Prevansjon igjen!

Cameleon

Gift med forumet
Det nærmer seg 6 ukerskontrollen min, og jeg må begynne å tenke på prevansjon igjen...
Hadde tenkt å be om p-ringen, men leser at den ikke kan brukes under amming, og da blir jo den uaktuell.[:)]

Leste en plass at både p-sprøyte og p-stav kan brukes. Har noen erfaringer med de?

anbefaler staven på det sterkeste! mindre bivirkinger enn sprøyta og når du tar den ut kommer du raskere i normalen igjen enn ved både p-piller og p-sprøyte! ble gravei en måned etter jeg tok ut staven!! [:D]
Jeg skal be om å få satt inn ny stav!

Trodde ikke det gikk an å bruke noe p-prevansjon når man ammet jeg.. Legen min sa ikke det som alternativ engang.

P-staven har samme hormonene som minipillen. Sår litt om det i spebarnsboka vi fikk på sykehuset!

Eneste jeg vet om p-sprøyta er at ei venninde av meg la på seg 12 kg etter hun starta på den...just like that liksom, bare på 1 mnd... [8|] Aldri i verden om jeg tørr å prøve den iallefall. Er jo ikke sikkert alle legger på seg av den men tørr ikke risikere det iallefall jeg. Er i tenkeboksen selv og tror hormonspiral blir tingen for meg.

ORIGINAL: Marit 83

Eneste jeg vet om p-sprøyta er at ei venninde av meg la på seg 12 kg etter hun starta på den...just like that liksom, bare på 1 mnd... [8|] Aldri i verden om jeg tørr å prøve den iallefall. Er jo ikke sikkert alle legger på seg av den men tørr ikke risikere det iallefall jeg. Er i tenkeboksen selv og tror hormonspiral blir tingen for meg.

Woooot??? Hahahahahaha! Det er jo 3-4 kg MER enn jeg la på meg i svangerskapet deeeet!!!
*hårreisende*
Har en venninne som tok den ut, fordi hun blødde i maaange uker etter å ha satt den inn, men jevnt over synes jeg de fleste virker veldig fornøyd! Vurderte den for noen år siden også, men da fikk jeg det ikke med legen. Satse på den legen jeg har nå, kanskje er mer positiv! [:D]

Jeg la på meg 9 kg på 2 uker etter jeg tok p sprøyta. Fikk også massivt kvise utbrudd og konstant mensensmerter uten mensen. Skal aldri ta den igjen[:'(] kg raste av med en gang virkningen gikk ut etter 3 måneder.

ORIGINAL: Meya87

Jeg la på meg 9 kg på 2 uker etter jeg tok p sprøyta. Fikk også massivt kvise utbrudd og konstant mensensmerter uten mensen. Skal aldri ta den igjen[:'(] kg raste av med en gang virkningen gikk ut etter 3 måneder.

Æææh, skikkelig kjipt da... [&:] Hun venninda mi fikk ikke av kg`ene før flere år etterpå hun og da raste de av pga at hun ammet...hun sliter enda med noen av de kg`ene som virkelig har festet seg på rompa. Hun hadde som hun selv sier en snerten rompe før p-sprøyta...nå er den liksom for stor i forhold til resten av kroppen føler hun...

Jeg spyr av p-piller. [:'(] Fordøyelses systemet mitt tåler dem ikke. Så jeg har brukt plaster dei siste årene.

Det tok meg over 1,5 år med prøving og over 1 år med piller, tester og faenskap for å klare å bli gravid, men jeg fikk beskjed fra den legen som fulgte meg at jeg burde bruke hormon basert prevansjon etter fødselen p.g.a PCOen min.

Jeg har ikke lyst på spiral, tørr ikke prøve sprøyten og vil egentlig tilbake på plasteret, men jeg ammer jo... [8|] Sukk.

Eneste bivirkninga je fikk av P-staven var litt kviser og ingen mensen [:D] Og det kan jeg leve med :)
Vet det er mange som opplever konstant mens opp til 3 måneder med den og, men for oftes så gir det seg etter 3 måneder, det er liksom den tiden kroppen bruker på å omstille seg...

vil ikke anbefale p-sprøyte hvertfall! det tar så lang til å bli gravid igjen etter man har slutta med den... sånn hvis du skal ha flere unger [;)]

Ja, det er jo dette med å bli gravid igjen også da...
Hadde jo egentlig lovet meg selv å ikke bruke hormonellprevansjon, siden vi slet leeeenge med å bli gravide.. Men, nå vet jeg ikke, må jo ha noe liksom! å jeg liker det enkle og greie, ikke type temping, hvor jeg må huske på det hver eneste dag, til samme tidspunkt, det funker ikke for meg gitt! hehe

Hmm... uff, aner ikke hva jeg skal velge! [8|]

Omp-staven (fra apebarnsboka): p-stavener et implantat som settes under huden ved et lite inngrep med lokalbedøvelse. Den gir beskyttelse i tre år. P-staven inneholder gestagen, som utløses jevnt i små doser og hindrer eggeløsning. Den kan sitte inne i tre år. Settes den inn på menstruasjonens første dag, er den sikker med en gang- ellers må tilleggsprevansjon brukes i to uker. P-staven er det sikreste prevensjonsmiddelet, risikoen for graviditet er kun 0-0,1%
fordeler: ingen sjanse for bruker feil
ulempe: inngrepet gir et lite arr. Svake blødnings forstyrrelser.

Prevensjon under ammeperioden:
spiral, minipiller, kondom, p-sprøyte, p-stav

Prevensjon etter ammeperioden:
p-piller, p-ring, p-plaster, sterilisering

Back
Topp