Problem nedentil....

Guri Malla

Forelsket i forumet
Litt pinlig det her, men here it goes... Jeg klør og er sår hele tiden nedentil.... Kan ikke ha sex engang, da er det helt jæ.... i flere dager etterpå! Har tatt seks soppkurer hittil omtrent, og det hjelper i en dag så er det tilbake igjen. Smører med Canesten-kremen hver dag. Kan legen gi noe sterkere enn Canesten? Finnes det noe sterkere enn Canesten i det hele tatt? Hadde det sånn her sist jeg var gravid, men ikke like ille...

og kjenner problemet...så jeg følger tråden din nøøøye..dette er skikkelig kjipt....

Ja jeg er ikke den eneste ser jeg.. Må følge med på denne.

Har dere prøvd noe som ballanserer i underlivet som actigel eller melkesyrekapsler? Mange har også hell med yoghurt i underlivet (høres kanskje litt spesielt ut men er jo masse gode bakterier osv i det og billig er det og..!)

Så er det det vanlige: unngå overdreven vasking, såpe, bruke bomullsundertøy og ha det mest mulig luftig (sopp elsker varmt og klamt miljø), kokevaske alt undertøy...

Hos meg hjelper det å unngå å spise for mye sukker og gjær da dette også "brødfør" sopp i stor grad.

Men alt i alt er graviditet en skikkelig gladfaktor for candidasoppen, den elsker uballansen dette medfører i underlivet.. Dersom canesten ikke fungerer hadde jeg tatt en tur til legen og hørt jeg.. Man kan vel også ta de stikkpillene til canesten så lenge man bruker fingeren og ikke den inføringshylsen..? dette er stort sett mer effektivt enn den salven alene.

Lykke til!

ORIGINAL: Juhuuuuu!!!

Har dere prøvd noe som ballanserer i underlivet som actigel eller melkesyrekapsler? Mange har også hell med yoghurt i underlivet (høres kanskje litt spesielt ut men er jo masse gode bakterier osv i det og billig er det og..!)

Så er det det vanlige: unngå overdreven vasking, såpe, bruke bomullsundertøy og ha det mest mulig luftig (sopp elsker varmt og klamt miljø), kokevaske alt undertøy...

Hos meg hjelper det å unngå å spise for mye sukker og gjær da dette også "brødfør" sopp i stor grad.

Men alt i alt er graviditet en skikkelig gladfaktor for candidasoppen, den elsker uballansen dette medfører i underlivet.. Dersom canesten ikke fungerer hadde jeg tatt en tur til legen og hørt jeg.. Man kan vel også ta de stikkpillene til canesten så lenge man bruker fingeren og ikke den inføringshylsen..? dette er stort sett mer effektivt enn den salven alene.

Lykke til!

Melkesyrekaplser har jeg også prøvd.. Det vanlige du nevner der har jeg også tatt hensyn til.. Har brukt Canesten-stikkpillene hver gang jeg har tatt kur, og i tillegg bruker jeg kremen hver dag.. Ingenting hjelper...

ORIGINAL: Guri Malla

ORIGINAL: Juhuuuuu!!!

Lykke til!

Melkesyrekaplser har jeg også prøvd.. Det vanlige du nevner der har jeg også tatt hensyn til.. Har brukt Canesten-stikkpillene hver gang jeg har tatt kur, og i tillegg bruker jeg kremen hver dag.. Ingenting hjelper...

Høres ut som en god dose med tålmodighet må til for å komme videre her ja.. Ikke spesielt behagelig med slike plager[&:] men det koster iallefall ingenting å ta en tur til legen og få noen gode råd. Kan også være at jordmor har noe klokt å komme med av tips som ikke er nevnt?

Ville tatt en tur til Gynekolog da altså.. Jeg fikk beskjed av min gynekolog etter 3 soppinfeksjoner etter hverandre, at jeg måtte ikke bruke stringtruse, bomullstruser bare. Ikke stramme bukser, ikke vaske med såpe nedentil, kun vann (ekkelt, ja).. Tror jeg fikk noe greier på resept av henne den gangen som skulle være hurtigvirkende, men det var kun for å få det fort bort der og da.. Så måtte jeg følge de rådene for å holde det borte. Hjalp ikke det måtte jeg komme tilbake.. 

