Prevensjon

~Ønskebarn17&19

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Julegavene 2019
Vi som hører til assistert gjengen har vel aldri tenkt at prevensjon er noe vi må ha, fordelen med å høre til i den gruppa,sant ?

Jeg skal på 6 ukers kontroll etter fødsel av mitt første barn (ivf) og vet dette med prevensjon vil bli tatt opp. Sykehuset anbefalte oss ikke å bruke noe. Og skulle vi være så (u)heldige å bli gravid på egen hånd nå, så får det bare være. (Mensen er kommet tilbake selv om jeg fullammer)

Noen tips ? Tanker ? Vet ikke helt hva jeg vil frem til, to såpass tette må være stress men allikevel vil vi ikke gjøre noe for å forhindre et evt hjemmelaget mirakel. :Heartred

Sniker
Er gammel sliter, men ble gravid i det vi skulle starte opp IVF.
Jeg ville holdt meg unna hormonell prevensjon om dere ønsker flere. Om 2 tette er skremmende, så ville jeg gått for kondom eller kobberspiral. Om det er helst ikke, men ikke et veldig stort problem, så kan jo trackingsystem av syklus og bruk av "sikre" perioder være en ide.

Nei vet du, jeg er helt i mot prevensjonsmiddel etter å brukt det i 10 år, for så deretter slite å bli gravid! Ville gitt f i det. Blir man gravid så blir man gravid. Skal på forsamtale til prøverør selv denne mnd nu :)

Vi har nå prøvd i et år med prøverør for å få vårt første barn, og har vært uten prevensjon i snart 4 år! Starta på ny runde med ICSI idag! Så her er det heeelt uaktuelt med prevensjon igjen! Tror faktisk jeg aldri kommer til å gå på det igjen (ikke før jeg evt har fått tre barn, noe som er liiite sannsynlig[emoji12])! Kommer det to tette fordi vi har skapt et mirakel på egenhånd, så er det mer enn velkommen[emoji173]️

Tenker det samme som de andre her[emoji4] Har prøvd i snart 19 mnd på nr 1, og dersom det skulle skje at vi får det til på egenhånd etter det så er det barnet hjertelig velkommen uansett hvor tett det skulle bli[emoji4]

Sniker
Er gammel sliter, men ble gravid i det vi skulle starte opp IVF.
Jeg ville holdt meg unna hormonell prevensjon om dere ønsker flere. Om 2 tette er skremmende, så ville jeg gått for kondom eller kobberspiral. Om det er helst ikke, men ikke et veldig stort problem, så kan jo trackingsystem av syklus og bruk av "sikre" perioder være en ide.
Tusen takk for tips! Har ikke hørt om kobberspiral men skal sjekke det ut! Så gøy at du ble gravid på egen hånd og slapp ivf,gratulerer ;)

Nei vet du, jeg er helt i mot prevensjonsmiddel etter å brukt det i 10 år, for så deretter slite å bli gravid! Ville gitt f i det. Blir man gravid så blir man gravid. Skal på forsamtale til prøverør selv denne mnd nu :)
Sant! Jeg er litt der jeg og, men tenker jo tenk hvis.. typisk vår "flaks" at alt går fint naturlig denne gang :happy: selv om sjansen er liten.. Men om det skulle gå av seg selv er det jo ikke noe å syte over heller synes jeg!

Tenker det samme som de andre her.. kommer nok ikke til å begynne på prevensjon siden vi har hatt sånn utfordringer.. om vi med et mirakel skulle blitt naturlig gravid så er det absolutt velkomment!

Tenker det samme som de andre her[emoji4] Har prøvd i snart 19 mnd på nr 1, og dersom det skulle skje at vi får det til på egenhånd etter det så er det barnet hjertelig velkommen uansett hvor tett det skulle bli[emoji4]
Åh, så godt å høre at jeg ikke er alene. Det kan jo fort gå 4 nye år før vi har nr.2 så derfor jeg er litt sånn gi f i prevensjon.. iallefall når jordmor på sykehuset bare nei, siden det er ivf hadde jeg aldri tenkt på det engang :happy:

Tenker det samme som de andre her.. kommer nok ikke til å begynne på prevensjon siden vi har hatt sånn utfordringer.. om vi med et mirakel skulle blitt naturlig gravid så er det absolutt velkomment!
Det er helt sant. Håper såklart at et mirakel skjer for dere :happy:

