Problemer med helsøster på

Bkno7702272

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg har en datter på fire måneder, og har nå fått et skikkelig problem med helsestasjon (det gjelder vel egentlig helsesøsteren vi har der. Da vi gikk til jordmor så var jeg så dum og fortalte at jeg har hatt mye problemer med min far gjennom oppveksten og jeg gruet meg litt til hvordan det skulle bli mellom han og datteren min etter hun var født (om han skal få ha kontakt med hun eller ikke). Jeg nevnte derfor at jeg hadde valgt å ta noen psykologtimer for å finne ut av hvordan jeg skulle håndtere dette. Desverre så ser det ut som at denne samtalen har blitt ført videre til helsesøsteren min, som nå er veldig kritisk til meg som mor. Hun var veldig på i starten med å spørre meg om jeg gikk til psykolog osv, og forsnakket seg desverre litt sånn at jeg skjønte at noen alt hadde snakket med henne om dette før. Dette har gått utover kjemien vår i ettertid. Hun startet med å være veldig kritisk til ammingen min, og maste uke på uke at jeg måtte begynne å gi henne morsmelktilegg- selv om datteren min gikk opp ca. 180 gram i uken. Det minste hun har gått opp en uke har vært 150 gram (noe som jeg har lest er innenfor gjennomsnittet dette også). Jeg fortalte hun gang på gang at datteren min er superfornøyd og maser ikke på mat mer enn hun skal (sier ifra hver tredje time). Helsesøsteren fortsatte å snakke om økedager og morsmelktilegg, og jeg fortsatte å si at jeg har til og med pumpet ut 130 ml etter amming- så jeg vet at jeg har nok. Og ja, det samme maset fortsatte uke etter uke. Jeg hadde heller ingen stor baby da hun ble født, veide 3135 gram. Tilslutt gadd jeg ikke å gå uke etter uke for å veie henne, og etter at jeg begynte å ta av meg dette stresset så gikk datteren min plutselig opp 250-300 gram hver uke.

Men så kom kontrollene jeg ikke vil unngå, nemlig vaksineprogrammet som skulle igang. Dette tok jeg samtidig som jeg var på barselgruppe, og den dagen sa hun mye rart til meg som gjør at jeg føler hun mistenker meg som å være en dårlig mor. Jeg hadde gått til helsestasjonen den dagen, og hadde liten tid så jeg måtte veie gullet med en gang vi kom inn døren. Jeg var desverre kald på hendene, og det likte jo ikke datteren min så hun begynte å hyle litt i det jeg skulle veie henne. Da kom helsesøster bak meg og spurte "gråter hun alltid sånn når du kler av henne"? Jeg ble så satt ut av spørsmålet at jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle svare. Dette stresset meg jo desto mer. I ettertid har jeg lurt på hvorfor ikke hun heller gikk bort til jenta mi og prøvde å få hun i bedre humør, enn å stille meg så ubehagelige spørsmål. Det hele fortsatte under barselgruppetimen den dagen, hvor helsesøstser ba kun meg fortelle om personligheten til jenta vår. Jeg fortalte at hun var en blid jente på dagen, men urolig når vi skal legge hun-og at vi sliter med lite søvn. Jeg var også så dum og nevne at hun er noen ganger skeptisk til andre enn meg og pappaen. Dette reagerte helsesøsteren min veldig på og mente at det ikke var vanlig (å bli skeptisk så tidlig) Jeg forklarte hun også at datteren min har begynt å klø i tennene sine så det kan ha en sammenheng i dårlig søvn. Da noterte helsesøster ned kun "urolig jente" (på spørsmålet om personligheten hennes). Jeg spurte om hun hadde noen leggetips, og fikk tilbake at jeg trengte å gå på bup (barne-og-undom psykiatrien). Hun kunne sende meg til fastlegen, som kunne skrive ut henvisning. Jeg ble igjen så satt ut at jeg ikke klarte å svare på det, og mumlet bare ja….Og dette tok hun opp foran barselgruppen min!

Hvordan skal jeg ta opp dettte med helsestasjonen min ? Jeg takler det rett å slett ikke mer...

Last edited by a moderator:
Skift jordmor, dette er maktmisbruk. Send.inn klage. Dere har ingenting å jøre på Bup :-o

Ja, jeg ville også sett på muligheten for å skifte jordmor, evt helsestasjon hvis du bor i en by med flere... Hørtes ut som en skikkelig ekkel situasjon!

Lykke til videre:-)

Må har jeg ingen unge men du vet når babyen din er fornøyd og ikke minst mett. Er mange som har problemer med legging osv. Og de skal jo komme med tips spess når du spør etter det. De skal hjelpe og ikke kritisere deg. Og hvertfall ikke forran de andre.
Da tanteungen min var baby var hun også skeptisk til andre. Spesielt mannfolk, utenom pappaen. Og dette varte ganske lenge. Nå sier hun hei til alle hun møter så det går nok over.
Bytt helsesøster for sånn skal du ikke bli behandlet.

Bytt helsesøster ... Helsestasjonen er et tilbud . Du kan ta alle vaksiner på legekontoret hos fastlegen hvis du vil det . Kjenner flere som faktisk droppet helsestasjonen helt .

Synes du har ordlagt deg veldig godt her. Det er ikke lett å skulle fortelle noe slikt til noen som står i en autoritetsposisjone, så hva med å skrive ut det du har skrevet her og gi det til en annen på helsestasjonen/legen din/psykologen din?