Hvis du har brukt mye canesten kan du ha blitt imun mot det..? Prøv peravyl i stedet, også reseptfritt....
Snakker av erfaring.

Har hatt en lang periode med dette, men er nå bedre.
Har ikke gjort noe for at det skal bli bedre annet enn å smøre med canestenkrem, vaske to
ganger om dagen (vasker man for mye så er det feil også. candida er glad i vann.)Viktig å tørke
seg godt etter dusj/vask.
Sex var best å la være i denne perioden for det var svie så lenge etterpå.
Tror ikke det er bra å ta de canestentablettene så ofte. Kremen er mildere så den spiller det ingen rolle med.
Tror du bare må ta tiden til hjelp. Jeg ble "ferdig" med soppen mange ganger men bare få dager etterpå var den
tilbake.Nå har den vært borte en stund heldigvis.

ORIGINAL: siven79

Er du sikker på at det er sopp?
Er utfloden kremete, hvit og med små pærler?

Hvis det ikke er sånn så er det ikke sikkert at det er sopp. Det kan være bakteriell vaginitt i stedenfor og da må du få tabletter.
Ta en tur til gyn eller til legen å få en underlivsundersøkelse.

Om man tar en soppkur kan man få vaginitt og får man en kur mot vaginitt så kan man få sopp. Det er vanskelig å finne balansen når man er gravid. OM det er vaginitt så er mitt tips å kjøpe vaginal-kapsler som du kan bruke i en uke mes du tar tablettene.

Sov splitter naken. [;)]

(Vaginitt lukter fiskeaktig, sopp lukter ikke)

Sikker?
Jeg har fått beskjed mange ganger om at det er sopp som lukter.

jeg fikk en tabelett som engangsdose til meg og en til gubben. og ingen sex på 3 uker merket bedring veldig fort..

Det lukter faktisk litt ja.... Det slo meg at det kunne være bakteriell vaginitt når jeg kjente lukta fordi jeg har hatt det en gang for lenge siden. Tror jeg ringer legen i morgen jeg[:)] Når jeg tenker meg om fikk jeg jo påvist GBS sist svangerskap, sammenheng kanskje?

Hei:)

Ikke noe godt med disse plagene altså.. har vært mye plaget selv med både soppinfeksjon og bakteriell vaginose (også ofte kalt gardnerella).
Mot soppinfeksjon kan du også prøve Pevaryl (finnes resept fritt på apoteket) I mange tilfeller er det denne som har hjulpet meg, dårlig effekt av canesten. Samt at canesten er så kornete og det kommer ut masse rester i flere dager.. Pevaryl er en "fettlignende" vagitorie, synes denne tas bedre opp og man slipper de "kornete" restene som kommer ut..
Det finnes også noe som heter Diflucan som man kan få resept på av legen, men dette bør ikke brukes under graviditet desverre..
Ser det er tips om Flagyl til behandling av bakteriell vaginose men denne bør unngås under svangerskap hvis det ikke er høyst nødvendig.. En behandling som er bedre mot dette under svangerskap er Dalacin vagitorier (også på resept) Denne bør ikke brukes i 1 trimester, men er ok i 2 og 3 trimester og "snillere" enn Flagyl..

Kan også være en fordel å ta seg en tur til legen ved vedvarende/tilbakevendende plager, så de får tatt en prøve av det. I allefall hvis det er usikkert om det er sopp eller gardnerella det er snakk om.. Greit å behandle med riktig medisin:) Gardnerella i svangerskap BØR behandles så vidt jeg vet og har også hørt det er en viss sammenheng mellom gardnerella og for tidlig fødsel (veldig usikker på det siste...)

Håper du får en behandling og blir kvitt plagene.. Er jo desverre som flere andre også sier, veldig vanlig å få dette gjentatte ganger i svangerskapet.

Man bør også unngå trange tettsittende klær og syntetisk undertøy.. Mye bedre med bomull. Unngå overdreven dusjing, og såpe med høy ph, bruk heller dr.greve el. lignende med lavere ph. Drikk biola som tilfører kroppen melkesyrebakterier. Også kan du bruke vivag kapsler (vagitorier, også reseptfritt) som forebygging.. Dette inneholder også melkesyrebakterier som bidrar til å hindre oppblomstring av sopp og bakterier :)

Back
Topp