Privat vs. offentlig ultralyd

Solsikke85

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei,

Er litt nysgjerrig på deres erfaringer her.

Jeg var på ordinær ultralyd i dag, og både samboer og jeg ble veldig overrasket over jordmors fremtoning. Vi hadde lest informasjonsarket fra perm til perm, og var veldig forberedt på at det er en medisinsk undersøkelse og ikke noen "kosetime".

Likevel stusset vi over manglende informasjon underveis, hun fortalte hva vi så, men nesten ingenting om hva det betydde (altså om ting var innenfor normalen). I tillegg virket hun relativt avmålt til det hele.

Vi har vært på privat ultralyd og der var opplevelsen en helt annen. Har hatt verdens søteste jordmødre, som har tegnet og forklart ned til den minste detalj, tatt seg god tid og virket oppriktig engasjert og glade på våre vegne.

Var jeg bare litt uheldig i dag, eller er det flere som har samme erfaring?

(Jeg må legge til at alt var fint med gutten i magen og at jeg slet med å holde gledestårene tilbake da vi var ferdige med undersøkelsen. Så det var fortsatt en fin opplevelse).

vil tro det kommer mest an på jordmoren. hadde litt samme opplevelse da jeg var på oul med eldste, og følte da jeg nesten ble kastet ut igjen...
med nr 2 hadde jeg en annen jordmor, som var veldig søt og blid og virket som hun syntes det var like stas som jeg syns :)

denne gangen følte jeg meg virkelig tatt vare på, og jordmor tok seg veldig god tid til både ul og prat før og etter. Jeg merket at hun hadde lest historien vår, og hun tok seg også bryet med å snakke med overlegen på nyfødtintensiv for vår skyld og ringte raskt tilbake med info/bekreftelse på at han skal følge oss opp [emoji173]️

vil tro det kommer mest an på jordmoren. hadde litt samme opplevelse da jeg var på oul med eldste, og følte da jeg nesten ble kastet ut igjen...
med nr 2 hadde jeg en annen jordmor, som var veldig søt og blid og virket som hun syntes det var like stas som jeg syns :)

denne gangen følte jeg meg virkelig tatt vare på, og jordmor tok seg veldig god tid til både ul og prat før og etter. Jeg merket at hun hadde lest historien vår, og hun tok seg også bryet med å snakke med overlegen på nyfødtintensiv for vår skyld og ringte raskt tilbake med info/bekreftelse på at han skal følge oss opp [emoji173]️

Så herlig at du hadde en god opplevelse! Det varierer sikkert fra person til person. Syntes bare det var litt påfallende siden jeg har hatt tre veldig gode opplevelser privat, og følte det var mer mekanisk og "samlebånd" den gangen det var offentlig.

Har kun hatt offentlig OUL og er kjempe fornøyd med jm. Hun var veldig blid og hyggelig, snakket og forklarte underveis, bekreftet at alt så bra ut og tok seg tid til å spørre om vi lurte på noe til slutt:)
Man har jo store forventninger til helsepersonell(er en selv) iom at vi ofte er i kontakt med dem ved endring i en livssituasjon. Ofte (håper og) tror jeg at de lever opp til forventningene, noen kan vi møte på en litt dårlig dag og atter noen igjen burde helt sikkert revurdere yrkesvalget sitt[emoji14]

Jeg hadde samme opplevelse som deg med førstemann, men denne gangen fikk vi en litt mer engasjert jordmor. Fortsatt ikke helt som hun vi har vært hos i det private, men allikevel bedre enn forrige gang. Må tilbake igjen i morgen, spent på hvordan det vil være da!

Sniker fra desember.

Vi hadde en veldig hyggelig og pratsom jordmor på OUL men sitter fremdeles igjen med et mye bedre inntrykk av de private etter å ha vært på 3 private UL 3 forskjellige steder. Man føler seg liksom mindre på samlebånd og de er mer nøye med å forklare.

Jeg har vært privat og mange ganger offentlig, synes offentlig har vært minst like «personlig» og hyggelig som privat. Det er sikkert helt avhengig av hvem du møter både privat og offentlig.

Sniker fra januar.

Har vært på 5 ul, 3 private og 2 offentlige. 4 av de har vært super, men den ene private var helt bortkastet, hun var ikke interessert i å forklare noe som helst selv da jeg stilte spørsmål. Gikk ut fra rommet og følte jeg hadde kastet vekk 1600 kr.
Som de andre sier kommer det nok an på jordmoren [emoji4]

Så herlig at du hadde en god opplevelse! Det varierer sikkert fra person til person. Syntes bare det var litt påfallende siden jeg har hatt tre veldig gode opplevelser privat, og følte det var mer mekanisk og "samlebånd" den gangen det var offentlig.
mye mulig det er forskjell fra sted til sted og, men syns ikke min private var noe bedre enn offentlig ihvertfall.
Jeg dro for å bekrefte liv, og for nervene sin skyld, og spm jeg fikk var om det var planlagt å bli gravid så raskt etter dødsfallet til lillegutt. Har fått mye mer støttende mottakelse på sykehuset.
Så er nok veldig tilfeldig.

Dette er nok som flere skriver mer personavhengig enn noe annet, men at man kan forlange mer privat det synes jeg og :)

mye mulig det er forskjell fra sted til sted og, men syns ikke min private var noe bedre enn offentlig ihvertfall.
Jeg dro for å bekrefte liv, og for nervene sin skyld, og spm jeg fikk var om det var planlagt å bli gravid så raskt etter dødsfallet til lillegutt. Har fått mye mer støttende mottakelse på sykehuset.
Så er nok veldig tilfeldig.

Det går jo ikke an å spørre om noe slikt! Kjenner jeg blir helt oppgitt på dinne vegne. Ja, ut fra denne tråden virker det som om det er tilfeldig. Og det er egentlig litt godt å vite. Det er jo det offentlige vi skal forholde oss til fremover.

Det går jo ikke an å spørre om noe slikt! Kjenner jeg blir helt oppgitt på dinne vegne. Ja, ut fra denne tråden virker det som om det er tilfeldig. Og det er egentlig litt godt å vite. Det er jo det offentlige vi skal forholde oss til fremover.
Ble litt satt ut egentlig, men svarte bare ja og ferdig med det.
Veldig dyktig jordmor, og har vært hos henne tidligere og, men syns den stakk litt.
Veldig godt å vite at man faktisk har gode og omsorgsfulle personer i det offentlige ja :) håper du får en bedre opplevelse neste gang du skal på sykehuset [emoji173]️

Back
Topp