Preppe mat til etter fødsel

WolverWoman

Flørter med forumet
De av dere som food-prepper, eller har planer om å gjøre det - Har dere tips og oppskrifter som kan deles?

Jeg er elendig til å komme på noe, og når man nå er sykemeldt og økende rastløs kan man like gjerne bruke litt tid på å fylle fryseren med enkle måltid og noe godt å bite i, til tiden etterpå tenker jeg:D
 
Lapskaus
De av dere som food-prepper, eller har planer om å gjøre det - Har dere tips og oppskrifter som kan deles?

Jeg er elendig til å komme på noe, og når man nå er sykemeldt og økende rastløs kan man like gjerne bruke litt tid på å fylle fryseren med enkle måltid og noe godt å bite i, til tiden etterpå tenker jeg:D
Lapskaus, lasagne, kjøttsuppe, pizza snurrer, mini pizza, innbrakte pølser, hjemme laga horn med ost og skinke, rundstykker, boller, kanelboller :)
 
Jeg gidder ikke preppe så veldig, men som sist kommer jeg til å bake endel horn/snurrer/boller og rundstykker til å ha i frysen.

Horn bruker oppskriften til ida gran jansen. Glad i litt variasjon av fyll bruker somregel.

Pesto + shinke eller kylling + paprika og ost
Pizzafyll
Ost og shinke
Bacon og ost

Boller bruker jeg trines matblogg sin søt gjærdeig.

I tillegg lager jeg opp noen supper tenker jeg:)

Bruker å lage spicy tomatsuppe og en fyldig gulrotsuppe, de lager jeg litt på slump etter hva jeg har i kjøleskapet så dessverre ingen oppskrift å dele.

Men heller de i slike engangsbokser i plast og fryser, veldig godt å ha som lunsj synes jeg, varmer ofte et hjemmelaget rundstykke til, og kan ofte putte oppi litt chrispy grønnsaker og lignende fra kjøleskapet så metter det enda mer og kan fort bli middag også:)
 
Pølsegrateng og fiskegrateng, fryser ned i aluminiumsformer.
Forskjellige gryter - lager stor porsjon til Middag, så fryser jeg ned restene i plastikkbokser(til 1-2 porsjoner)
Pizza- deler opp i stykker og fryser ned med matpapir og pose rundt
 
Kommer til å lage flere kanelknuter fra Trines matblogg å ha i fryseren, også skal mannen lage pizzasnurrer, innbakte pølser og sånn, og banan- og havrekjeks med sjokoladebiter i til meg, som jeg kan ha med på føden og barsel :Heartred Ellers kommer vi nok til å grille mye i sommer :)
 
Jeg vil bare legge til at jeg har vært så glad for at jeg matpreppet tidligere når jeg skulle ha bebis. Vi har både hadde noe å by gjester på og hatt enkle middager til oss selv klare i fryseren, kjempedeilig! Så det anbefales :happy:
 
Kommer til å lage flere kanelknuter fra Trines matblogg å ha i fryseren, også skal mannen lage pizzasnurrer, innbakte pølser og sånn, og banan- og havrekjeks med sjokoladebiter i til meg, som jeg kan ha med på føden og barsel :Heartred Ellers kommer vi nok til å grille mye i sommer :)
Kan jeg få oppskrift på de kjeksene?
 
Kan jeg få oppskrift på de kjeksene?
Ja, jeg skal høre med mannen. Mener han bare bruker veldig modne bananer, moser dem og har i havregryn og evnt sjokoladebiter om man vil det. Svigermor likte dem ikke, men jeg syns de er gode! Jeg tåler ikke nøtter og mandler, så banan, havregryn og sjokolade er perfekt påfyll for meg :happy:
 
Kan jeg få oppskrift på de kjeksene?
2 modne bananer og 3 dl havregryn brukte han. Men ser det finnes mange oppskrifter med både honning, egg, blåbær, tranebær og nøtter, så her er det nok bare fantasien som setter grenser!
 
Vi sier hele tiden at vi må kjøpe et ekstra fryseskap, har kun ett kombi og der er der jo ikke plass til noe. Særlig da vi også bruker vom frossen mat til voffen. Har _veldig_ lyst å preppe noe mat - så jo hvor bra d var ved forrige.
 