Husk at selv om noen er en autoritet er de ikke ufeilbarlig de heller, lykke til:):)

Ja , ta med deg dette , og gjerne med alle kommentarene også . For selv om du hadde hatt problemer , så er dette tydeligvis en helsesøster som absolutt burde ha veiledning i hvordan hun behandler nye mødre . Lykke til! Er mange helsesøstre som ikke burde være helsesøstre .

Jeg ville sendt inn en real klage på helsesøsteren og skifte sporenstreks! Sånn går det ikke an å behandle folk!

Jeg ville byttet helsesøster. Hvis ikke det går, ville jeg heller brukt fastlegen.
Lykke til!

Jeg ringte helsestasjonen idag og spurte om det var mulig å få en time med helsesøsteren min. Jeg tenker jeg går uten jenta mi og tar en skikkelig prat med henne. Jeg kommer nok uansett til å si at kjemien ikke er der, og at jeg derfor vil be om en ny helsesøster. Jeg er bare redd for at hun skal si noe upassende til min nye helsesøster. Jeg trenger virkelig ikke en til med tunnelsyn. Det er veldig fristende å skrive brev med tanke på at jeg faktisk blir dårlig i magen bare av tanken på å snakke med helsestasjonen, men jeg tror det er viktig å vise at man ikke er feig og at man ikke "rømmer fra noe".

Forferdelig ekkelt... Jeg hadde byttet tvert! Jeg vet ikke hvor du bor og om det er en mulighet, men jeg har selv tidligere byttet helsesøster pga dårlig kjemi og noe i samme sjanger som du nevner...

Det første som slår meg er at du kanskje tror hun er negativt innstilt fordi hun vet om dette med psykolog osv. Hun gjør jobben sin og det er bra at de følger godt opp og samarbeider med jordmor om info som kan være viktig. Derfor vil du merke at hun stiller spm vedrørende dette. Hun er ikke nødvendigvis negativt til deg, hun bare følger opp. Tenk på de barna som ikke har det bra og så viktig at helsesøstre følger med. Et sånt spm ang gråt ved avkledning ser jeg ikke noe galt i - men du er overnervøs for å gjøre noe feil når hun ser deg. Noe alle i en sånn situasjon ville vært - ikke noe koselig å føle at man blir "holdt øye med". Altså det er jo bare å vise hvilken god mor du er. Du kan bytte om du vil. Ang det med amming og mme - applaus til deg som stod på ditt!! :) Du virker som en mor som stoler på at du selv vet hva som er best. Så hva kan hs si og gjøre liksom? Ingenting... Bare hev deg over det og vis at dette kan du :) du er tøff som konfronterer henne! Lykke til !

Synes du har ordlagt deg veldig godt her. Det er ikke lett å skulle fortelle noe slikt til noen som står i en autoritetsposisjone, så hva med å skrive ut det du har skrevet her og gi det til en annen på helsestasjonen/legen din/psykologen din?

Husk at selv om noen er en autoritet er de ikke ufeilbarlig de heller, lykke til:):)
Enig, ta med deg akkurat det du har skrevet her!!
Blir provosert på dine vegne, syns det er utrolig smålig at HS prøver å overstyre seg og at hu så tydelig viser at hu ikke ha trua på deg - til tross for dårlig grunnlag....

Håper det ordner seg for deg sånn at du kan kose deg med timene på helsestasjonen. Det skal være ett sted der du kan spørre om hjelp og der de kan påpeke alt det fine med barnet ditt!!

Det første som slår meg er at du kanskje tror hun er negativt innstilt fordi hun vet om dette med psykolog osv. Hun gjør jobben sin og det er bra at de følger godt opp og samarbeider med jordmor om info som kan være viktig. Derfor vil du merke at hun stiller spm vedrørende dette. Hun er ikke nødvendigvis negativt til deg, hun bare følger opp. Tenk på de barna som ikke har det bra og så viktig at helsesøstre følger med. Et sånt spm ang gråt ved avkledning ser jeg ikke noe galt i - men du er overnervøs for å gjøre noe feil når hun ser deg. Noe alle i en sånn situasjon ville vært - ikke noe koselig å føle at man blir "holdt øye med". Altså det er jo bare å vise hvilken god mor du er. Du kan bytte om du vil. Ang det med amming og mme - applaus til deg som stod på ditt!! :) Du virker som en mor som stoler på at du selv vet hva som er best. Så hva kan hs si og gjøre liksom? Ingenting... Bare hev deg over det og vis at dette kan du :) du er tøff som konfronterer henne! Lykke til !
Jeg skjønner hva du mener, men det er jo ikke en god måte å gå frem på. Hvis du ønsker at noen skal åpne seg for deg, så må du utstråle noe som gir tillitt. Det gjør ikke denne helsesøsteren! Er ellers helt enig med det du skriver.

Jeg har btw hatt to alvorlige fødselsdepressjoner og vet hvordan det føles å hele tiden føle at man må bevise noe..

Prøv å bytt skal ikke være sånt, at du har gått til psykolog gjør deg ikke til dårlig mor heller tvert i mot;)

Jeg ville byttet tvert. Men på helsestasjonen her er den helsesøster som samarbeider med BV for å "fylle opp kvoten". Er glad jeg slapp hu. Var så nervøs den ene gangen vi måtte inn dit at jeg holdt på å kaste opp. Er ikke noe morsomt.

Jeg skjønner hva du mener, men det er jo ikke en god måte å gå frem på. Hvis du ønsker at noen skal åpne seg for deg, så må du utstråle noe som gir tillitt. Det gjør ikke denne helsesøsteren! Er ellers helt enig med det du skriver.

Jeg har btw hatt to alvorlige fødselsdepressjoner og vet hvordan det føles å hele tiden føle at man må bevise noe..

Back
Topp