog osv. Hun gjør jobben sin og det er bra at de følger godt opp og samarbeider med jordmor om info som kan være viktig. Derfor vil du merke at hun stiller spm vedrørende dette. Hun er ikke nødvendigvis negativt til deg, hun bare følger opp. Tenk på de barna som ikke har det bra og så viktig at helsesøstre følger med. Et sånt spm ang gråt ved avkledning ser jeg ikke noe galt i - men du er overnervøs for å gjøre noe feil når hun ser deg. Noe alle i en sånn situasjon ville vært - ikke noe koselig å føle at man blir "holdt øye med". Altså det er jo bare å vise hvilken god mor du er. Du kan bytte om du vil. Ang det med amming og mme - applaus til deg som stod på ditt!! :) Du virker som en mor som stoler på at du selv vet hva som er best. Så hva kan hs si og gjøre liksom? Ingenting... Bare hev deg over det og vis at dette kan du :) du er tøff som konfronterer henne! Lykke til !
Enig i dette. Helsesøsters jobb er først å fremst å sikre at barnet har det bra, deretter mammaen.

Uansett må kjemien stemme mellom dere stemme. Prøv å bytt helsesøster, og hvis det ikke hjelper går du til fastlegen i stedet.

Ja, det var faktisk i tankene mine i starten- at det var jeg som kanskje var litt ekstra observant på det, og derfor slo jeg det litt ifra meg en periode. Men så nevnte samboeren min det også (en gang han var med på kontroll)- at hun virkelig overkjørte meg og ikke hørte etter på hva jeg sa. Og dette var uavhengig av meg, altså jeg hadde faktisk ikke snakket med han om mine følelser rundt kjemien mellom meg og helsesøster før den dagen etter at han også la merke til det. Når hun nå på siste kontrollen valgte å ta opp BUP pga. jeg sliter med å la min fire mnd baby sove i egen seng (hun har sovet med oss helt til hun var tre mnd), så er jeg faktisk ikke i tvil. Hun ringte meg til og med i julen for å mase på at hun skulle sende meg til legen som kunne henvise meg…. Jeg vil da bare ha noen leggetips fra en helsesøster :/
Høres helt på tryne ut! O.o

Dagens oppdatering :

Jeg sendte mail til en ny helestasjon for noen dager siden, og skrev egentlig det samme som jeg har gjort her, da fikk jeg mail tilbake om å ta kontakt idag. Før jeg tok kontakt med de ringte forresten min "gamle" helsesøster og fortsatte med BUP maset sitt. Hun begynte samtalen med at siden jeg nevnte forgje gang at jeg slet med leggetider på jenta vår så var BUP alternativet, og da sa jeg det som det var. At nå har jenta fått ut en tann så det kan ha vært årsaken til soveproblemet, og at jeg ikke så det som en grunn nok til å bli sendt til BUP. Da fortsatte hun med at jeg også nevnte til henne forgje gang at hun var skeptisk til fremmede, derfor var det fremdeles aktuelt med Bup. Og ja, jeg igjen svarte med at dette er da ikke uvanlig og jeg var selv sånn da jeg var baby. Helsesøster ga seg enda ikke, og fortsatte med at ja men hun visste at jeg hadde blitt anbefalt å gå til psykolog da jeg var gravid (siden jeg nevnte at jeg hadde problemer med min far, og gruet meg til hvordan det skulle bli mellom han og barnebarn). Da svarte jeg med at ja, jeg har hatt noen timer med psykolog, og det er ferdig nå. Psykologen jeg hadde mente at vi hadde ordnet opp i "problemet", og at jeg ikke trengte flere timer. Jeg nevnte også at mitt problem med min far, går ikke utover mitt forhold til babyen min. De fleste mennesker kommer opp i en eller annen situasjon hvor de trenger hjelp utenfra en eller annen gang i livet, enten det er en periode med stress på jobb eller skilsmisse osv. Jeg tar ikke piller, og jeg har aldri vært deprimert i lengre perioder. Svaret jeg fikk da var at jammen, mange kvinner vet ikke at de trenger psykolog. Jeg måtte bare kutte samtalen med å spørre om når neste time var (selv om jeg nå vet at jeg ikke skal gå ditt mer).

Senere på dagen ringte jeg opp den nye helsestasjonen, og fikk beskjed om at sånn her skal ingen andre nybakte mødre oppleve, og det var derfor viktig at jeg tok kontakt med driftlederen. Jeg skal også selvfølgelig få lov til å bytte helsestasjon. Driftlederen svarte ikke på telefonen, men jeg prøver igjen snart ;)

Dagens oppdatering :