Vi sier hele tiden at vi må kjøpe et ekstra fryseskap, har kun ett kombi og der er der jo ikke plass til noe. Særlig da vi også bruker vom frossen mat til voffen. Har _veldig_ lyst å preppe noe mat - så jo hvor bra d var ved forrige.
En stor fryser er veldig deilig. Vi har en i boden og det er virkelig gull verdt, syns jeg! Vi har også kombiskap oppe med en liten fryser, men det er ikke der vi oppbevarer alle godsakene. Dvs om sommeren er den ene skuffen ren ispinneskuff :hilarious:
 
En stor fryser er veldig deilig. Vi har en i boden og det er virkelig gull verdt, syns jeg! Vi har også kombiskap oppe med en liten fryser, men det er ikke der vi oppbevarer alle godsakene. Dvs om sommeren er den ene skuffen ren ispinneskuff :hilarious:
Hehe her også! 1 skuff til ispinner og 1 skuff til vom hundemat, da er det kun 1 hylle igjen i fryseren, mao ingen ‘mat’ hvis man ikke regner is som fullverdig middag da
 
Hehe her også! 1 skuff til ispinner og 1 skuff til vom hundemat, da er det kun 1 hylle igjen i fryseren, mao ingen ‘mat’ hvis man ikke regner is som fullverdig middag da
I juli kan en pakke is fort telle som middag :hilarious:
 
Sniker fra Juli.
Driver ikke mye med matprepp, men har noen oppskrifter jeg bruker å lage store porsjoner av og fryse.
Saus som kan brukes til bolognese, som fyll i shepherd's pie eller som pizzasaus, bruker matprat sin spagetti bolognese oppskrift og bare lager ekstremt mye av den.

Kjøttboller som jeg steker halvferdig i ovnen og fryser i posjonspakker som kan serveres med potetbåter, stekte epler og karrisaus, med potetmos og brunsaus/peppersaus eller som tapas.
 
Her har vi en svigermor som baker så det suser :hilarious: til nå har vi kanelboller, pizzasnurrer, ost/skinke horn og skinke/pesto horn.
Vi har ikke særlig plass i frysa vår selv, så det blir oppbevart hos svigers og mannen henter når det blir behov :Heartred
 
Her har vi en svigermor som baker så det suser :hilarious: til nå har vi kanelboller, pizzasnurrer, ost/skinke horn og skinke/pesto horn.
Vi har ikke særlig plass i frysa vår selv, så det blir oppbevart hos svigers og mannen henter når det blir behov :Heartred
Åh så deilig!! :love017
 
Litt kjipt med cøliaki sånn sett. For ikke så lett og bake opp sånne gode ting.
Fryserne er fulle også. Vi jobber med og rydde i de. Men ting tar litt tid.
 
Jeg mister så lysten på varm mat om sommeren, så jeg har egentlig bare planlagt å fylle fryseren med ting som gjør det lett for meg mens jeg er hjemme alene. Middag får mannen hjelpe til med, og vi satser på finvær og grilling, eller deilige spekefat ;) Skal bake en hel haug med grove brød og rundstykker, også litt forskjellig av horn, kanelsnurrer, boller og eplesnurrer - så har jeg både frokost og lunsj til meg selv, og noe å by frem hvis vi får besøk :)
 
Jeg mister så lysten på varm mat om sommeren, så jeg har egentlig bare planlagt å fylle fryseren med ting som gjør det lett for meg mens jeg er hjemme alene. Middag får mannen hjelpe til med, og vi satser på finvær og grilling, eller deilige spekefat ;) Skal bake en hel haug med grove brød og rundstykker, også litt forskjellig av horn, kanelsnurrer, boller og eplesnurrer - så har jeg både frokost og lunsj til meg selv, og noe å by frem hvis vi får besøk :)
Høres ut som en god plan :) Er igrunnen sant det du skriver om varm, tung mat på sommeren, jeg er helt lik der :hilarious:
 
Jeg mister så lysten på varm mat om sommeren, så jeg har egentlig bare planlagt å fylle fryseren med ting som gjør det lett for meg mens jeg er hjemme alene. Middag får mannen hjelpe til med, og vi satser på finvær og grilling, eller deilige spekefat ;) Skal bake en hel haug med grove brød og rundstykker, også litt forskjellig av horn, kanelsnurrer, boller og eplesnurrer - så har jeg både frokost og lunsj til meg selv, og noe å by frem hvis vi får besøk :)
Jeg også! Men vannmelon og salat! Deeeet er godt det :happy093
 
Back
Topp