Prevensjooooon....?? Da er det avgjort;)

Fire-må-det-være!

Glad i forumet
Huff ja, jeg er i tankeboksen hva gjelder prevensjonstyper... Jeg har sagt siden jeg slutta på p-piller for 7 år siden - aldri mer hormoner som prevensjon til meg.
Nedstemt, kvisete, la på meg, ble oppblåst, fikk alt av bivirkninger. Så vi bestemte oss for å være forsiktige, og brukte "sikre perioder" og ellers kondom - fungerte veldig bra - ble aldri ufrivillig gravid - men nå, etter 3 unger vil vi være mer sikre enn som så.
Snakket med flere venninner ang. spiral, og drøftet både kobber - og hormonspiral. Hva skal dere bruke tror dere? Har noen av dere efraringer?

Tror jeg skal forsøke kobberspiral, siden jeg har hatt ganske normale menstruasjonsblødninger og hatt veldig regemessig syklus..

Det ble faktisk så jeg gikk for hormonspiralen! Mye pga av sikkerheten i forhold til svangerskap utenfor livmor (eller vanslig sv.skap), og fordi vi føler oss såpass ferdige med babylagingen nå, at jeg ikke føler behovet for å ha vanlig syklus lenger. Har drøftet dette opp og i mente med venninner og leger, og lest ALT av informasjon:)
Håper dette funker for meg nå da, uten for mye bivirkninger! Men i såfall, kunne legen min få ordna det slik at jeg fikk refundert litt på prisen - hvis jeg er uheldig å må ta den ut etter kort tid.. Siden den var så dyr mente han;)

Jeg har hatt både kobber og hormon og Hormon fungerte best for meg. Jeg slet med veldig kraftige blødninger med kobberspiral. Mens med hormonspiral så hadde jeg omtrent ikke blødninger. Men det der er jo vanskelig å si noe om, vi er jo alle forskjellige og reagerer ikke likt. Men det var i alle fall min erfaring :-)

Jeg har begynt på cerazette, mannen skal sterilisere seg i høst. Hadde ikke planen vært sterilisering hadde jeg satt inn kobberspiral, for er ikke så glad i hormoner over lang tid. HAr hatt kobberspiral før, det var veldig greit. 

Jeg har også planer om å begynne på cerazette. Var veldig fornøyd med de før graviditeten:)

Jeg har begynt på cerazette. Vi vurderer å prøve å få et barn til etter hvert. Etter det vil jeg sette inn hormonspiral.

Jeg skal sette inn hormonspiralen når snuppa blir 12 uker (legen ville ikke sette den inn før det ...)
Har hatt den før og var veldig fornøyd med den. Hadde omtrent ikke blødninger - og merket ikke noe særlig av bivirkningene...

Ja, det er mest fristende med hormonspiral.. Selv om jeg ikke er så glad i hormoner og tid - så er det verdt noen år - så kan heller mannen steriliseree seg hvis vi er HELT sikre på at vi er ferdige da;)
Kjenner så mange som er blitt gravide med kobberspiralen - og av den grunn er jeg skeptisk... Tanta mi fikk 2 uplanlagte barn på den, og mamma.. Jeg har selv blitt superlett gravid, så.... 

Jeg er som deg, takler ikke hormoner! Jeg får så mye kviser, humørsvingninger deluxe og stor vektøkning. Det er ikke aktuelt når jeg prøver å gå ned :P
Satte inn kobberspiral nå for en uke siden og håper det hjelper. Vi har ikke planer om å få nr 2 med det første så krysser fingrene. Gynekologen min sa iallefall at det skulle være ganske så bulletproof.

alexalo skrev:
Jeg er som deg, takler ikke hormoner! Jeg får så mye kviser, humørsvingninger deluxe og stor vektøkning. Det er ikke aktuelt når jeg prøver å gå ned :P
Satte inn kobberspiral nå for en uke siden og håper det hjelper. Vi har ikke planer om å få nr 2 med det første så krysser fingrene. Gynekologen min sa iallefall at det skulle være ganske så bulletproof.

Du får gi et hint om hvordan du er fornøyd om et par uker da;)

Mannen kan vel sterilisere seg? Det er planen her, men vi venter noen år bare for å være på den sikre siden. Selv om vi vet at ikke vi skal ha flere barn.

