Privat vs offentlig

MallaMo

Glad i forumet
Beklager om det blir mye gnålilng fra meg, men jeg lurer på om noen her inne kan hjelpe meg med noen spørsmål angående privat og offentlig ivf. Vi ble utredet hos gynekolog sist sommer, og utpå høsten ble det sendt søknad for å få hjelp til å få barn. Hun fant ingenting hos meg, men mannen har dårlige svømmere. Rett etter jul fikk vi konsultasjonstime på sykehuset, men på grunn av eksamen og stress utsatte vi det til etter sommeren, så etter sommeren har vi ny time på sykehuset. Problemet er at jeg er 37 år og overvektig, så redd vi uansett ikke kommer gjennom nåløyet. Vi har ingen barn fra før, men jeg har ei tulle som er 5år, som jeg fikk da jeg var tykkere enn nå (hun er ikke planlangt).

Hvordan blir det da om vi går privat? Får vi fremdeles støtte til medisiner fra det offentlige? Hvis vi kjøper pakke hos en privat på la oss si 65 000kr kommer det mye ekstra i tillegg? Føler tiden er i ferde med å renne fra oss, og vet ikke om vi har råd til å «kaste bort» tid i det offentlige. Er så usikker på hva vi skal gjøre. Dette er et så sårt tema for meg at jeg ikke har noen jeg vil snakke med om det, jeg vil heller ikke at noen skal vite noe om vi starte denne prosessen. Derfor føler jeg at det vil være enklere med det private, det er nærmere og vi blir ikke på samme måte avhengige av barnevakt. Det vil jo alltid være noen som reagerer når vi skal på bytur samtidig i arbeidstiden.

Så om noen vil «drodle» litt med meg, skrive litt om hva som er positivt og negativt så blir jeg glad. Hører gjerne deres side av saken.

Tror ikke du skal henge deg opp i vekta:) du burde ta kontakt med sykehuset og snakk med en av sykepleierne de pleier å være veldig behjelpelig:) hør med dem:)

Beklager om det blir mye gnålilng fra meg, men jeg lurer på om noen her inne kan hjelpe meg med noen spørsmål angående privat og offentlig ivf. Vi ble utredet hos gynekolog sist sommer, og utpå høsten ble det sendt søknad for å få hjelp til å få barn. Hun fant ingenting hos meg, men mannen har dårlige svømmere. Rett etter jul fikk vi konsultasjonstime på sykehuset, men på grunn av eksamen og stress utsatte vi det til etter sommeren, så etter sommeren har vi ny time på sykehuset. Problemet er at jeg er 37 år og overvektig, så redd vi uansett ikke kommer gjennom nåløyet. Vi har ingen barn fra før, men jeg har ei tulle som er 5år, som jeg fikk da jeg var tykkere enn nå (hun er ikke planlangt).

Hvordan blir det da om vi går privat? Får vi fremdeles støtte til medisiner fra det offentlige? Hvis vi kjøper pakke hos en privat på la oss si 65 000kr kommer det mye ekstra i tillegg? Føler tiden er i ferde med å renne fra oss, og vet ikke om vi har råd til å «kaste bort» tid i det offentlige. Er så usikker på hva vi skal gjøre. Dette er et så sårt tema for meg at jeg ikke har noen jeg vil snakke med om det, jeg vil heller ikke at noen skal vite noe om vi starte denne prosessen. Derfor føler jeg at det vil være enklere med det private, det er nærmere og vi blir ikke på samme måte avhengige av barnevakt. Det vil jo alltid være noen som reagerer når vi skal på bytur samtidig i arbeidstiden.

Så om noen vil «drodle» litt med meg, skrive litt om hva som er positivt og negativt så blir jeg glad. Hører gjerne deres side av saken.

Hei,

Du må nesten sjekke hva som er inkludert i en pakke til 65000,-det kan være forskjellig fra klinikk til klinikk privat, i tillegg kan prisene variere.

Enkelte klinikker tar ekstra for bruk av timelapsmaskiner og embryogen.

Medisinene vil jeg tro vil vil kunne få refundert noe penger fra, men det tar ofte litt tid å komme opp i 16/17000 i medisinutgifter. Du vil være der rundt etter 2.forsøk. Ta vare på alle kvitteringer og få de gjerne attestert fra apoteket.

Jeg tenker det er fornuftig som du tenker. Når man er 37 har man ingen tid å miste. Jeg skulle gjerne begynt tidligere, men kom ikke i gang før jeg var 37. Begynte da offentlig og så gikk veien videre privat.

Privat styrer du når du vil ha forsøkene mere selv. Mens offentlig handler det om å finne plass til deg i køen av de som behandles. Ofte kan det være slik at du må akseptere å bli behandlet når du egentlig vil ha en pause. Innimellom tar det litt tid å komme seg etter forsøkene. Jeg synes i allefall at det var godt å slippe stresset med spørsmålet rett et negativt forsøk(gjerne samme samtale) å finne ut når du ville komme i gang igjen.

