Prevensjon etter fødsel

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Vi fikk vår fantastiske IVF-jente i februar og skal snart på 6 ukers kontroll hos legen. Da melder jo spørsmålet om prevensjon seg selvfølgelig.

Vi prøvde i 3 år inkl. 2 egguttak og 1 innsett og selv om det aldri ble funnet noe galt med oss, tenker jeg jo at det må være ett eller annet (legen på fertilitetsklinikken mente at vi bare hadde vært ekstremt uheldige....jeg er ikke så sikker på det). Vil jo gjerne gi et søsken til min datter en gang i fremtiden og derfor lurer jeg på om jeg egentlig bare skal la være med å starte med prevensjon... det tok jo så lang tid sist. På den andre siden, HVIS det av en merkelig grunn skulle gå kjapt likevel, så er det jo veldig tett å få to....da tenker jeg egentlig mest for kroppen å gå gravid:)

Jeg har ikke kommet frem til noen beslutning ennå.... kanskje jeg gjør det sammen med legen min.... men kunne være fint å høre hva dere andre her inne har gjort og tenker om akkurat dette dilemmaet:)
 
Vi droppet prevensjon etter fødsel. Brukte 5 år+ ivf for å få nr 2, og det var ikke krise om jeg skulle bli gravid igjen kjapt.
Vi hadde forøvrig fått 0 sjanse for å klare det på egenhånd pga mannlig faktor, men det kan jo endre seg med tiden. Den sjansen tok vi.
Måtte likevel ha 4 innsett før neste spire satt.
 
Vi droppet prevensjon etter førstemann, måtte nytt ivf-forsøk til for å få lillebror :) nå er minstemann 3 mnd og jeg blir 38 i år, har ikke tenkt å benytte prevensjon nå heller da jeg anser sannsynligheten for å bli spontant gravid som veldig lav :) har endometriose.
Blir jeg gravid naturlig så tar jeg imot med åpne armer selv om jeg egentlig er superfornøyd med to :)
 
Droppet hormonprevensjon etter fødsel, men brukte annen beskyttelse en periode. ;) Da var vi beskyttet samtidig som kroppen fikk stabilisere seg uten kunstig hormontilførsel. Hadde en veldig urolig baby det første halvåret og kjente at det hadde vært helt krise om jeg ble gravid akkurat da. Hadde ikke vært mye svangerskapskvalme som skulle til for å velte lasset de månedene tror jeg. Og så droppet vi bare beskyttelse når ting stabiliserte seg. Nå er barnet 3 år og vi har holdt på med søskenforsøk i ett år. Men angrer ikke på at vi brukte beskyttelse de månedene allikevel, vi var ikke klare da, rett og slett.
 
Jeg har endometriose så alle endo-legene er svært tydelige på at jeg ikke kan leve hormonfritt. Så jeg må begynne på hormonell prevensjon så tidlig som mulig etter fødsel (6 uker sikkert nå og) og jeg fikk kun lov å stoppe for prøverørsforsøk. Hjemmeprøving skulle vi ikke gjøre mer var klar beskjed da vi satte i gang med IVF for førstemann. (Så jeg begynte på prevensjon 6 uker etter fødsel og sluttet i avtale med klinikk i forbindelse med søskenforsøk.)

Jeg kjenner/vet om flere som har blitt helt/delvis uføre av plutselig økning i grad av endometriose, så den drittsykdommen burde man ikke ta sjansen på.

Nå er vi uansett så heldige at vi fikk et barn ved IVF i 2016, og nå venter tvillinger etter IVF. Så vi mangler heller ingen barn nå. ❤
 
Jeg har endometriose så alle endo-legene er svært tydelige på at jeg ikke kan leve hormonfritt. Så jeg må begynne på hormonell prevensjon så tidlig som mulig etter fødsel (6 uker sikkert nå og) og jeg fikk kun lov å stoppe for prøverørsforsøk. Hjemmeprøving skulle vi ikke gjøre mer var klar beskjed da vi satte i gang med IVF for førstemann. (Så jeg begynte på prevensjon 6 uker etter fødsel og sluttet i avtale med klinikk i forbindelse med søskenforsøk.)

Jeg kjenner/vet om flere som har blitt helt/delvis uføre av plutselig økning i grad av endometriose, så den drittsykdommen burde man ikke ta sjansen på.

Nå er vi uansett så heldige at vi fikk et barn ved IVF i 2016, og nå venter tvillinger etter IVF. Så vi mangler heller ingen barn nå. ❤
Nå ble jeg nydgjerrig, mener ikke å kuppe tråden men..Jeg fikk veldig lite info om endometriose etter de fant det ved kikhullsoperasjon i 2013. De sa egentlig bare at jeg da trengte ivf. Har ingen plager av endoen, burde jeg allikevel gå på hormonell prevensjon?
 
Vår lille blir 5 mnd imorra og jeg har ikke starta på prevensjon! Brukte totalt fire år fra vi starta prøving til jeg ble gravid, og måtte ha 6 innsett med ivf! Har testa etter EL for å vite hvilke dager vi skal unngå, men vi har funnet ut at vi bare koser oss når vi vil:hilarious: Vi prøver ikke, men blir jeg gravid så får vi få to tette og det er helt greit! Sjansen er liiiiiiiiiten, mannlig faktor! Så blir isåfall et lite mirakel❤️ De første månedene etter fødsel så var jeg overhode ikke klar for fler barn, men dette har gått over nå! Men jeg tror uansett at vi må igang med hele prøverørsprosessen for å få søsken, og akkurat den prosessen er jeg ikke helt klar for enda!
 
