Prisantydning - lureri?

Prox

Gift med forumet
Meglere gir en prisantydning, men om man da velger den megleren kan de fort finne på å sette ned prisen..
Er det litt lureri fra megler sin side for å få kunder?

Hva er deres erfaring? Ble huset sitt lagt ut for den prisantydningen megler sa først?

Prisantydning og salgspris/takst er to forskjellige ting. Men rart om megler ikke har sagt det på forhånd i såfall. Det skal jo stå begge deler i prospektet. Mener jeg hadde den diskusjonen med mamma for flere år siden, men jeg husker ikke hvorfor det var sånn. Mamma er eiendomsmegler og jeg lurte på det når jeg så på ett prospekt der hu jobber. Jeg har også jobbet for hu, men greier ikke for alt i verden å huske hvorfor det er sånn.

Takst et en ting, men prisantydning skal jo være antydning om pris

Megler satte den lavere enn han trodde vi ville få, for å få folk på visning. Slikt liker jeg ikke. (også kom nesten ingen likevel)

Takst et en ting, men prisantydning skal jo være antydning om pris

Megler satte den lavere enn han trodde vi ville få, for å få folk på visning. Slikt liker jeg ikke. (også kom nesten ingen likevel)
Ja nemlig....... Syns meglere er noen luringer :(

Du kan velge å godta prisantydning eller ikke da:)
Ja, men egentlig bør ikke en selger avvise bud på prisantydning, da er prisen ikke antydet rett.

Sett fra kjøperens side er det da uærlig og juks

Det var masse i avisa i sommer om lureri med prisantydning satt lavere enn selger var villig til å godta. Problem ja. Man kan klage inn til forbrukerombudet.

Prissntydning er meglers vurdering av markedspris og har ikke noe med hva selger kan eller skal godta. Takst er en pris som forteller mer om byggets standard, markedspris, vedlikeholdsutgifter osv. Det er beste gjett, begge to. Som selger kan man avslå alle bud, både prisantydning og takst, man trenger heller ikke å godta det høyeste, men velge et lavere. Det medfører ofte bråk/krangel og er ikke noe meglere anbefaler. Selger er ikke alltid enig med megler og takstmann om hva huset er verdt. Noen mener ens egen bolig er verdt masse, mens marked og megler mener noe annet. Da kan en megler forsøke å få ned selgers forventninger, men går ikke det, så går ikke det. Selger kan da velge å ikke selge. En kjøper bør alltid se på takst. Prisantydningen er satt før taksten og sendes selger som ofte sender den til banken i forbindelse med justering av lån. Er den for høy ift taksten nedjusteres den ofte i annonser. Rent praktisk justeres den litt under for å få flere treff på Finn sånn at flere interessenter kan se boligen. Så må man se på taksten, og da bør kjøper ta utgangspunkt i den og tenke at det er minimumspris.

Trodde ikke det var lov å avslå bud på prisantydning jeg

man kan avslå alle slags bud. man trenger jo ikke selge om man ikke vil, selv om man får inn bud, om så det er 4 milloner over takst,trenger man ikke selge.

jeg har solgt bolig 3 ganger. første gang i 2004. da lå megler inn prisantydning under hva han mente ,for å skaffe interessenter. da gikk det for 800000 over takst!

jeg har også opplevd rare takstmenn, som setter takst forskjellig, så der bør man ha minst to forskjellige. han ene skulle bare være vanskelig. siden vi vistnok var det- et seriøst takstfirma, stort og kjent..
men alle tre salgene, har megler sittet prisantydning for å få kunder. vi hadde ikke solgt så lavt. siste gangen solgte vi via advokatmegler. MYE billigere, og vi gjorde jobben selv, advokaten tok bare det skriftlige. aldri mer megler!!

Vet ikke, ble gjort på den tiden vi drev med slikt, men det et noen år siden
Mange gjør det hvertfall
Man kan som selger avslå alle bud, de på prisantydning og på takst.
man kan avslå alle slags bud. man trenger jo ikke selge om man ikke vil, selv om man får inn bud, om så det er 4 milloner over takst,trenger man ikke selge.

jeg har solgt bolig 3 ganger. første gang i 2004. da lå megler inn prisantydning under hva han mente ,for å skaffe interessenter. da gikk det for 800000 over takst!

jeg har også opplevd rare takstmenn, som setter takst forskjellig, så der bør man ha minst to forskjellige. han ene skulle bare være vanskelig. siden vi vistnok var det- et seriøst takstfirma, stort og kjent..
men alle tre salgene, har megler sittet prisantydning for å få kunder. vi hadde ikke solgt så lavt. siste gangen solgte vi via advokatmegler. MYE billigere, og vi gjorde jobben selv, advokaten tok bare det skriftlige. aldri mer megler!!
Men det er jo helt bak mål. Missvisende. Prisantydningen bør jo være på minimummet selger vil selge boligen for

Prisantydning blir satt i forhold til hva boliger i ditt nærområdet går for pluss standar og kvalitet på huset. Takst blir satt av en fagmann og han/hun ser kun på standar og kvalitet på huset og tomten

Prisantydning blir satt i forhold til hva boliger i ditt nærområdet går for pluss standar og kvalitet på huset.
Det er egentlig verdivurdering.
Prisantydning skal jo det ordet sier antyde pris
I praksis gjør det ikke det.

Skal man kjøpe hus så burde man lese hele prospektet. Det er ikke megler eller selger sin feil men kjøper. All info skal stå i prospektet og selv om prisene er forskjellige så skal det stå der.

Ja jeg tenker at når megler sier en prisantydning så er det den prisen leiligheten bør legges ut for??
Ja, den kan godt legges ut for det, men det betyr ikke at selger vil selge til den prisen. Og som selger sier man ikke alltid det til megler før visning. Det er hverken megler eller takstmann som bestemmer hva en selger skal godta.

Back
Topp