Problemer med begravelsesbyrået

Igloo

Elsker forumet
Himmelbarn
❤ Aprilbarna19 ❤
På minnelunden der Lillebror ligger er det mulighet å få en minneplate med navn og dato. Vi spurte om dette da vi hadde møte med begravelsesbyrået, men da sa han at dette bare var for kremerte. Jeg klarte ikke å slå meg til ro med dette, så jeg skrev en mail direkte til gravlunden. Et par timer senere ringte fyren fra begravelsesbyrået og beklagte. Han hadde tatt feil, og navnet minnelund var åpen for alle. Vi snakte litt om hva som skulle stå på platen, og han var usikker på om Lillebror måtte ha et ordentlig navn for å kunne få plate (det visste jeg ikke var sant, for det var en plate der for "Mini"), men han skulle sjekke dette opp.

2 uker etter begravelsen fikk jeg brev fra NAV om at gravferdsstønaden var innvilget og at pengene ville bli overført til begravelsesbyrået. Mannen min ringte til byrået for å sjekke hvordan det lå an med platen, og da viste det seg at de hadde glemt det ut. De sa de skulle finne ut hvordan de skulle få ordnet dette og så sende han en melding, men en uke etter har vi ikke hørt noen ting! Jeg skrev mail til de i dag og ba om en skriftlig bekreftelse på at de skal fikse det...

Jeg vet det er en bagatell oppi det store og hele, men jeg syns det er så dårlig gjort av de. Og siden de allerede har fått penger fra NAV er jeg redd for at de kommer til å kreve penger fra oss selv om det ble avtalt før begravelsen.
 
Dårlig gjort med noe ekstra oppi den påkjenningen dere allerede står oppi. Håper det ordner seg snart
 
Så utrolig leit at det ble slik. Veldig dårlig behandling fra byrået! :(

Vet du om NAV har overført pengene enda? Kanskje du kan ringe og sjekke, og be dem overføre dere i stedet hvis de ikke har overført? Vi fikk pengene inn på vår konto og betalte fakturaen fra byrået selv.

Har dere avtalene på e-post eller bare muntlig? Uansett er de jo bindende. Håper det ordner seg!
 
Det sto i brevet at de ville overføres til byrået. De hadde sendt regning på nesten hele den tilgjengelige summen...

Avtalen var bare muntlig. Det var derfor jeg fant ut at jeg måtte skrive mail til de nå.
 
Det sto i brevet at de ville overføres til byrået. De hadde sendt regning på nesten hele den tilgjengelige summen...

Avtalen var bare muntlig. Det var derfor jeg fant ut at jeg måtte skrive mail til de nå.

Jeg ville likevel ringt NAV og sjekket om pengene var overført, og forklart situasjonen. Du må i hvert fall få den resterende summen fra NAV hvis byrået i etterkant krever mer.

Pass på å formulere deg slik til byrået skriftlig at du henviser til den muntlige avtalen.
 
Det sto i brevet at de ville overføres til byrået. De hadde sendt regning på nesten hele den tilgjengelige summen...

Avtalen var bare muntlig. Det var derfor jeg fant ut at jeg måtte skrive mail til de nå.

De vil nok kunne kontakte NAV igjen for betaling av en ny regning. Vårt byrå tok kontakt med NAV og de fikk betaling derfra, så vi hadde heller aldri noe med selve betalingen å gjøre.
Håper det ordner seg❤️
 
Jeg husker vi fikk brev fra NAV etter at de hadde gjort opp mot begravelsesbyrået. Der sto det hvor mye penger som var igjen, og at om det var flere utgifter i forbindelse med gravferd/ stein eller lignende, så måtte vi ettersende det. Så saken er ikke lukket hos NAV selv om de har sendt et oppgjør.
 
Men vi har bare 900 kroner igjen av den totale støtten, og det er vel ikke nok til den platen?

Hvor mye brukte begravelsesbyråene deres av støtten?

Jeg fikk faktisk svar fra begravelsesbyrået. Han beklaget at vi "hadde havnet mellom to stoler". Han sa at det var kirkevergen som måtte ordne dette, men at han hadde tatt kontakt med dem for oss, og at vi kommer til å høre fra servicekontoret. Det er vel uansett vanlig at begravelsedbyrået tar seg av den kontakten?
 
Men vi har bare 900 kroner igjen av den totale støtten, og det er vel ikke nok til den platen?

Hvor mye brukte begravelsesbyråene deres av støtten?

