Privat UL - hvor ofte

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg fant ut at jeg var uplanlagt gravid og uken etter var jeg hos privat jordmor for å stadfeste (forsøke å forstå), samt se hvor langt på vei. Hun anslo meg til uke 6+3. Booket meg ny time noen uker senere, anslått til 8+4. Men nå er jeg 10 +4 og har lite symptomer og det engster meg (har skrevet om det før, beklager at jeg fortsetter å gnåle om dette). For de av dere som har gått til privat UL, hvor ofte har dere gjort det?

Jeg var en gang i uke 8 og en i uke 12. Det er vanlig å ikke ha noe særlig symptomer, og oftest er alt bra likevel ❤️ Det blir litt lettere å stole på etter hvert som magen kommer og man kjenner liv, syns jeg!

I løpet av 4 måneder hadde vi 12 ultralyder totalt. Inkl. UL på klinikk for å bekrefte liv grunnet icsi og OUL.
9 av dem var iløpet av 8 uker på rad. Første ul var rundt uke 5-7 en plass.

Fleste var pågrunn av bekymringer hos barnefar. Noen av dem varte i kun 5 min da hun ikke så noe medisinsk grunn til at vi skulle komme så ofte. 10 stk var hos privat ultralyd jordmor.

Jeg hadde uke 6, 8, 10 og 13 før OUL. Og to ganger nå mellom uke 19-22 for å sjekke livmorhals (prematurt sist).

Tenker 2-3 maks burde være nok, vi har hatt fler pga sykdom.

Uke 6 privat for å bekrefte at graviditeten var på rett plass, uke 12 privat for en gjennomgang av anatomi og nå i uke 19 til OUL. Får også en UL på sykehuset i uke 24 siden jeg står på store doser blodfortynnende.

Fikk mange ul offentlig med nr 1 og 2 grunnet diverse ting. Med nr 3 kjøpte vi privat ul i uke 10. Ventet deretter til OUL.

Uke 7 og uke 15 hadde vi privat ul.
Først for å stadfeste liv grunnet ma før, så for å vite kjønn.

Vi hadde offentlig ul og NIPT i uke 13 grunnet min alder. OUL i morgen :love7

Jeg tenker du må ta så mange ul privat som føles riktig for deg. Jeg synes det absolutt er verdt de kronene privat ul koster, for å ta bort engstelse og slikt.

Nå ber jeg heller om en ekstra lytting på helsestasjonen om jeg blir engstelig og gleder meg til jeg kan kjenne daglig bevegelse.

Jeg hadde en god del ultralyder av ulike årsaker:
Privat i Uke 8 for å bekrefte graviditet på riktig plass (IVF), privat i uke 9 og 10 pga større blødninger, offentlig i uke 14 som forsøkskanin for opplæring i tidlig UL på sykehuset og offentlig OUL i uke 18/19.

Det er helt vanlig at symptomene forsvinner rundt uke 10, spesielt hvis det er første svangerskap. Får du ikke tidlig ultralyd rundt uke 12 offentlig? Det har liten hensikt å ta noen ny ul før det hvis du i uke 6 og 8 har sett hjerteslag og normale forhold. Hvis du fortsatt er veldig bekymret kan du selvfølgelig bestille en ny privat ultralyd så ofte du vil.

Takk
Det er helt vanlig at symptomene forsvinner rundt uke 10, spesielt hvis det er første svangerskap. Får du ikke tidlig ultralyd rundt uke 12 offentlig? Det har liten hensikt å ta noen ny ul før det hvis du i uke 6 og 8 har sett hjerteslag og normale forhold. Hvis du fortsatt er veldig bekymret kan du selvfølgelig bestille en ny privat ultralyd så ofte du vil.
Takk for svar. Jo, jeg skal til ultralyd nå snart (12+4)

Back
Topp