prevensjon

Lanolin

Andre møte med forumet
noen som har begynt å tenke på hva slags prev. de skal ha etter fødselen?  om dere skal ha i det heletatt da så klart :)  brukte cerazette etter forrige fødsel men jeg vurderer nå å sette inn p-stav.. noen som har erfaringer med den? har hørt at det kan ta litt tid å bli gravid etter å ha brukt p-stav, men vi har ingen planer om flere barn med det første.. kanskje om 5 år :)

Lanolin skrev:
noen som har begynt å tenke på hva slags prev. de skal ha etter fødselen?  om dere skal ha i det heletatt da så klart :)  brukte cerazette etter forrige fødsel men jeg vurderer nå å sette inn p-stav.. noen som har erfaringer med den? har hørt at det kan ta litt tid å bli gravid etter å ha brukt p-stav, men vi har ingen planer om flere barn med det første.. kanskje om 5 år :)

Har ikke erfaring med p-stav selv, men en av mine beste venninner har hatt det en stund og den ble satt inn feil av en lege som ikke hadde gjort det før. Den grodde fast i muskelen hennes og hun måtte operere den ut. Hun hadde tidligere fått satt den inn vellykket, dette skjedde når hun skulle bytte den. Når den var vellykket plassert så følte hun som ei hormonell bombe. Hun er ganske humørsjuk fra før, men på den p-staven var det helt jævlig og hun måtte ta masse andre tabletter for å bli mindre hissig på typen sin :p Så jeg har ikke hørt så mye positivt om den værtfall... I dag bruker hun den ikke lenger og har et stort, stygt arr der den ble satt inn feil og operert ut... 

Har ingen erfaring med p-stav, skal sterilisere meg nå når jeg skal ha planlagt ks

Har ikke tenkt på slikt helt enda, men er veldig i tvil på hva vi kommer til å gjøre også.
Mannen min mener vi har nok med to barn. Jeg nekter å ta hormonell prevenasjon pga familiehistorikk med tanke på hjerteproblemer og blodpropp osv. Så tiden vil vise hva vi ender opp med å gjøre.

Jeg lurer litt på kobberspiral... men har hørt at mange blør så mye av den. Erfaringer?

Her vert det sterilisering umiddelbart om eg får keisersnitt. Hvis det vert vanleg fødsel får me prøve oss med kondom fram til ein av oss vert steriliserte. Eg tåler ikkje hormon prevansjon, så me har ikkje så mykje å velge mellom, og det ser ut som om me er ekstremt fruktbare;) Fullaming virkar i alle fall ikkje, hi,hi;)

Jeg skal gå for spiral! Prøvde cerszette sist, men ble en vandrende hormonklump, så de er i allefall helt utelukket! :) er det sånn at man ikke kan ha hormonspiral når man ammer?

Man kan absolutt ha hormonspiral når man ammer! Jeg har tenkt til å sette inn hormonspiral på 6 ukers kontrollen:-)

jeg var hos legen på kontroll idag og da snakka vi litt om akkurat dette med prevensjon etter fødsel. Hun sa at hun ikke ville gi p-piller til ammende mødre da de kan ha uheldig effekt på melka, mens minipiller er helt greit å ta. Jeg vil imidlertid ikke fortsette med den type hormontabletter da jeg har tatt p-piller i 10år og synes det holder for kroppen. Så da anbefalte legen meg å sette inn spiral etter fødsel, fikk til og med med meg en resept på spiral hjem nå, den henter jeg på apoteket når vesla er født og tar med til legen så hun kan sette den inn.

MEN man får ikke satt den inn på 6 ukerskontrollen, det må gå minimum 10 uker etter fødsel før spiralen kan settes inn, og 12 uker etter keisersnitt. Så min lege sa at jeg trengte ikke å komme inn til kontroll før etter 10 uker, med mindre jeg fikk noen plager/problemer etter fødselen. Så får vi bare bruke gummi før det hvis det blir aktuelt med noe sengeaction før det har gått 10 uker etter fødselen emoticon

oi, så masse feedback!  kjekt å høre andres erfaringer :)  kom gjerne med flere!

Jeg har brukt kobberspiral i nesten 10 år! Det har fungert supert for meg og jeg har vært heldig og ikke vært plaget med blødning. Fordelen er at den gir ingen hormoner og det er lett å bli gravid når den taes ut. Denne gangen er blir det også spiral, men lurer på å prøve hormonspiral pga hadde vært fint å mistet mensen!!!! Vi skal ikke ha flere barn, men sterilisering er ikke aktuelt med det første!

Cerazette er ok under amming, men totalt uaktuelt for meg denne gangen!
Jeg ble regelrett deprimert av å gå på de og mistet totalt sexlysten...
Jeg er usikker denne gangen... Mulig hormonspiral, men her blir det kondom en stund først tror jeg...

skal ikkje begynne på prev før eg evt får meg ein kjæreste el noke seinare.. og da blir det nok spiral av eit eller anna slag :-)

Jeg har hatt veldig god effekt av p-stav. Gikk da på en som hadde ganske lik virkning som cerazette. Legen min satte meg på cerazette i en 6 mnds periode for at jeg skulle prøve ut disse og se om/hva slags bivirkninger jeg fikk. Dette var helt på begynnelsen når p-stav først kom på markedet og det var bare en type ute å gikk. Nå i ettertid har det kommet flere typer. Søstra mi hadde også p-stav en god stund, men dette var en annen type enn meg og hun kunne ikke bruke den. Hun har nå valgt å prøve å sette inn samme type som jeg hadde og det har til nå gått bra, men har kun hatt den i 6 uker. 

Hva slags prevensjon jeg sjøl ender på er jeg usikker på enda, da jeg ikke kan bruke prevensjon med høyt østrogeninnhold pga predisposisjon for blodpropp. Spiral er også uaktuelt da den gjør at jeg produserer vanncyster på eggstokkende. Dette er jo ikke farlig igrunn, bare veldig vondt når de sprekker. 
Har tenkt å forhøre meg litt med jordmor når jeg skal dit. 

Fru H skrev:
Cerazette er ok under amming, men totalt uaktuelt for meg denne gangen!
Jeg ble regelrett deprimert av å gå på de og mistet totalt sexlysten...
Jeg er usikker denne gangen... Mulig hormonspiral, men her blir det kondom en stund først tror jeg...

Akkurat det samme skjedde med meg!!! Jeg slutta på de i februar/mars 2011 og brukte iphone apps til å følge med når jeg hadde eggløsning. Vet det er risikabelt, men gjorde liksom ikke så mye om jeg ble gravid heller på en måte. Så da gikk jeg heller uten prevensjon ;) Men lurer på hva jeg skal gjøre etter fødselen. Jeg kan kun ta cerazette pga brystkrefthistorie i familien og i tillegg har jeg hatt noe celleforandringer og cyste på eggstokkene... Vi får se

Back
Topp