Om vi blir gravide på egen hånd vet jeg at barnet er enormt ønsket så so be it liksom. Men kjenner jo litt ifht jobb og det å ha to tette men det er faktiskt et luksusproblem. (Som jeg aldri hadde tenkt at jeg skulle sitte med når vi gikk inn i ivf gamet):oops:

Om vi blir gravide på egen hånd vet jeg at barnet er enormt ønsket så so be it liksom. Men kjenner jo litt ifht jobb og det å ha to tette men det er faktiskt et luksusproblem. (Som jeg aldri hadde tenkt at jeg skulle sitte med når vi gikk inn i ivf gamet):oops:
Kanskje greit å nevne at gubben min har uttrykt ønske om to tette, så her får det bare gå radig :p han mener vi skal starte søskenforsøk tidligst mulig etter nr 1

Jeg starter ikke opp etter fødsel :) Sagt til mannen at han får bruke kondom eller la vær ha sex med meg om han ikke vil risikere tette ;)

Jeg kommer heller ikke til å bruke prevensjon resten av livet, hvertfall ikke før jeg har fått de ungene jeg vil ha :-)

I forhold til jobb så har jo ivf gjort slik at jeg har jobbet mye lengre enn jeg ønsket, så synes ikke synd på jobben..

Jeg har diagnosen endometriose, så vi ble anbefalt at jeg måtte bruke hormonell prevensjon så raskt som mulig etter fødsel for å behandle endometriosen. Kun stoppe med prevensjon etter avtale med klinikken, altså ved søskenforsøk. Så hormoner er planen resten av livet (altså utenom eventuelt søskenforsøk og graviditet). Det er for at endometriosen ikke skal bli verre og skape større helsemessige utfordringer for meg.

På grunn av ekstrem svangerskapskvalme ville jeg også brukt prevensjon i tiden etter fødsel, for det hadde vært uaktuelt å være så syk mens gutten min var nyfødt og trengte mammaen sin.

Hadde jeg derimot hatt problemfrie svangerskap og en annen fertilitetsproblematikk enn endometriose - da hadde vi levd prevensjonsfritt. [emoji23]

Tusen takk for tips! Har ikke hørt om kobberspiral men skal sjekke det ut! Så gøy at du ble gravid på egen hånd og slapp ivf,gratulerer ;)

Takk
Prøvde 4år på første, og venter nå nummer 3 på under 3 år, så løsnet her kan man si. Blir nok ikke prevensjon etter denne fødselen heller, da vi har sagt ingen prevensjon før 3 levende barn (vår første døde like etter fødsel)

Kanskje greit å nevne at gubben min har uttrykt ønske om to tette, så her får det bare gå radig :p han mener vi skal starte søskenforsøk tidligst mulig etter nr 1
Så gøy at han ønsker det da! :D her er samboer litt sånn, vi får se hvordan det går med første babyen. Men han kommer ikke til å bruke kondom og er for at jeg ikke skal gå på noe, så da er jo sjansen stor for at noe KAN skje, selv om vi mest sannsynlig må ty til ivf etter en stund. :oops:

Jeg kommer heller ikke til å bruke prevensjon resten av livet, hvertfall ikke før jeg har fått de ungene jeg vil ha :)

I forhold til jobb så har jo ivf gjort slik at jeg har jobbet mye lengre enn jeg ønsket, så synes ikke synd på jobben..

Skjønner godt du ikke vil bruke noe før du er ferdig med barn. Er litt den tanken jeg også sitter med. Har liksom tenkt at fordelen for oss er at vi slipper det styret med prevensjon.. :p

Forstår godt hva du mener mtp jobb, takk for ærligheten. Godt å vite jeg ikke er alene.:facepalm:

Takk
Prøvde 4år på første, og venter nå nummer 3 på under 3 år, så løsnet her kan man si. Blir nok ikke prevensjon etter denne fødselen heller, da vi har sagt ingen prevensjon før 3 levende barn (vår første døde like etter fødsel)
Åh såpass! Man hører jo om de det løsner hos, det er jo flott! Kan jeg spørre hva som var utfordringen deres i utgangspunktet ?

Å,nei så trist med førstefødte. :( var han/hun syk ?

Åh såpass! Man hører jo om de det løsner hos, det er jo flott! Kan jeg spørre hva som var utfordringen deres i utgangspunktet ?

Å,nei så trist med førstefødte. :( var han/hun syk ?

Jeg hadde pcos, men har visst vokst det av meg, så konklusjonen ble uforklarlig barnløs.

Nei, hun var ikke syk annet enn at hun fikk en infeksjon som ikke noe oppdaget (fikk ikke feber eller noen symptomer før hun bare døde)

Back
Topp