Prevansjon etter fødsel

Begynte først på Cerazette, blødde av og på med en dag eller to pauser i 8 mnd.. byttet til hormonspiral [emoji14] tålte ikke den heller. Byttet til microgynon.. ser ut til at jeg ikke tåler den heller. Hadde fått mensen tilbake ved 6 ukers kontrollen, så startet bare rett på. Ellers hadde jeg ventet :)

Fikk hormonspiral ca 3 mnd etter fødsel(frem til da kun kondomer). Etter 2 år ville ikke kroppen ha den lengre og sendte den delvis ut. Endte opp på akuttmottaket med enorme magesmerter og etter mange timer der fant en lege ut at det var hormonspiralen som hadde satt seg fast i livmorhalsen.
Da den ble tatt ut forsvant smertene, men jeg var øm/sår i underlivet i 2 uker etterpå, da den måtte draes ut med makt.
Etter 2 mnd fikk jeg p-stav og den har jeg byttet 1 gang etter 3 år.(Da den skal byttes hver 3.år). Ikke hatt mens på 5 år nå og er veldig fornøyd :)
Med hormonspiralen hadde jeg mange plager/bivirkninger og mens som varte i 10 døgn pr mnd. (Normalt hadde jeg mens i 4-5 døgn)

Våkenetter ;) men fra spøk til alvor, jeg brukte p-piller frem til vi starta prøvingen igjen.

Jeg satte inn spiral, gjorde det da vesla var 3-4 mnd mener jeg. Hadde ikke fått mensen tilbake enda. Superfornøyd med valget, da vi IKKE ønsket å ha to tette, og i tillegg fikk jeg ikke mensen på spiralen. Hadde noen perioder hvor jeg hadde litt gravidsymptomer, men det var jo bare å avkrefte med en test. :)

Jeg satte inn spiral like før hun var halvannet år.
Det er nå et par mnd siden. Mensen har jeg ikke fått enda. Før spiralen var det kondom så greit at jeg makka meg til å gå til legen og få satt den inn.
Det var altså nå etter tredje. Etter se to første bare ventet vi på mensen og begynte prøvingen igjen.

Begynte på Cerazette etter seks uker og går på det enda 2,5 år senere. Valgte piller fordi jeg synes alle andre alternativer høres ekle ut [emoji28]

Venta en stund, skulle begynne på cerazette samme mnd som jeg ble gravid igjen...

Ser ut til at mange får tilbud om cerazette. Jeg tror jeg ikke kommer til å gå for spiral. Har noen virdert sterilisering, av dere som ikke ønsker flere barn?

Ser ut til at mange får tilbud om cerazette. Jeg tror jeg ikke kommer til å gå for spiral. Har noen virdert sterilisering, av dere som ikke ønsker flere barn?

Jeg gikk på spiral etter første (tålte den ikke), prøvde cerazette nå etter nr 2 kom, men tålte ikke den heller. Tåler visst ikke dei prevansjonene man må gå på når man ammer kom legen fram til..
Lite lyst å gå på noe prevansjon resten av livet, så vurderer sterkt å sterilisere meg (ferdig med barn) :)
Men må virkelig tenke over det ja! [emoji50]

Her ble det cerazette, veldig fornøyd så langt. Begynte da baby var 2 mnd :)

Begynte på cerazette. Kroppen min likte ikke det noe særlig. Fikk dårlig hud og konstant blødninger, så sluttet på de. Bruker ingenting nå

Begynte på Cerazette, fikk tilbud om det jeg måtte ønske. Men når amminga gikk i vasken, gikk jeg tilbake på Yasmin pga blødninger på Cerazette. Nå etter 2,5år så har jeg valgt hormon spiral. Veldig fornøyd så langt!

Fikk hormonspiral 10 uker etter fødsel med nr 1. Hadde ikke fått mensen tilbake da.

Fikk hormonspiral 3 år etter fødsel med nr 2. Latskap mest. Hadde mensen tilbake da.

Her har faktisk gubben sagt at han kan sterilisere seg da vi etter dette barnet er ferdige med barn. Så han klipper mest sannsynlig strengen [emoji4]

Ingenting, liker ikke kroppen på hormoner og vi skulle egentlig ha barn igjen mye tidligere, så vi har brukt kondom. Denne gangen så vurderer jeg å prøve hormonspiral i etpar år før mannen skal snippe. Vi er egentlig enig om at vi ikke skal ha flere barn, men jeg har alltid hatt lyst på fire barn, så jeg må bare ha litt tid før det blir helt sikkert.

Jeg orker ikke mer p-piller. Nå er vi ferdige med barn og nå kan mannen ta sin del av byrden syns jeg. Ellers blir det kondom.

Back
Topp