Prevensjon erfaringer

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Hat fått mitt 3 og siste barn. Er nå på tide å begynne med prevensjon igjen. Har tidligere brukt p piller og vært fornøyd med det. Siden jeg har har vært plaget med store menstruasjon smerter har jeg da valgt å hoppe over pillefri uke og begynt rett på nytt brett sånn at jeg ikke har hatt menstruasjon.
Har nå lurt på å sette inn spiral (slipper å ta pille hver dag og litt sikrere enn p piller) eller gå over til minipillen (mindre hormoner). Lurer på om noen har noen erfaring med menstruasjonssmerter og spiral/minipille?
Er det mange her inne som har «mistet» menstruasjon ved bruk av disse?
 
Jeg mister ikke menstruasjon med minipiller ihvertfall... plagdes mye med mellomblødninger egentlug hele tiden.
 
Jeg ble smertefri på hormonspiralen.
Men ble ikke kvitt blødningene. Men de er mye mindre, og mye kortere enn uten spiralen.
 
Har hormonspiral for 2 gang. Er veldig fornøyd med den. Skal straks byttes i ny da.
Hadde litt småblødning samme dag som den ble satt inn og da også, noe som kjentes ut som mensensmerter i noen timer etter.
Men gikk over etter noen timer begge deler og har siden ikke blødd.

Hadde den 4 år første gangen. Ble da gravid etter 2 mnd etter uttak.
Nå skal jeg ikke ha mer unger, så nå blir den bare bytta ut når det er tid for det. :)

P-piller tåler jeg ikke. Får blodpropp av de så :p Kunne vel alltids tatt minipille tror jeg, men fått klar beskjed at hormonspiralen er den beste for meg.
 
Tok det lang tid?
Før jeg ble smertefri?
Hadde menssmerter et par dager etter innsett, men så ble det borte tror jeg.

Blødde mye og lenge de første mnd da, før det stabiliserte seg til litt blødning en gang i mnd. Men hadde ikke da vondt

Nå er det 5 år siden jeg satte den inn, så må bytte nå.
 
Minipiller cerazzete mista mensen. Har kanske en liten blødning hver 3-4 mnd i 1 dag typ.
Men det kan variere veldigt det kan gå opp til 6-7 mnd og er får ingen blødninger
 
Jeg har fått mer og lengre blødninger med hormonspiralen. Migrenen har også økt i antall anfall... den skal ut neste gang jeg er hos gyn
 
Mistet mens av minipille. Fikk enorme smerter og mer blødning av spiral.
 
Fikk hormonspiral i juni og har de siste to mnd ikke hatt mens. Alltid hatt mye menssmerter men det avtok fort med spiralen. Hadde ganske vondt de to dagene etter innsetting, og blødde lenge.
 
Takk for alle svar! Ser at det er veldig individuelt om man mister menstruasjon og smerter med både spiral og minipillen. Heller nok derfor mot p piller som jeg vet fungerer.
 
Hormonspiral , den har veldig lite hormoner og behandler kun lokalt og ikke hele kroppen. Over 80% mister mens helt innen ett år . Veldig fornøyd. Mista etter 7 mnd første gang.. har satt inn ny nå i sommer. Og født 3 mann så spent på blødning nå :)
 
Back
Topp