Privat ul. Falsk trygghet?

Faith

Glad i forumet
Himmelbarn
Har nettopp hatt oul, hvor vi fikk nedslående nyheter. Babyen har en alvorlig ryggmargsbrokk, noe som medfølger klumpfot på begge føtterne, samt en deformert lillehjerne og mere til..
Dette TIL TROSS for at vi har vært på TO private ultralyder ( en i uke 9 og en i uke 12 ) tidligere hvor vi fikk beskjed om at alt var i skjønneste orden. "Her ser utviklingen fin ut, nå skal barnet bare vokse seg stor.." Var bl.a det vi fikk høre.
Så kommer vi på oul, og ikke bare ETT problem viste seg, men flere!

Altså, en av grunnene til at vi valgte tidlig ul var jo for å se, og evt utelukke feil... Og så skjer det vi frykter mest?!

Lurer på hva vitsen med tidlig privat ul er, om vi ikke får de svarene vi leter etter?
Legen på sykehuset mente at dette kunne blitt oppdaget i uke 9. Og spesiellt klumpfotene i uke 12, da så vi jo hender og føtter....

Noen som har erfaring med dette?

Vil bare sende deg en god klem.
Håper ting får synke inn, og at du får puste litt ut.
Er dette noe dere vil få god oppfølging på?

Litt skremmende at det ikke ble oppdaget på tidlig ultralyd.
Var det kanskje en litt uerfaren som foretok ultralyden?
Eller var det vanskelig å tyde tingene?

Man kan jo som oftest se ryggraden på spiren, men det har kanskje ikke noe med ryggmargsbrokk å gjøre?
Jeg kan dessverre ikke stort om dette.

God klem.

Har ikke erfaring, men vil bare si at dette syns jeg er helt uakseptabelt! Jeg ville faktisk både ringt og skrevet skriftlig klage til ultralydklinikken! Privat UL eksisterer ikke bare for å titte og ha det gøy, de som driver det må jo ha faglig kunnskap om hva de driver med. Jeg kan ikke tenke meg at noe annet i det hele tatt kan være lovlig.

Sender deg for øvrig en god klem <3

Har ikke erfaring, men vil bare si at dette syns jeg er helt uakseptabelt! Jeg ville faktisk både ringt og skrevet skriftlig klage til ultralydklinikken! Privat UL eksisterer ikke bare for å titte og ha det gøy, de som driver det må jo ha faglig kunnskap om hva de driver med. Jeg kan ikke tenke meg at noe annet i det hele tatt kan være lovlig.

Sign dette.

Har ikke noe kunnskap om dette, men må jo si jeg synes det er underlig. Var dere hos samme person i uke 9 og 12?
Jeg er enig med de over her og synes du bør klage, hvis du orker å bruke tid og energi på det!

Håper dere får all oppfølging og støtte nå.

Sender en klem herfra også!
Men er dette noe som kunne vært oppdaget på de tidligere?
Jeg var på privat i uke 10,13 og 19 og fikk beskjed alle gangene at det var ulike ting han så etter hver gang, for det var ikke alt man kunne se eller måle på alle kontrollene.
Men det et jo offentlige diskusjoner om de private tilbudene for alle er ikke like dyktige.

Ville nok også skrevet en klage ... Sender deg en gigantisk mengde styrke ...kan forstå at dette er vanskelig!

Last edited:
Huff, så utrolig trist beskjed å få:( slike ting burde jo vært oppdaget tildligere syns jeg, ihvertfall på ul i uke 12...
Enig med de over som sier du bør sende inn en klage.

Stor klem herfra og :)

Last edited:
Ryggmargsbrokk er jeg temmelig sikker på at de kan se på tidlig ul. Stefaren min har ryggmargsbrokk, og jeg mener å huske at han deltok i diskusjonen om ordinær ul i uke 12-13 pga dette.

Trist å høre at dere går igjennom dette nå da. Har dere fått noen prognoser om hvor alvorlig det er?

Kibt ville tatt kontakt dersom det stemmer dette kunne ha blitt oppdaget tidligere...

