Prevansjon etter fødsel?

Tussi_lussi

Elsker forumet
Oktoberskattene 2015
Snøkrystallene2021❄️
Dere som har brukt lang tid på å bli gravide. Har dere tenkt noe på om dere vil begynne med prevansjon etter fødsel? Eller tar dere sjansen på å la det skje det som skjer? :)

Her er det ikke noe prevensjon etter fødselen. Sist jeg gikk på prevensjon var i 2002.. Og hittil så er det nr 2 i rekka som ventes (med 9 års mellomrom...)

Jeg tror jeg er fryktelig fertil (ble gravid etter én syklus etter ppillestopp først. Vi mista i uke 13. Så ble jeg gesvid igjen to sykluser etter siste blødning etter MA deretter. Så her går det fort!), så her blir det å prøve spiral, tror jeg. Vil ikke tilbake til p-piller..

Vi prøvde i 3år på førstemann. Gikk på hormoner for å bli gravid med han. Etter vi fikk han begynte jeg ikke på prevansjon igjen da jeg tenkte vi måtte nok ha litt hjelp med nestemann også. Ble gravid igjen helt naturlig 9mnd etter fødsel :)

Jeg er veldig veldig usikker. Vi prøvde lenge å bli gravid, fikk tilslutt beskjed om at det høyst sansynlig aldri kom til å skje. I hvertfall ikke naturlig. Vi adopterte, og *vips* under en mnd etter barnet hadde flyttet inn så satt jeg med positiv test i hånden.
Har hatt ett heftig svangerskap til nå, og kjenner litt på den at det kansje blir for mye med en ny graviditet raskt etterpå (selvom sjansen er liten , så er den jo tydeligvis der).
Men kjenner meg veldig usikker på avgjørelsen, for på den andre siden så vil et barn nr 3 være svært ønsket; og jeg ønsker virkelig å gå gravid igjen. Men dette er jo mine egoistiske ønsker. For barnas del (adoptert barn er funksjonshemmet) så trenger de er frisk og rask og uthvilt mamma! :)
Men skal jeg gå for prevansjon så blir det spiral. Har hatt dette før, og var svært fornøyd!

Her blir det piller igjen tror jeg. Det funker fint for meg og gjør meg ikke til et hormonelt monster :)

Jeg vet ikke helt. Jeg tror vi bare må se an etter fødsel. Jeg må i alle fall være klar for å få to tette hvis vi dropper prevensjon, for selv om vi brukte tre år på denne, er jeg redd kroppen min er litt sånn at den plutselig kan få det til med en gang. Litt fordi den plutselig satt ganske naturlig etter flere prøverørsforsøk nå. Men ideelt sett dropper vi prevensjon og håper det tar liiitt tid før jeg blir gravid igjen (så lenge det ikke er snakk om tre år) [emoji14]

Vi unngikk prevensjon annet enn kondom før dette svangerskapet, etter å ha prøvd lenge på storebror. Nå derimot, med 2 små tror jeg at jeg skal teste spiral. Vi ønsker oss kanskje en til, men ikke med en gang uansett.

Jeg tror ikke jeg har noe problem med å bli gravid (spira satt på første forsøk), men jeg tror ikke jeg vil begynne på prevansjon igjen før jeg er ferdig med barn. :)

Jeg ble gravid på første forsøk så her blir det spiral så fort ungen er ute og det er forsvarlig å kludre oppi der igjen :-P Jeg går for hormonspiral denne gangen, for jeg har hatt kobber og det var noe av det verste jeg noensinne har opplevd av smerter (sa hun som aldri har født før)!

Vi hoppet av i svingen i over ett år før vi startet prøvingen og var veldig fornøyde med det. MEN de fire gangene jeg har blitt gravid siden har vært på første forsøk så nå vet jeg ikke om jeg tør :rolleyes: Mannen kunne godt tenkt seg to tette, men jeg vil vente til lille er MINST ett år før vi prøver igjen, så det er vel jeg som må ordne med beskyttelse. Det blir nok p-piller tenker jeg.

Last edited:
Brukte litt over 1,5år på storesøster. Begynte ikke på prevensjon etter hun ble født. Fikk tilbake mensen etter ca 8mnd og startet litt mer ordentlig prøving da hun var rundt ett år. Denne spiren satt da hun var 13 mnd :D

Samboer har 3 frå før og dette blir vår andre, så her blir det sterilisering av han.

Har fått mensen igjen etter 11 mnd med begge to og blitt gravid veldig kjapt hver gang. Usikker på hva vi skal gjøre nå, tror ikke vi går for 4 tette. Når det er sagt så er jeg monster på prevensjon og har ikke brukt det siden 2010 så må tenke litt på det. Er ikke sååååå ofte vi holder på med slikt heller så tenker vi kan hoppe av i svingen evnt sikre perioder.

Sterilisering her, med totalt 4 barn. Her har vi hver vår fra tidligere forhold og venter nr.2 sammen. Jeg er ikke fremmed for en til (slik det er nå), men vet at jeg har "sloss" for lille i magen denne gang, så det er uaktuelt for han med fler.. :(

Her blir det anten spiral eller å prøve på sikre perioder.. Er førstemann for oss, og klarte oss i eit halvt år utan å bli gravid med hjelp av eggløsningskalender (blei gravid på første forssøk når vi ikkje brydde oss om kva dag det var.. ;) ). Vil ikkje ha to alt for tette men tåler svært dårlig prevansjon så litt i stuss enda på kva vi velger :)

Back
Topp