Privat eller offentlig ivf?

T

Tungtilsinns

Guest
Jeg trenger råd til å ta en klok og optimal beslutning. Kan bli gravid, men bikket 36.
Har vært på Rikshospitalet på samtale og innser at det krever en lang tidshorisont, også etter at man er i gang, slik jeg har forstått det. Vi har forsøkt i ett år nå etter en spontanabort.

Jeg stoler veldig på det offentlige, men køen.. 20 uker før oppstart, og da har vi kun første innsett.

Hva med det private?

Jeg vil selvsagt helst lykkes på egenhånd, men vil egentlig ikke drøye mer enn et par- tre måneder til før oppstart. Beste er jo om det offentlige får dette til.
Men hva med det private? Hva er suksessraten der? Er den lik? Tuller de det til for oss ved å ikke være like flinke? Gikk til Fertilitetssenteret og fikk noen ganske dårlige råd ang. letrozol, så er skeptisk.

Hva er best i min situasjon? Vi har pengene

Vi valgte å gå privat av samme grunn som deg - lang ventetid i det offentlige. Er veldig glad for det, sitter her 11 uker på vei før vi i det hele tatt ville vært i gang offentlig.

Jeg har hørt at de private klinikkene har noe lavere suksessrate, men det er jo fordi de ofte får inn pasienter som allerede har hatt tre forsøk offentlig uten å klare det, eller folk som ikke blir godkjent offentlig pga f.eks. alder eller BMI. Jeg fikk i hvert fall inntrykk av at de ønsket av vi skulle lykkes og tror ikke de gjør noen dårligere innsats enn offentlige klinikker.

Vi satte oss på venteliste offentlig før vi gikk privat, sånn at vi hadde en backup hvis det skulle ta tid.

Du kan også vurdere andre offentlige klinikker. Selv valgte vi Porsgrunn, selv om Riksen var nærmere. I Porsgrunn er det kortere ventetider når man er inne i systemet, så ventetidene mellom forskjellige førsøk og innsett er ganske korte. :)

Vi kunne kommet i gang et halvt år før om vi gikk privat, men for vår del var det ikke verdt det. Vi ble gravide på første innsett, så har selvfølgelig ikke fått oppleve hvor frustrerende det offentlige faktisk kan være mtp ventetider.

Vi ønsket også å spare de pengene og heller bruke dem om vi ikke ble gravide på de offentlige forsøkene.

Utenom det så er det jo bare økonomi som er avgjørende for hva man velger. Med ubegrensede midler ville vi valgt den beste privatklinikken i nærheten.

Personlig hadde jeg litt bedre erfaring med privat enn offentlig. Føler de var mye mer interessert i å tilpasse forsøkene til mitt behov og mine ønsker, og ikke bare kjøre en standard oppskrift liksom!

Da jeg gikk over til offentlig følte jeg meg ikke helt hørt, og angret litt på at vi ikke tok ett forsøk til privat.. Men så ble jeg jammen gravid til slutt, heldigvis! Hadde det vært flere mislykkede innsett hadde vi gått tilbake til Hausken..

For ikke å snakke om at du slipper all ventetiden, det er jo en skikkelig bonus!

Jeg har ikke vært i det offentlige i det hele tatt, så har ikke erfaring derfra. Men følte virkelig at klinikken jeg valgte her i Norge ønsket å gjøre alt for at jeg skulle lykkes, selv om sjansene var minimale etter flere forsøk i utlandet uten noe innsett. Nærmet meg 42 år da jeg begynte å prate med Spiren i Trondheim, og jaggu klarte de mesterverket å få et egg hele veien. Er i tredje trimester nå og rekker antakelig akkurat å bli mamma før jeg blir 43.

Back
Topp