Hvis legen på sykehuset mener at feilen burde ha vært oppdaget så tidlig som i uke 9 og i hvertfall i uke 12, så ville jeg klaget og stillt spørsmål om kompetansen til den som har tatt ul. Har ingen erfaringer, men sender masse styrke, og håper dere får den hjelpen dere trenger:)

Last edited:

Signerer denne og sender deg en god klem <3

Helt enig. Du bør ta kontakt

<3

Min private ultralyd lege sa at de private har ikke lov til å lete etter beviste feil på fosteret, men de fleste så alikevel etter å henviste da videre til offentlige sykehus.
Så det er rart at personen har sagt alt er i skjønneste orden, han/hun kan jo virkelig ikke kunne jobben sin!
Jeg hadde klaget på dette, selv om det ikke hjelper deg noen ting.
Så trist at du har fått en slik beskjed!

Uff for en beskjed å få da :(
Ville klaget inn det stedet dere tok privatultralyd. De har jo ikke gjort noe god jobb.

Lykke til !

Takk for all støtte og fine ord alle sammen <3 Dette er hardt! Alle foreldres mareritt.
Kan begynne litt fra starten:
Grunnen til at vi ville sjekke alt med tidlig privat ul var fordi vi har to større barn, som vi VET ville reagert dersom dette skulle gå galt...
Derfor ventet vi til etter uke 12 med å si det til dem også, vel vitende om at alt var bra selvfølgelig..
Ganske rart at akkurat det vi fryktet mest, akkurat det vi ville skåne dem for, - Det skjer!!

Vi har også kommet frem til den konklusjonen at siden dette er et så alvorlig tilfelle av ryggmargsbrokk, som har gjort skade på både føtter og hjerne, - Er det ikke noe verdig liv å gi lillesøster.
Vi velger derfor å avbryte svangerskapet ( Dette er så forferdelig ubeskrivelig vondt, jeg finner nesten ikke ord! ) både for lille sin del, vår del og søstrene sin del.
Valget ble på en måte "enkelt" ( misforstå meg rett.. ) når vi fikk høre hvor mye skade det var på lillehjernen.. Hadde det BARE vært brokk, eller BARE vært klumpfot, ville nok saken vært annerledes....

Men poenget mitt med dette er at OM klinikken hadde gjort jobben sin, og sagt fra at her er det noe ( evt MYE ) som ikke stemmer, - Henvist oss videre til sykehus for nermere utredelse, og vi hadde fått dette slengt i trynet tidligere, - Ville aldri ungene blitt så involvert i dette, JEG ville ikke rukket å kjent mye liv, og kanskje det ikke ville blitt like tungt.. - Er jo trossalt halvveis snart!

Jeg skulle ønske så inderlig dette hadde fått en lykkelig slutt.. Men kan ikke se jeg ser den...
Og jeg føler skikkelig hat ovenfor klinikken, og all den ekstra belastningen vi nå blir utsatt for, akkurat som vi var redd for, - akkurat dette vi ville unnga..
- BAM! - Deal with it liksom.....

Hjertet mitt blør <3
jeg gruer meg til fødsel, gruer meg til å se henne, gruer meg til tiden etterpå.
Dette vil nok henge med oss resten av livet! - Vi vil alltid ha ei jente for lite... <3 <3 <3

Har fått tilbud om gravlund til lille da. Sammen med alle andre englebarna. Dette skal vi benytte oss av, så vi har en plass å gå for å " besøke " henne..
Der kan hun også leke med alle andre englebarna, og få det fint og smertefritt i englehimmelen <3

Var noen lengre opp her som spurte om vi får god oppfølging, og det føler vi at vi får. Skal i kontakt med både jordmor, lege, sosionom og prest..
Dette skal vi nok komme oss gjennom. Vi MÅ det! Vi har jo to andre jenter som trenger oss også <3

Takk igjen alle sammen. Setter virkelig pris på støtten <3

Nei og nei :( for ett umenneskelig valg å måtte da :( får skikkelig vondt inni meg av å lese hva dere må igjennom !

Masse masse lykke til videre! Håper det etter forholdene går bra med dere, og at dere får noen fine minner/bilder med lille etter hun er kommet ut, selvom det nok er ufattelig vondt! ❤️

Utrolig trist at dere må gå igjennom dette :(

Der jeg tok tidlig ul i fjor sa han i hvertfall klart i fra at han var kun sonograf, ikke en spesialist innenfor fosterdiagnostikk. Men om han så noe merkelig så kom han til å sende henvisning til spesialist med en gang. Om den dere gikk hos er spesialist så ville jeg helt klart sendt inn en klage, for dette skal de jo helt klart se da.

Back
Topp