Uansett så har jeg satt inn hormonspiral. I motsetning til en annen her i tråden, sa legen min at det bør gjøres før tolv uker, for da er det mindre vondt. Ganske riktig, jeg kjente ingenting.

Men jeg syns kanskje du bør velge kobberspiral siden du takler hormoner dårlig. Og det er jo ikke så ille å ha mensen, man putter jo bare inn en tampong og merker ikke mer til det...

Pucca skrev:
Mannen kan vel sterilisere seg? Det er planen her, men vi venter noen år bare for å være på den sikre siden. Selv om vi vet at ikke vi skal ha flere barn.

Uansett så har jeg satt inn hormonspiral. I motsetning til en annen her i tråden, sa legen min at det bør gjøres før tolv uker, for da er det mindre vondt. Ganske riktig, jeg kjente ingenting.

Men jeg syns kanskje du bør velge kobberspiral siden du takler hormoner dårlig. Og det er jo ikke så ille å ha mensen, man putter jo bare inn en tampong og merker ikke mer til det...

Jepp;) Han vil mer enn gjerne, og det er jeg veldig glad for.. Men vi vil ha en 5 årsperiode med MULIGHETEN... bare for å bli helt sikker, om vi er ferdige nå... 

Går faktisk for hormonspiral jeg også, har snakka med legeveninne om den. Er mye mindre hormoner i den enn i de p-pillene jeg gikk på - og de bivirkningene hun hadde observert/hørt om med denne typen var for det aller meste forbigående - enkelte ble faktisk mer "balansert" i humør osv. med den! I`ll give it a go:)

Tre-må-det-være! skrev:

Pucca skrev:

Jepp;) Han vil mer enn gjerne, og det er jeg veldig glad for.. Men vi vil ha en 5 årsperiode med MULIGHETEN... bare for å bli helt sikker, om vi er ferdige nå... 

Går faktisk for hormonspiral jeg også, har snakka med legeveninne om den. Er mye mindre hormoner i den enn i de p-pillene jeg gikk på - og de bivirkningene hun hadde observert/hørt om med denne typen var for det aller meste forbigående - enkelte ble faktisk mer "balansert" i humør osv. med den! I`ll give it a go:)

Da er det likt som hos oss. Vi skal ikke ha flere barn, mannen vil gjerne sterilisere seg, men vi tar en fem års periode bare for å se om vi er like enige med oss selv da. Og om fem år er uansett jeg 36 år og mannen er 38...

Har fått satt inn hormonspiral. Har ikke hatt den mer enn siden fredag, så jeg vet ikke hvordan det fungerer enda.. Det var tanken på å ha små og sjeldne blødninger som gjorde at jeg valgte hormoner. Vi har ikke helt bestemt oss om vi skal ha flere barn enda. Det kommer an på om bekkenet mitt takler flere graviditeter.. Men spiralen kan sitte inntil fem år. Veldig greitt synes jeg:)

Legen min sa at jeg ikke kunne få hormonspiral før 4-5 mnd etter fødsel, merkelig. Men jeg fikk henvisning til gynekolog, like greit, de har sikkert mer peiling. I mellomtiden går jeg på cerazette. 

snute skrev:
Legen min sa at jeg ikke kunne få hormonspiral før 4-5 mnd etter fødsel, merkelig. Men jeg fikk henvisning til gynekolog, like greit, de har sikkert mer peiling. I mellomtiden går jeg på cerazette. 

Stemmer ikke i følge de rpdene jeg har fått - av fastlege, legevenninner og jordmor:) De sa at det var veldig smart å sette den in mellom 8-12 uker etter fødsel!?

Tre-må-det-være! skrev:

snute skrev:

Stemmer ikke i følge de rpdene jeg har fått - av fastlege, legevenninner og jordmor:) De sa at det var veldig smart å sette den in mellom 8-12 uker etter fødsel!?

Får håpe gynekologen sier dert samme da, legen min er nok ikke helt oppdatert tror jeg.

snute skrev:

Ble det oppgitt noen grunn til hvorfor da?? Min ble satt inn 6 uker etter fødsel. Og må si jeg har en utrolig dyktig og erfaren lege!

Men ble litt nervøs nå..

Jeg vil ha p-sprøyte da jeg har gått på den før og ikke merket noe til det, men er ikke sikkert legen tillater det. Ellers vil jeg sterilisere meg, men er ikke gammel nok enda så får vel vente litt enda.

Back
Topp