prevensjon etter fødsel

Hannekristine

Blir kjent med forumet
Var på etterkontroll etter fødselen for litt siden.Hadde gledd meg mye til å få snakket litt om hvordan det gikk med fødselen og hvilket prevensjonsmiddel jeg skulle bruke.Fortalte legen at jeg ønsket å ta p-sprøyta siden de fleste jeg delte rom med på barsel mente at den var ypperlig. Da fikk jeg til svar fra legen at jeg heller burde vurdere p-piller uten østrogen for jeg burde være såpass voksen nå at jeg skulle huske å ta dem.
Så kikket han litt i journalen min og spurte om jeg var født i 85,jeg nikket og da sa han at "Jo,du er ikke akkurat ung lengre, for p-sprøyten er heller for de yngste så jeg synes heller du kunne valgt å sette inn spiral".
Jeg bare måpte å sa javel.
For å korte ned så endte min forestilling om at et lite stikk i rumpa så trengte jeg ikke tenke mer over dette før om tre nye måneder, med en resept på p-piller mot min vilje.

Føler meg KJEMPE gammel,21 år snart og da må vel legen være dinosaur i forhold til meg.

Er det flere som har opplevd noe så provoserende, eller noen som kan si mer om p-sprøyten eller andre prevensjonsmidler?
Tror nok det bli skifte av fastlege snart...[:@]

Hadde byttet lege med en gang!! Det er vel ikke han som skal bestemme hva prevensjon du skal ha! Jeg er 27 år, burde vel være eldgammel [:@] og klar for å huske p-piller, men hadde ingen lyst på det, er jo noe som heter ammetåke... Tror jeg hadde hatt problemer med å huske en pille hver dag! Jeg har satt inn spiral og er veldig fornøyd med det!

Det var en utrolig teit oppførsel av legen din...

Men jeg vil absolutt ikke anbefale deg p-sprøyta om du skal ha flere barn... Jeg gikk på det selv, det er utrolig deili bare med et stikk i rompa hver 3'dje mnd, og slippe mensen. Men det tok jo sykt lang tid før mensen kom tilbake og det var stabilt dette. I allefall 1 år...

Legen min ville ikke foreskrive dette, men på helsestasjonen for ungdom gjorde de det... Legen min blei sur når jeg hadde fått det et anna sted enn hos han...

Jeg hadde vel kanskje etterhvert tenkt på å bytte lege hadde jeg blitt behandla sånn... Men veldig mange leger er i mot p-sprøyta, det skal du vite...

Alt i alt, min erfaring er god mens jeg gikk på det, men ikke etterpå...

Åssen lege går du til egentlig???
Nei, han hadde jeg byttet med en gang. Jeg ble rådet til å ta p-piller eller spiral selv i stedet for p-sprøyta men det var fordi jeg skulle amme barnet.
Har selv satt inn hormonspiral og er kjempe fornøyd med det. Men det er dyrt.. så tenk over det du!
Og hvis du vil ha p-sprøyta så bare bytter du lege og får satt den...

Hei hei. Selv var jeg 23 år når jeg fikk p-sprøyta [:D]
Men jeg anbefaller deg på det sterkeste og ikke begynne på den, jeg gikk veldig opp i vekt, hoftene ble større og fikk masse kviser. Før og etter den har jeg nesten ikke hatt kviser. Og hoftene har godt ned en del igjen. Begynte på den 4 månder etter jeg fikk mitt første barn for jeg glemmer å ta p-pillen.
Har prøvd litt og p-ringen virka kjempe godt på meg.
Satt inn gikk med den 3 uker en uke uten og så en ny. Var det en måned jeg ikke ville ha mens gikk jeg en uke lenger med den og satt rett inn ny så etter den tok jeg pause og fikk mensen igjen.

åå herregud for en teit lege [:@] 21 år og gammel, morn du [:@] jeg hadde byttet lege hvid jeg hadde vært deg

Takk for svar alle sammen..Er fortsatt litt usikker men jeg får se det an litt.Har ikke planlagt å få flere barn før om iallfall 4år.Etter endt utdanning og jobb slik at jeg er bedre økonomisk stilt neste gang:)

Skal få byttet lege over helgen iallfall:)

hehe, ja det var en snedig lege må jeg si...

Hvordan virker p-ringen da? Har aldri prøvd den jeg, men må jo begynne å tenke prevensjon snart jeg også... Er det dyrt med p-ring? vanskelig å plassere? [:-]
Spiral har jeg prøvd, men det var jo rett og slett vondt [&:]

Back
Topp