Privat eller offentlig?

Løven93

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei.
Vi skal melde oss opp til IVF i februar. Det er mellom 4-6 måneder ventetid offentlig. Vi har 3 aborter på 1 år bak oss og utredning både offentlig og privat har vi gjort. Tenker at vi sannsynlig blir gravid en gang Til før IVF, men spørs om det går da. Har ikke fått svar på hvorfor jeg mister.

Spørsmålet er om det er mye bedre å gå privat enn offentlig? Hva blir eventuelt prisen for å gå privat?

Erfaringer?

Jeg tror helt ærlig at kvaliteten på behandling de aller fleste plasser offentlig er lik den du får privat. Privat betaler du for at ting går raskere og at det skal være mer personlig. Så må dere nesten bestemme hvor mye kortere ventetid er verdt :)

Forøvrig kort ventetid på st Olavs om det er et alternativ

Vi betalte cirka 42000 for full fersk syklus privat på Livio i Oslo. Det gikk dessverre ikke, men hadde heldigvis et ekstra embryo, og da måtte vi ut med 14500 for ny innsett. Det var null ventetid for oss. Jeg kvalifiserte ikke til pakken som inkluderer 3 sykluser for prisen av to på grunn av lave AMH verdier.

Jeg tror helt ærlig at kvaliteten på behandling de aller fleste plasser offentlig er lik den du får privat. Privat betaler du for at ting går raskere og at det skal være mer personlig. Så må dere nesten bestemme hvor mye kortere ventetid er verdt :)

Forøvrig kort ventetid på st Olavs om det er et alternativ
ja Okay! Jeg har ingenting imot og vente til sommeren, vil prøve en gang Til naturlig først. Bor i Stavanger og må til Haugesund.

Vi betalte cirka 42000 for full fersk syklus privat på Livio i Oslo. Det gikk dessverre ikke, men hadde heldigvis et ekstra embryo, og da måtte vi ut med 14500 for ny innsett. Det var null ventetid for oss. Jeg kvalifiserte ikke til pakken som inkluderer 3 sykluser for prisen av to på grunn av lave AMH verdier.
Det var jo ikke så «dyrt». Hvordan går det med dere nå? :Heartbigred

Kan fortelle litt om våre erfaringer. Vi har ett barn etter IVF, født 2017. Vi var først i Haugesund, offentlig, og følte veldig på den samlebåndsfølelsen. Ble satt opp på en plan, responderte ikke optimalt på stimuleringen, og det var det liksom. Ingen villighet til å endre, justere dose eller oppfølging underveis. Forsøket ble avbrutt og vi følte vi omtrent ble fortalt at det ikke var noe poeng i å fortsette.

Vi valgte derfor å gå privat, til Hausken. Den gang hadde de kun gyn i Stavanger, selve uttak og innsett måtte gjøres i Haugesund, så vi hadde samme reisevei. Derimot opplevde vi å bli sett og hørt. Vi følte at resultatet faktisk betydde noe. Begynte på samme medisinering som tidligere, men fikk derimot flere undersøkelser under stimulering som førte til justering av dose flere ganger. Klaffet på første forsøk.

Vi er nå igang med søskenforsøk, og gikk privat umiddelbart. Det er ingen ventetid, verken til oppstart eller mellom forsøk. Jeg er 36, så for oss haster det litt å få igang søskenforsøk.

Men det har økt kraftig i pris, i 2017 kostet 3-pk IVF 57000, nå koster det 87000, over 50% økning på 5 år. Går man offentlig er det noen måneders venting før oppstart, og noen tusenlapper tilsammen i egenandel mener jeg. Ellers er medisinutgiftene det samme, man får dekket inntil 3 forsøk over 19419,- uansett om det er offentlig eller privat.

Ble henvist offentlig i august 2022, stod på ringeliste å kom på første samtale oktober 2022, begynte på behandling 31/12 kort protokoll bet ca 18.000 totalt er nå gravid 1 pp:)

Det var jo ikke så «dyrt». Hvordan går det med dere nå? :Heartbigred
Jeg er halvveis i svangerskapet nå :) . Vi var også på Livio i 2020 for vårt første barn, fra første time til positiv graviditetstest gikk det litt over én måned! Var heldig med timing (og fikk kort protokoll med god respons), og da gikk det på første forsøk, etter flere år med negative tester. Fødte sommeren 2021.

Jeg er enig at det ikke er så dyrt, og denne runden startet jeg samtidig prosessen for å bli henvist i det offentlige i tilfelle det ikke skulle gå (fordi da blir det selvfølgelig mye dyrere), men det ble ikke aktuelt allikevel siden jeg ble gravid.

Kan også legge til at jeg følte meg veldig godt ivaretatt selv om det kunne være en ny lege ved hver undersøkelse, men sykepleierne er veldig flinke til å følge opp. Kan ikke sammenligne med det offentlige da.

Og så glemte å legge til at man må betale egenandel for medisiner som er opp til cirka 19 000.

Last edited:
Jeg er halvveis i svangerskapet nå :) . Vi var også på Livio i 2020 for vårt første barn, fra første time til positiv graviditetstest gikk det litt over én måned! Var heldig med timing (og fikk kort protokoll med god respons), og da gikk det på første forsøk, etter flere år med negative tester. Fødte sommeren 2021.

Jeg er enig at det ikke er så dyrt, og denne runden startet jeg samtidig prosessen for å bli henvist i det offentlige i tilfelle det ikke skulle gå (fordi da blir det selvfølgelig mye dyrere), men det ble ikke aktuelt allikevel siden jeg ble gravid.
Åååh fantastisk !!! At det gikk så raskt. Har inntrykk av at offentlig tar lang tid, ikke bare å få komme inn men mellom hver gang?? Jeg tenker vi prøver en gang til først for er ikke helt klar, og vi blir jo gravide. Fikk på første forsøk forrige gang men endte jo med enda en abort. Begynner å tenke på den biologiske klokka også.

Lurt å starte privat og kan heller gå over til det offentlige når det er ledig?

Back
Topp