Prevansjon etter fødselen

Amahel

Forumet er livet
Juli13-jentene
Noen som har tenkt på hvilken prevansjon en skal bruke etter fødselen?
Jeg har tenkt litt på dette nå i det siste, og lurte på å ta det opp med legen i morgen.

Jeg har alltid brukt p-piller, men begynner nå å nerme meg den "farlige" grensa på å bruke den type prevansjon. Uansett så skal en jo ikke bruke det mens en ammer.

Hvilke tanker har dere om dette?
Håper på litt tips og inspirasjon å ta opp med legen i morgen.

Eg tenker at gubben får stå for den delen... for eg har ingen planer om å stappe i meg piller eller lignende mer...:P

Eg har ikjke godt på noe sist eg amma,begynnte når lillesnupp ble ferdig med amminga. MEn jo gravid med pilla,så vet ikkje om eg skal prøve meg på spiral eller noe... Dette er siste unge for oss(trur eg da)... Sliter med plass til 6 stk i huset vi bor i nå ;)

Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om dette blir siste barn eller om vi ønsker flere, så det blir vel minipillen først, også kanskje hormonspiral eller p-stav etterhvert.

Etter forrige fødsel brukte jeg minipille (cerazette). Det var helt greit, men jeg kan jo ikke akkurat skryte av at jeg husket å ta pillen hver dag. ;) Det gikk noen mnd før jeg hadde rutinen inne, og så var det bare litt over et halvt år før jeg sluttet med de da.... Hehe... Har ikke tenkt tanken om prevensjon etter neste fødsel enda. Må er jeg bare glad til at jeg slipper å huske på pillen ;)

Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om dette blir siste barn eller om vi ønsker flere, så det blir vel minipillen først, også kanskje hormonspiral eller p-stav etterhvert.
Jeg brukte minipillen etter første, men det funket jo ikke så bra da jeg ikke husket å ta den til samme tid hver dag og ble selvfølgelig gravid igjen med snuppa.
Tror ikke jeg klarer å være noe flinkere denne gangen heller. Sliter jo med disse folat-pillene nå :p

Spiral prøvde jeg for noen år siden uten hell for min del, fikk så vondt at den fjernet jeg igjen etter bare noen dager. Selv mannen kjente den da vi hadde sex :confused:

Etter forrige fødsel brukte jeg minipille (cerazette). Det var helt greit, men jeg kan jo ikke akkurat skryte av at jeg husket å ta pillen hver dag. ;) Det gikk noen mnd før jeg hadde rutinen inne, og så var det bare litt over et halvt år før jeg sluttet med de da.... Hehe... Har ikke tenkt tanken om prevensjon etter neste fødsel enda. Må er jeg bare glad til at jeg slipper å huske på pillen ;)
Dette er definitivt vår siste, men en sterilisering virker likevel så drastisk....
Men jeg vil ikke ta sjansen på enda en liten bølle, da vi nå når den lille kommer har 5 til sammen. Det er nok for oss. Får akkurat fylt opp 7-seteren vår :)
Liker ikke tanken på å måtte bytte den i en buss liksom.... :p
Pillen har fungert for meg di siste årene, men den må jeg jo vente med å begynne på til amminga er ferdig.....
Hmmm... Kan jo ikke være avholds heller :p

Vi kommer nok til å være uten,og ta imot et nytt nurk med glede om vi blir gravide. Jeg hadde jo problemer med høyt prolaktin som hindret meg i å bli gravid,så om det fortsatt er høyt etter amming,må jeg nok ta tabletter mot det. Etter jeg starta på dem,ble jeg gravid på 5-6 uker,så om det funker sånn igjen,får vi kanskje to tette babyer? Men det gjør ikke noe, er bare glad om vi KAN få to,siden vi strevde med nr 1. :-) så får vi ev vurdere prevensjon etter en nr 2 ;-)