Jeg sendte mail til en ny helestasjon for noen dager siden, og skrev egentlig det samme som jeg har gjort her, da fikk jeg mail tilbake om å ta kontakt idag. Før jeg tok kontakt med de ringte forresten min "gamle" helsesøster og fortsatte med BUP maset sitt. Hun begynte samtalen med at siden jeg nevnte forgje gang at jeg slet med leggetider på jenta vår så var BUP alternativet, og da sa jeg det som det var. At nå har jenta fått ut en tann så det kan ha vært årsaken til soveproblemet, og at jeg ikke så det som en grunn nok til å bli sendt til BUP. Da fortsatte hun med at jeg også nevnte til henne forgje gang at hun var skeptisk til fremmede, derfor var det fremdeles aktuelt med Bup. Og ja, jeg igjen svarte med at dette er da ikke uvanlig og jeg var selv sånn da jeg var baby. Helsesøster ga seg enda ikke, og fortsatte med at ja men hun visste at jeg hadde blitt anbefalt å gå til psykolog da jeg var gravid (siden jeg nevnte at jeg hadde problemer med min far, og gruet meg til hvordan det skulle bli mellom han og barnebarn). Da svarte jeg med at ja, jeg har hatt noen timer med psykolog, og det er ferdig nå. Psykologen jeg hadde mente at vi hadde ordnet opp i "problemet", og at jeg ikke trengte flere timer. Jeg nevnte også at mitt problem med min far, går ikke utover mitt forhold til babyen min. De fleste mennesker kommer opp i en eller annen situasjon hvor de trenger hjelp utenfra en eller annen gang i livet, enten det er en periode med stress på jobb eller skilsmisse osv. Jeg tar ikke piller, og jeg har aldri vært deprimert i lengre perioder. Svaret jeg fikk da var at jammen, mange kvinner vet ikke at de trenger psykolog. Jeg måtte bare kutte samtalen med å spørre om når neste time var (selv om jeg nå vet at jeg ikke skal gå ditt mer).

Senere på dagen ringte jeg opp den nye helsestasjonen, og fikk beskjed om at sånn her skal ingen andre nybakte mødre oppleve, og det var derfor viktig at jeg tok kontakt med driftlederen. Jeg skal også selvfølgelig få lov til å bytte helsestasjon. Driftlederen svarte ikke på telefonen, men jeg prøver igjen snart ;)
Bra jobba, du er tøff :)

Hei, nå har jeg vært i samtale med driftleder. Samtalen gikk vel ikke så bra som jeg hadde håpet. Jeg får heldigvis byttet helsestasjon. Jeg nevnte også for hun at jeg ikke synes det er greit at det står oppgitt om hennes mas om BUP og mine psykologtimer i journalen, når jeg er stygt redd for at en ny helsesøster vil få samme tunnelsynet. Mine psykologtimer hadde ingenting med en svangerskapsdepresjon eller en langvarig depresjon å gjøre, og jeg synes ikke det er greit at hun har spurt meg så mye ut om dette. Jeg fikk beskjed om at disse tingene ikke kan bli slettet fra journalen.
Generelt virket det ikke som at driftleder var så veldig interessert i å lytte etter hva jeg sa- hun bare jattet. Det kan kanskje ha noe med at hun vil holde et lite "vern" om sine arbeidere.
Jeg nevnte at det har skjedd brudd på taushetsplikten her. Da jeg snakket med jordmoren min om at jeg har valgt å ta noen psykologtimer, så ga jordmoren min meg tilbudet om å benytte meg av psykologen på helsestasjonen (som kunne sende meg videre). Psykologen på helsestasjonen sendte meg videre til psykolog, og ville også tilby meg BUP på grunn av at det nå var vanlig at gravide med problemer ble sendt til BUP. Jeg takket igjen nei til BUP, og sa at mitt problem ikke går utover datteren min- det er et problem jeg har med min far, som jeg vil ta tak i og få ryddet opp i. Helsesøsteren min har brukt i ettertid dette imot meg, at psykologen på helsestasjonen anbefalte BUP (noe jeg aldri har fortalt).
Jeg kan også nevne at jeg er 22 år og student. Jeg har 30 poeng igjen av en bachelorgrad, og jeg vet ikke om dette kan ha noe påvirkning for hvordan de har sett på meg. Det er ingen tvil om at jeg hadde mange bekymringer i starten i forhold til økonomi, studier og generelt fremtiden. Graviditeten var ikke planlagt, og det kom som en sjokkbeskjed på meg og min samboer. Disse bekymringene delte jeg også med psykologen på helsestasjonen. Jeg velger også å tro at de fleste som har vært i min situasjon vil ha de samme bekymringene, og ingen grunn for å sende barnet sitt på BUP. Men selvfølgelig er det omsorgssvikt eller barnet ligger etter i sosialutvikling, så skjønner jeg at en helsestasjon skal reagere.
Ifølge driftleder så var journalene åpne for alle som jobber der…
Jeg sa ifra om at det absolutt ikke er riktig å spørre ut så mange spørsmål om hvor og hvem jeg går til psykolog hos, når dette absolutt ikke har noe med datteren min å gjøre, og når det heller ikke påvirker hun. Dette sa driftleder at hun ikke visste lovene for.
Driftleder sa at dette her også var helt vanlig, og det var flere som byttet helsesøstre eller helsestasjoner. Jeg tenker at det ikke er uvanlig at man kan ha dårlig kjemi mellom helseøster og "pasient", men jeg håper ikke at mitt tilfelle er helt vanlig.
Driftleder nevnte også at jeg måtte skrive inn skriftlig klage, og eventuelt skrive inn klage på journalen hvis jeg ville rette på noe der, men mente at dette ikke ville gå.

Jeg har også vært i kontakt med en annen en driftleder for en annen bydel, som jeg har en mistanke om at skjønte at jeg ikke ville få så veldig mye hjelp fra driftlederen på den helsestasjonen som jeg gikk til- og sendte meg derfor mail om at det var viktig å ta dette opp og isåfall med de, hvis ikke responsen var stor der jeg var.

Back
Topp