Jeg fikk faktisk svar fra begravelsesbyrået. Han beklaget at vi "hadde havnet mellom to stoler". Han sa at det var kirkevergen som måtte ordne dette, men at han hadde tatt kontakt med dem for oss, og at vi kommer til å høre fra servicekontoret. Det er vel uansett vanlig at begravelsedbyrået tar seg av den kontakten?

Med levende musikk i begravelsen, blomster plass på minnelunden inkl plakett og 20 års festekontrakt så var det i alle fall en del penger igjen, men at det ikke ville vært nok om vi hadde bestemt oss for eget gravsted med stein
 
Og ja begravelsesbyrået hadde kontakt med alle, bortsett fra at vi snakket litt direkte med gravferdsetaten pga ferieavvikling
 
Vi hadde ingen seremoni. Bare kiste og selve gravleggingen på minnelund... og 3 roser.

Forstår ikke at det skal koste over 20 000!
 
Vi hadde ingen seremoni. Bare kiste og selve gravleggingen... og 3 roser.

Forstår ikke at det skal koste over 20 000!

Det høres jo helt sært ut.
Vi hadde seremoni i sykehuskapellet, så aner ikke om det kostet noe, en cellist som spilte under seremonien, bårebukett fra en blomsterdekoratør som ble instruert av min kusine, sykehuspresten holdt seremonien, kiste med pute og dyne etc, kremasjon, navnet minnelund med 20-års festekontrakt og gravferdskonsulent som brukte god tid på oss.

Det ble dekket med 16.219 kroner fra Nav. Dvs vi hadde 5.864 kroner igjen (dette var i 2015)
 
Det høres jo helt sært ut.
Vi hadde seremoni i sykehuskapellet, så aner ikke om det kostet noe, en cellist som spilte under seremonien, bårebukett fra en blomsterdekoratør som ble instruert av min kusine, sykehuspresten holdt seremonien, kiste med pute og dyne etc, kremasjon, navnet minnelund med 20-års festekontrakt og gravferdskonsulent som brukte god tid på oss.

Det ble dekket med 16.219 kroner fra Nav. Dvs vi hadde 5.864 kroner igjen (dette var i 2015)

Det virker som om begravelsesbyrået vårt har melket Nav for penger. Hadde de ikke dummet seg ut med denne minneplaten hadde vi sikkert ikke registrert det en gang, men det virker som om de krever mistenkelig mye. Særlig siden de reklamerer for en "enkel og verdig" begravelse for noen få tusen mer enn det vår gravlegging kostet...

Jeg kan vel be nav om å få se hva de krever penger for?
 
Last edited:
Det virker som om begravelsesbyrået vårt har melket Nav for penger. Hadde de ikke funnet seg ut med denne minneplaten hadde vi sikkert ikke registrert det en gang, men det virker som om de krever mistenkelig mye. Særlig siden de reklamerer for en "enkel og verdig" full begravelse for noen få tusen mer enn det vår gravlegging kostet...

Jeg kan vel be nav om å få se hva de krever penger for?

Klart du kan be om innsyn i det, de har jo bedt om dekning av kostnader på vegne av dere.
 
Vi hadde ingen seremoni. Bare kiste og selve gravleggingen på minnelund... og 3 roser.

Forstår ikke at det skal koste over 20 000!

Så merkelig. Vi hadde liten seremoni på sykehuskapellet, kiste, blomsterdekorasjon til kista, noen ekstra blomster og urne til kremasjon. Det kostet godt under 20.000. Vi fikk innsyn i kostnadene fra begravelsesbyrået da vi skrev under på noen dokumenter som de skulle sende til nav.
 
Vår kom på 40-50000, men hadde seremoni (ikke baby). Vi fikk faktura direkte og fikk etterbetalt fra nav. Ser fra fakturaen at det ble nok over 20000 før seremoni og sånt «ekstra» kom med.
 
Kanskje det varierer voldsomt hvilken pris byråene tar for de forskjellige tingene da... Jeg får be Nav om å få se hva alt har kostet
 
Kanskje det varierer voldsomt hvilken pris byråene tar for de forskjellige tingene da... Jeg får be Nav om å få se hva alt har kostet

Rart det skal variere så mye. Du kan også be byrået om å få se hva det kostet, går kanskje raskere enn via nav.
 
Rart det skal variere så mye. Du kan også be byrået om å få se hva det kostet, går kanskje raskere enn via nav.
evt be om begge deler og se hva de har oppgitt til nav
 
Kanskje det varierer voldsomt hvilken pris byråene tar for de forskjellige tingene da... Jeg får be Nav om å få se hva alt har kostet
Selv om NAV dekker kostnadene då er det du som er kunde. Du kan fint kreve en kopi av spesifisert faktura fra byrået.
 
Back
Topp