Vi kommer nok til å være uten,og ta imot et nytt nurk med glede om vi blir gravide. Jeg hadde jo problemer med høyt prolaktin som hindret meg i å bli gravid,så om det fortsatt er høyt etter amming,må jeg nok ta tabletter mot det. Etter jeg starta på dem,ble jeg gravid på 5-6 uker,så om det funker sånn igjen,får vi kanskje to tette babyer? Men det gjør ikke noe, er bare glad om vi KAN få to,siden vi strevde med nr 1. :) så får vi ev vurdere prevensjon etter en nr 2 ;-)
Da er det jo noe helt annet enn slik vi har det.
Jeg personlig tror ikke jeg hadde hatt noe imot flere babyer, men en skal ha tid, plass og pengene til det.
Hoss oss som er så mange og med knapt med plass, så må vi sette en grense her.
Men jeg ser jo selvfølgelig deres situasjon, og skjønner veldig godt at dere ikke vil bruke prevansjon da dere sliter med å bli gravide.
Håper dere ikke skal slite så mye for å få en til da ;)

Jeg brukte minipillen etter første, men det funket jo ikke så bra da jeg ikke husket å ta den til samme tid hver dag og ble selvfølgelig gravid igjen med snuppa.
Tror ikke jeg klarer å være noe flinkere denne gangen heller. Sliter jo med disse folat-pillene nå :p

Spiral prøvde jeg for noen år siden uten hell for min del, fikk så vondt at den fjernet jeg igjen etter bare noen dager. Selv mannen kjente den da vi hadde sex :confused:

Hmm... Kanskje de ikke satte spiralen inn "riktig"? eller om det er noe forskjell på de ulike typene av spiral? Uansett er det jo ikke dumt å få litt veiledning av legen, så slipper du å lure:)

Vi skal sette igang med nr 3 ganske fort etter fødsel, så her slipper vi heldigvis prevensjon :)

Før eg ble gravid msd første gikk eg på Cerazette, og syns den var super - mistet menstrusjonen ;)
Men da eg starta opp igjen med den etter fødselen(kan ta de når en ammer) så bytta eg personlighet helt. Det gikk ikke an å bo med meg, samboeren måtte nesten spørre om tillatelse for å komme inn i huset hjemme etter jobb :P var pottesur og grinete, samboer fikk jammen meg høre det innimellom (stakkars :( )

Så denne gangen aner eg ikke hva eg ska bruke. Vil absolutt ikke ha spiral, ring eller sprøyte :P

Hverken jeg eller mannen klarer gummi, så det er ikke løsningen for oss :p

Han kan jo hoppe av i svingen då :P siden han tror det e så sikkert...:P eg vil gjerne ha en til hjerteknuser :)
piller eller sprøyter e ikkje noe for meg har lagt på meg så sykt på grunn av de... og vanskeligt å bli kvitt de kiloene igjen... så d har eg ikkje tenkt til å utsette kroppen min for igjen! :)

Da er det jo noe helt annet enn slik vi har det.
Jeg personlig tror ikke jeg hadde hatt noe imot flere babyer, men en skal ha tid, plass og pengene til det.
Hoss oss som er så mange og med knapt med plass, så må vi sette en grense her.
Men jeg ser jo selvfølgelig deres situasjon, og skjønner veldig godt at dere ikke vil bruke prevansjon da dere sliter med å bli gravide.
Håper dere ikke skal slite så mye for å få en til da ;)

Satser på det :-) Skjønner at du ikke vil øke til buss-mengde ;-)

Vi ønsker ikke flere etter dette, så blir p-stav igjen i noen år.. før evt sterilisering på en av oss!

Det er jo så mye å velge.
Og det som funker for noen funker gjerne ikke for andre.
Tror rett og slett at det må litt prøving til.
Men det hadde vært greit å ha litt oversikt på hva som finnes og høre andres erfaringer før en bestemmer seg :)

Vi vurderer spiral etter denne. Nå er det stopp her i hvert fall. Etter en del problemer med p-piller de siste årene, måtte kutte de ut nå fordi jeg fikk så sinnsyke smerter av de ved mensen og den ble bare verre og verre, så merker jeg at det ikke er så aktuelt.

Dette er noe jeg har tenkt mye på,og vurderer enda...
Har prøvd utallige sorter tidligere,men "reagerer" med å halvveis blø ihjel av alt (jada,litt overdrevent,men dere skjønner) :p
Hadde hormonspiral sist,men var fryktelig plaget med vondter,så tok den ut...
Er faktisk inne på tanken om sterilisering...er egentlig litt ung til å tenke på slikt,men skal heller ikke ha flere barn da :)
Men vi får se...skal drøfte litt med lege/jordmor fremover..noe skal det iallefall bli,for nå er det stopp med små barn i hus..på ei stund iallefall! :)

Back
Topp