Velger du privat er det ofte ikke noe ventetid.

Jeg opplevde å få mer informasjon om meg og mitt tilfelle privat enn offentlig. Kommer litt an på hvilken klinikk offentlig du velger også da vil jeg tro.

Var innom st.olav for kontroll en gang mens jeg hadde behandling på riksen. Fikk mer info om min endometriose på st.olav enn på riksen.

Så er det dette med venting på venterommet. Jeg ventet ofte og lenge offentlig på venterommet. Har du en jobb som er styrt av at du hele tiden har timeavtaler vil det passe dårlig med mindre du avlyser halve dagen. Vil du komme inn til rettere tid/vente mindre på venterom er privat tingen. Venting for meg innebar tap av omsetning på mittt firma.

Jeg opplevde også at privat hadde de evnen til å tenke mer nytt i forhold til min situasjon. Mens riksen strevde for hvert forsøk å stimulere Meg rett og tenkte kun i en retning. Til og med etter 4 forsøk der opplevde jeg ikke at de klarte å tenke anderledes på veien videre.

Lykke til med valget ditt:-)

Jeg har hatt 4 forsøk i det offentlige (Riksen) og ett venteforsøk privat (Fertilitetssenteret).
Hvis dere har god nok økonomi og vil slippe laaang ventetid så anbefaler jeg privatforsøk. Det er mye mer behagelig med tanke på ventetid, mindre samlebånd-følelse og mer tilpassing til din situasjon.
Med tanken på vekt kan du jo regne ut bmi'en din og sjekke hva som er grensa på de aktuelle klinikkene. Er nok strengere offentlig, så hvis du er over grensa der ville jeg uansett gått privat.
Med tanke på alder og tid ville jeg også gått privat.
Men hvis du føler det ikke er noe problem å vente i kø så vil du jo spare penger på å gå offentlig.
Er også greit å tenke på at de offentlige stort sett ikke dyrker til blasto (hvertfall ikke riksen), mens de private gjør det mot en ekstra sum.
Du får nok dekket medisinene av HELFO (over ca. 16.000) uansett om det er privat eller offentlig, men greit å dobbeltsjekke det.

Du får dekket medisiner for 3 forsøk privat etter du har dekket egenandelen på 17 tusen selv. Det er det samme som offentlig så ingen forskjell der.

Signerer Bubbly og Stargazer. Jeg har hatt både offentlig og privat. Mer fornøyd med privat og det går mye raskere. For medisiner gjelder det samme som for det offentlige ;)

Jeg har hatt mange forsøk på riksen og ett privat. Hvis dere har råd til å gå privat ville jeg uten tvil gjort det! Jeg har også litt hastverk mht alder og ventetiden i det offentlige er drepen...

Så lenge du ikke får problemer med det offentlige pga vekt og du har økonomi til det så kan du kanskje gjøre begge deler? Ser det er mange som tar forsøk privat når de venter på oppstart eller mellom forsøk i det offentlige. Pga alderen søkte jeg aldri offentlig men gikk rett til Hausken, hadde fire forsøk mellom august 16 og april 17 - så kun den obligatoriske vente måneden mellom hvert forsøk. Det var tungt både mentalt og fysisk men du slipper månedsvis med venting hvis du føler tiden renner ut. Lykke til på ivf reisen din :)

Tusen takk for mange tilbakemeldinger. [emoji5]️ Og takk til dere som deler erfaringer. Dette er jammen en skummel og utførende reise, uten garanti om enn positiv avslutning.

Vi har vel ikke råd til privat, men barn er også dyrt, selv når de er laget naturlig. [emoji4] så et forsøk i året er jo ikke dyrere enn å ha barn et år tenker vi. Så klarer vi ikke det så klarer vi heller ikke utgiftene på et barn. Men det er bare våre tanker.

Tusen takk for mange tilbakemeldinger. [emoji5]️ Og takk til dere som deler erfaringer. Dette er jammen en skummel og utførende reise, uten garanti om enn positiv avslutning.

Vi har vel ikke råd til privat, men barn er også dyrt, selv når de er laget naturlig. [emoji4] så et forsøk i året er jo ikke dyrere enn å ha barn et år tenker vi. Så klarer vi ikke det så klarer vi heller ikke utgiftene på et barn. Men det er bare våre tanker.

Sånn har jeg aldri tenkt på det, men du har helt rett. Det er dyrt å ha barn, og da gjør det opp for prisen for ett forsøk eller to.

Sånn har jeg aldri tenkt på det, men du har helt rett. Det er dyrt å ha barn, og da gjør det opp for prisen for ett forsøk eller to.
Nei er lett å glemme [emoji4] og sparer en 1 år er det mulig å kjøpe en sånn pakke med 3 forsøk. Ser at barnehagen alene koster over 30 000kr pr år, og det kommer en del annet i tillegg. Bleier er heller ikke spesielt billig.