Nå ble jeg nydgjerrig, mener ikke å kuppe tråden men..Jeg fikk veldig lite info om endometriose etter de fant det ved kikhullsoperasjon i 2013. De sa egentlig bare at jeg da trengte ivf. Har ingen plager av endoen, burde jeg allikevel gå på hormonell prevensjon?

Slik jeg fikk informasjonen burde man det ja, siden endometriose vokser for hver menstruasjon. Og det kan jo spre seg uten at man vet mer sikkert om hvorfor eller hvordan. Og noen har jo brått økning, så det at man har hatt lite før betyr ikke at det forblir sånn. Er man uheldig fester det seg på tarm eller andre organer så man får funksjonstrøbbel.

Men jeg vil ikke si det sikkert at det må gjelde for deg og da. :shy: Jeg tør ikke ta noen sjanser etter å ha hørt om andres utvikling av endo.
 
Jeg satt inn spiral, men nappet den ut (ikke bokstavelig, legen gjorde det altså) da jeg bare blødde. Blir jeg gravid så blir jeg gravid.
 
Vi har ikke brukt noe etter fødsel for halvannet år siden, ikke blitt gravid. Blir nok søskenforsøk etterhvert. Men vurderte spiral selv i førsten :)
 
Jeg begynte på p-piller etter fødsel. Det tok tre år og to prøverørsforsøk med førstemann, men til slutt satt den jo naturlig, så vi tok ingen sjanser. Vi var ikke så gira på to tette. Jeg sluttet med prevensjon i mai/juni i fjor, og med litt hormonhjelp, satt den igjen naturlig etter bare 7 mnd denne gangen. Så veldig glad for at vi brukte prevensjon siden vi heller ville hatt flere år mellom de to enn under 2 år :p
 
Jeg startet ikke med noe etter fødsel. Ble da gravid naturlig 1,5 år etter fødsel. Har enda ikke startet med noe etter fødsel nr 2 som
Var for 6 mnd siden. Merker jeg begynner å stresse litt nå:hilarious:
 
Det tok nesten 1,5 år med førstemann, så vi turte ikke ta sjansen på å begynne igjen for så å måtte vente like lenge på nr 2, og det er jeg glad for, for nå sitter vi her 2,5 år etter jeg fikk tilbake mensen og er fortsatt ikke gravid
 
Vi fikk vår fantastiske IVF-jente i februar og skal snart på 6 ukers kontroll hos legen. Da melder jo spørsmålet om prevensjon seg selvfølgelig.

Vi prøvde i 3 år inkl. 2 egguttak og 1 innsett og selv om det aldri ble funnet noe galt med oss, tenker jeg jo at det må være ett eller annet (legen på fertilitetsklinikken mente at vi bare hadde vært ekstremt uheldige....jeg er ikke så sikker på det). Vil jo gjerne gi et søsken til min datter en gang i fremtiden og derfor lurer jeg på om jeg egentlig bare skal la være med å starte med prevensjon... det tok jo så lang tid sist. På den andre siden, HVIS det av en merkelig grunn skulle gå kjapt likevel, så er det jo veldig tett å få to....da tenker jeg egentlig mest for kroppen å gå gravid:)

Jeg har ikke kommet frem til noen beslutning ennå.... kanskje jeg gjør det sammen med legen min.... men kunne være fint å høre hva dere andre her inne har gjort og tenker om akkurat dette dilemmaet:)
Ikke akkurat etter fødsel, men vi venter på preimplantasjonsdiagnostikk behandling (kromosomavvik i familien, gått galt to ganger, tør ikke bli gravid på egenhånd).
Jeg brukte p-piller Yasmin før vi prøvde på barn, fikk først Cerazette fra gynekologen etter utskraping, det funket veldig dårlig.
Nå går jeg på Yasminelle, samme som Yasmin, men mindre hormoner. Vet flere bruker hormonprevensjon frem til behandlingsstart, så er ganske trygg på at dette går bra :)

Så lenge du generelt er frisk og dere ikke har noe imot to tette (hvis det skulle skjedd), så hadde jeg nok kanskje bare droppet prevensjon og tatt imot et mirakel om det hadde kommet.
Det er min mening da :p
 
Ikke akkurat etter fødsel, men vi venter på preimplantasjonsdiagnostikk behandling (kromosomavvik i familien, gått galt to ganger, tør ikke bli gravid på egenhånd).
Jeg brukte p-piller Yasmin før vi prøvde på barn, fikk først Cerazette fra gynekologen etter utskraping, det funket veldig dårlig.
Nå går jeg på Yasminelle, samme som Yasmin, men mindre hormoner. Vet flere bruker hormonprevensjon frem til behandlingsstart, så er ganske trygg på at dette går bra :)

Så lenge du generelt er frisk og dere ikke har noe imot to tette (hvis det skulle skjedd), så hadde jeg nok kanskje bare droppet prevensjon og tatt imot et mirakel om det hadde kommet.
Det er min mening da :p


Hehe jeg lurer på om det faktisk blir sånn....har hatt pakka med cerazette liggende i over en måned nå, men får meg liksom ikke til å starte på den:p
 
Hehe jeg lurer på om det faktisk blir sånn....har hatt pakka med cerazette liggende i over en måned nå, men får meg liksom ikke til å starte på den:p
Da tror jeg vel egentlig at du har svaret ditt :)
Cerazette gjorde syklusen min ustabil og jeg fikk angstanfall mens jeg venta på at gravidtesten skulle bli klar, fordi jeg var redd den skulle være positiv.
Slik fikk vi svaret på hva som skulle bli veien vår videre :Heartred
 
Back
Topp