prevensjon etter fødsel

Lizz83

Gift med forumet
Jeg tenker virkelig på prevensjon nå etter fødsel. Skal så absolutt ikke gå gravid flere ganger og vurderer å sterilisere meg (men man mister jo desverre ikke mensen av dette da). Så jeg lurer på om jeg skal sette inn p-stav eller hormonspiral. Her det noen som har erfaringer med dette? Å bruke piller er bare som å be om at jeg skal bli gravid igjen.... Kommer jo aldri til å huske på den. Og så har jeg veldig dårlig erfaring med de.

Jeg tenker virkelig på prevensjon nå etter fødsel. Skal så absolutt ikke gå gravid flere ganger og vurderer å sterilisere meg (men man mister jo desverre ikke mensen av dette da). Så jeg lurer på om jeg skal sette inn p-stav eller hormonspiral. Her det noen som har erfaringer med dette? Å bruke piller er bare som å be om at jeg skal bli gravid igjen.... Kommer jo aldri til å huske på den. Og så har jeg veldig dårlig erfaring med de.

Eg skal sette inn hormonspiral igjen, gjor det sist også når frøkna var 9-10 veker gamal. Går fint når ein Amma :)
Gynekologen min har allerede skrevet ut resept på den! Eg har vore veldig fornøgd med hormonspiral, kanskje ekstra fornøgd sidan eg har migrene som er hormonelt betinga. Vore mykje plaga med migrene både når eg har mensen og eggløysing. Med hormonspiralen har eg minimalt med anfall :)

Jeg er definitivt ferdig med barn og vurderer å sterilisere meg. Skal ha planlagt ks så skal spørre om jeg kan ta det med de samma jeg er oppskjært[emoji3][emoji106]

Jeg har brukt hormonspiral etter begge mine å kommer til å sette inn det igjen da jeg har gode erfaringer med det. Har ikke planer om flere barn, men sterilisering virker så absolutt. Vi får se hva som skjer i fremtiden.

Kan virkelig anbefale p-stav! Brukt det tidligere og hadde da ingen bivirkninger slik jeg hadde på pilla. Mistet mensen og glemte den helt av frem til den skulle ut! Her blir det ingen prevensjon! Vi jobbet veldig med denne spira her, og siden det er vår første så tar vi det som det kommer :happy:

Sniker fra februar.
Den dagen vi er ferdige med barn ser både min mann og jeg det som en selvfølge at han klipper strengene. Dette er jo tross alt myyye mindre omfattende enn det er for en kvinne å sterilisere seg og kan i tillegg tilbakestilles om man angrer.
Hormonpreparater er ikke et alternativ her da jeg tidligere har reagert svært negativt på det meste og han har sagt han heller tar et klipp enn å måtte bruke kondomer ;)

Last edited:
Jeg ser den i forhold til at han skal sterilisere seg, men han nekter og da tenker jeg at det er mitt ansvar :) Jeg synes det var veldig kos å gå gravid med de to første, men nå kjenner jeg på at nå er jeg veldig lei og det blir ikke flere. Orker ikke å være gravid flere ganger. Men valget mitt står altså mellom hormonspiral eller p-stav. :)

Jeg har tidligere brukt hormonspiral og var veldig fornøyd, merka ikke noe til den og deilig å slippe å tenke på det [emoji5]️ Mista ikke mensen, men den ble mye mer overkommelig både i mengde og smerter.

Jeg har tidligere tatt p-sprøyte, det var kjempegreit og jeg merket ingen bivirkninger.

I forhold til å huske en daglig pille var sprøyte hver 3.mnd mye mer safe for min del [emoji106]

Hadde kobberspiral mellom barna nå. Men begynte ikke med prevensjon før jeg slutta med nattamming da storebror var 1,5. Mensen kom ikke før en god stund etter det. Vet ikke om jeg gidder prevensjon nå, synes mannen kan sterilisere seg... ;)

Jeg tenkte kanskje mini-pillen, jeg gikk på det før jeg ble gravid og syntes det var litt dritt. Så jeg vurderer spiral av noe slag, et eller annet blir det i alle fall for jeg vil ikke bli gravid igjen på leeenge!

Tåler ingenting av p-piller/mini-piller eller p-sprøyte, men vurderer å teste p-stav. Hvis ikke blir det kondomer.

Jeg føler det er nok med et barn (ihvertfall etter slik dette svangerskapet er) men samboer er ikke enig, så han vil ikke kutte strengen enda.

Her blir det gubben som kutter strengen. Var hans forslag da vi er enige om at 2 barn er nok [emoji4]

Skriver under på den Baby nr 2. Vi har tenkt akkurat det samme :) kjekt å slippe å tenke på prevensjon å måtte tilføre kroppen kunstige hormoner når man er ferdige med å få barn ;)

Når jeg har født nr 3 så tenker på å sette inn spiral etter som det gikk veldig fort å bli gravid igjen etter var født andre ,de blir ganske tett i alder så vi vil ha en pause og mannen er enig med meg tre barn å ta seg av er vi fornøyd med .

Vil ikke sterilisere meg helt enda tilfeldig jeg angrer å da er det ingen vei tilbake, syns at er for ung enda også til det nå vil vi vente noen år å se det an men her og nå er 3 ok for oss så skal nyte den graviditeten her .:happy:

Last edited:
Har kun gått på p-piller og minipillen før, men skal prøve ut p-stav når jeg kan etter denne gangen :-) spent på hvordan jeg reagere men håper jeg slipper unna mensen
Her nektet mannen meg spiral for ikke noe annet enn han skulle opp i "hula":laughing025

Back
Topp