Jeg måtte ned til 32 i bmi, de ønsket meg helst under 30. Dette var i Porsgrunn i 2015, før de fikk enda mer å gjøre pga at flere som egentlig tilhører Riksen søker seg for å få hjelp til nr 2. Vi er veldig fornøyd med det offentlige, men skjønner godt tankene dine om alder og bmi.
Porsgrunn krever det samme i forhold til vekt når vi skal igang med nr 2 etterhvert.

Jeg ville søkt offentlig og samtidig gått privat i mellomtiden. Det er mye penger, men som du sier ikke noe dyrere enn kostnadene for et barn et år.. Og med tanke på at klokka går fort ville jeg sett på det som en meget god investering.

Vi er så dritt lei av å prøve selv nå etter 17 mnd , 2 MA, 11 hormonkurer og nederlag på nederlag at vi bestemte oss i sommer for å gå privat i sept om ingenting har skjedd til da. Hadde tenkt å bruke skattepengene /feriepengene. Vi har nå revurdert og prøver offentlig først. Men jeg er "bare" 30 år har nok (forhåpentligvis) litt bedre tid. Så vi har litt is i magen ang privat foreløpig. Men jeg kunne ikke tenke meg noe bedre å faktisk bruke pengene på. Hadde lett tatt opp et lån om tiden hadde begynt å renne ut. Men det er meg da:-)

Jeg har hatt 3 forsøk i Bergen Haukeland. I tillegg 3 fryseforsøk. Følte at jeg sitter på en linje i Toro fabrikk og sykepleiere sier bare: neste og neste. Jeg ble gravid etter 2.forsøk men mistet om 3 uker etter jeg hadde fått positiv svar. Det samme sjedde med neste fryseforsøk.
De undersøkte ikke hvorfor jeg mistet mine gravidieter
Siden jeg opprinnelig kommer fra Estland prøvde jeg der i privat. Angrer ikke. Er gravid 19 uke. Fikk vite angående genmutation og måtte ta 5mg folsyre fram til 12.uke. Og prednisolon 4 tabl daglig. Det hindrer at din egen kropp kjemper mot embryoer
Snakket med Haukeland om det men de ville ikke høre på meg. De sa de har egne systemer.
Så jeg anbefaler privat uansett hvor, i Norge, i Danmark
Lykke til

Har fått to barn via det offentlige (Haugesund) og er gravid med nr 3 etter forsøk på Hausken. Jeg hadde hørt at det var mindre samlebåndsfølelse i det private og ble i den forstand "skuffet", for synes absolutt at jeg fikk like god behandling ved sykehuset. Men fornøyd med begge stedene.

De private er mer tilbøyelige til å prøve ut tilleggsmedisiner som ikke er 100 % dokumentert, f.eks fikk jeg prednisolon og Klexane automatisk hos Hausken, mens jeg selv måtte mase meg til det samme ved sykehuset.

Ventetiden er det beste argumentet for å gå privat, men hvis det er snakk om å spare til forsøk så må dere kanskje vente uansett?

Ang. medisiner så er det samme regler for å få
refundert uansett hvor du behandles. Som 37-åring er det ikke umulig å havne over grensen på første forsøk, jeg har lav amh selv om jeg er yngre enn deg og havnet godt over på et forsøk hos Hausken.

Hausken skriver på sidene sine at de ikke opererer med en isolert BMI grense, vet ikke hvordan det er på de forskjellige sykehusene.

Har fått to barn via det offentlige (Haugesund) og er gravid med nr 3 etter forsøk på Hausken. Jeg hadde hørt at det var mindre samlebåndsfølelse i det private og ble i den forstand "skuffet", for synes absolutt at jeg fikk like god behandling ved sykehuset. Men fornøyd med begge stedene.

De private er mer tilbøyelige til å prøve ut tilleggsmedisiner som ikke er 100 % dokumentert, f.eks fikk jeg prednisolon og Klexane automatisk hos Hausken, mens jeg selv måtte mase meg til det samme ved sykehuset.

Ventetiden er det beste argumentet for å gå privat, men hvis det er snakk om å spare til forsøk så må dere kanskje vente uansett?

Ang. medisiner så er det samme regler for å få
refundert uansett hvor du behandles. Som 37-åring er det ikke umulig å havne over grensen på første forsøk, jeg har lav amh selv om jeg er yngre enn deg og havnet godt over på et forsøk hos Hausken.

Hausken skriver på sidene sine at de ikke opererer med en isolert BMI grense, vet ikke hvordan det er på de forskjellige sykehusene.
Jeg har ikke gått privat, men hører til Haugesund sykehus og vil bare si at jeg heller ikke kjenner til denne samlebåndsfølelsen som alle snakker som om i det offentlige. Vi er veldig godt fornøyde med Haugesund. De har hjulpet oss til å få et barn og håper de klarer å hjelpe oss til et til. (Forhåpentligvis får vi et nytt barn i juni neste årxsmile6).

Back
Topp