Prevensjon etter fødselen?

lmk88

Forumet er livet
VIP
Oktoberskattene 2015
Har dere tenkt hva dere skal bruke som prevensjon etter fødselen?
Jeg veit med sikkerhet at vi ikke skal ha barn med en gang igjen.. Så da tenker jeg litt på hva forskjellige typer prevensjon det finnes...
Har til nå kun gått på p-piller.. Men kjenner en del p-pillebarn... Og vil dermed ha noe som er mer sikkert :)

Mannen skal klippe strengen og jeg vurdere sterkt selv å sterilisere meg.

her skal mannen klippe seg, men blir nok hormonspiral itillegg siden den demper menssmertene når den tid kommer :)

Her blir det nok ikke noen prevensjon hvis jeg ikke trenger det for å kontrollere menstruasjon. Vi hadde vanskelig for å bli gravide, og er ganske "gamle" (36 og 37) så hvis vi skulle bli gravide på naturlig måte så blir vi bare lykkelige :-)

jeg vurderer og få satt inn en slik p-stav.. 
for jeg stoler ikke på p-piller i det heletatt,  knøttet i magen er et resultat av p-pille som prevansjon.  ikke for det, han er mer enn ønsket, men tror ikke vi vil ha enda en så raskt etterpå :) 

Vurderer spiral.. Men mannen derimot vurderer å klippe strengene.... 

Vi bruker amming som prevensjon.. (hihi) Ja vi kommer til å få nummer tre ganske tett etter denne

Her blir det å sette inn en ny p-stav, det var det vi brukte før vi bestemte oss for å få lille i magen :)

Sukk, ja... har utsatt å tenke på det:( Gikk på minipillen, og var litt uforsiktig... Så stoler forsåvidt på den (om enn litt mindre på meg selv;)), og har slett ikke lyst på noen spiral siden jeg vet at endel plages med det. Men får høre med legen hva han anbefaler... Liker ikke egentlig noen av alternativene. Men vil nok foretrekke å fortsette på minipillen.

Jeg har brukt p-pille med forskjellig hell. Mitt største problem er at jeg ikke husker å ta de til rett tid og hver dag osv.. Sitter her jeg sitter nå pga det.. =P

Har veldig lyst til å få satt inn en P-stav - Er det noen som har erfaring med det?

Siljon skrev:
Jeg har brukt p-pille med forskjellig hell. Mitt største problem er at jeg ikke husker å ta de til rett tid og hver dag osv.. Sitter her jeg sitter nå pga det.. =P

Har veldig lyst til å få satt inn en P-stav - Er det noen som har erfaring med det?

Jeg hadde P-stav før vi bestemte oss for å bli gravide. Den varer i 3 år (Man kan ta den ut før) og fungerer forskjellig fra person til person, for meg fungerte den kjempe bra, var heldig med å få lite menstruasjon når jeg skulle ha mensen, den kunne vare i 1 dag så var mensen over for den mnd :P Også tok det ca 3 mnd før vi ble gravide etter jeg hadde tatt den ut, så jeg er isåfall fornøyd med P-staven og regner med jeg kommer til å sette inn en ny etter hu lille har kommet :)

Eg har brukt p piller i 8 år, og føle meg heilt trygg på dei... men har hørt at ein ikkje kan begynne på det før etter lang tid etter fødsel? Eller om det har med amming å gjøre? Litt usikker! Og at det er derfor mange må bruke minipillen i stedet? 

Har lurt litt på å prøve på minipillen, er flink å huske tabletter så trur ikkje da sku bli nåke problem.. :-) 

Mener jeg også har hørt at man ikke skal bruke p-piller etter fødsel men mini-piller. Regner med det har noe med at det er mindre hormoner i mini-pillene og det er bedre for den lille som man kanskje ammer.
Jeg kommer IKKE til å ville ha mini-piller. Gikk på det tidligere for legen fikk med seg at jeg røyka og pappa hadde hatt blodpropp. Man må jo ta det makkverket til samme tidspunkt HVER dag ellers fungere de ikke. Det fikk ikke jeg til.

Hormonspiral.
Hadde den mellom nr 1 og nr 2 og var veldig fornøyd. Ingen menssmerter og minimale blødninger.
Brukte ingenting etter gravididtet nr 2, og ble gravid igjen etter første mensturasjon ;)

Nei, det er vel bare minipiller(cerazette?) man får når man ammer :-)

Jeg har ikke peiling! Kondom? Jeg kommer ikke til å gidde å bry meg med cerazette, jeg husker ALDRI å ta sånne piller. En uke på, en uke av, en uke på, tre måneder av. Så ja. Jeg liker ikke alt jeg hører om, spiral? stav? jeg vet ikke hva det er engang. :P Kondom! :P

Jeg spurte om dette på svangerskapskurs og jordmor/helsesøster (husker ikke hva hun var) anbefalte spiral.. Jeg har ikke peiling, men hva er positive og negative ting med spiral? Kan den være i lenge? Hvor lenge etter fødsel settes den inn?? Følet meg helt grønn her.. Hehe.. Vant til p-pillene Loette 28, men de kan man visst ikke ta under amming.. Vi vil vente et par år med nr to, så må finne noe som funker :)

Jeg spurte om dette på svangerskapskurs og jordmor/helsesøster (husker ikke hva hun var) anbefalte spiral.. Jeg har ikke peiling, men hva er positive og negative ting med spiral? Kan den være i lenge? Hvor lenge etter fødsel settes den inn?? Følet meg helt grønn her.. Hehe.. Vant til p-pillene Loette 28, men de kan man visst ikke ta under amming.. Vi vil vente et par år med nr to, så må finne noe som funker :)

Noen som vet hvor lenge man må vente før man setter inn spiral? Skal ike ha barn igjen ni mnder etterpå! :p

Jorlin86 skrev:
Noen som vet hvor lenge man må vente før man setter inn spiral? Skal ike ha barn igjen ni mnder etterpå! :p

Helt enig! :P Eller p-stav :)

Back
Topp