Premier ved dotrening

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg har prøvd i over to år med potte/dotrening med datteren min. Endelig har det løsnet litt og hun har klart å tisse på do hele 16 ganger på litt over en uke, men hadde tre dager der hun nektet å gå på do i mellom der. Vi har sagt at hun skal få premie etter så og så mange ganger som hun har tisset/bæsjet på do. Men jeg aner ikke hva premien skal være, og trenger derfor tips. Hun er 4 år.

Hva har dere gitt i slike premier?
 
Vi har egentlig bare praktisert en tur på butikk og velge sine fine truser når de har sluttet.

Barnehagen driver med klistremerker og sånn
 
I bhgen brukte de klistermerker husker jeg:) Hjemme brukte vi kinderegg når de gjorde bommelom. Husker ikke hva vi brukte på bimmelim:)
 
En nonstop hver gang hun bæsjer
Og tur i lekebutikken mår man er ferdig med bleier
Evt klistremerker etter hvert dobesøk og så må man samle sp og så mange før premie
 
I bhgen brukte de klistermerker husker jeg:) Hjemme brukte vi kinderegg når de gjorde bommelom. Husker ikke hva vi brukte på bimmelim:)
Hos oss får hun klistremerker hver gang hun tisser eller bæsjer på do, og etter 10-15 klistremerker får hun en premie. Dette er for å få opp motivasjonen hennes for hun har vært veldig vanskelig med å få på do. Hun var lenge redd doen/potta, og de få gangene hun har sittet på do/potta så har hun ikke klart å gjøre noe. Så her skal hun faktisk få premie i tillegg til klistremerker. Men skal sies at det er ikke sånn at vi skjemme henne bort med masse premier altså, det blir noe smått og etter x-antall ganger på do så er planen å dra på Leos Lekeland.
 
Barnet kan f.eks velge et kristremerke selv blandt mange.

En annen ting vi hadde som premie var også at de kunne få kjøpe hvilken som helst frukt for seg selv. Og for å være ærlig visste jeg ikke det skulle bli så stor suksess når de kjøpte en bestemt frukt for seg selv :)
 
Jeg har prøvd i over to år med potte/dotrening med datteren min. Endelig har det løsnet litt og hun har klart å tisse på do hele 16 ganger på litt over en uke, men hadde tre dager der hun nektet å gå på do i mellom der. Vi har sagt at hun skal få premie etter så og så mange ganger som hun har tisset/bæsjet på do. Men jeg aner ikke hva premien skal være, og trenger derfor tips. Hun er 4 år.

Hva har dere gitt i slike premier?
Eldste fikk et forkle fra barnekreftforeningen da hun ble bleiefri som 3-åring (det er helt hvitt men kommer med tekstiltusjer slik at man kan dekorere forkleet selv), kjempestas og er mye i bruk fortsatt da hun elsker å være med oss på kjøkkenet :)
 
Husker jeg kjøpte inn en kul leke som stod og venta på eldstemann til han klarte å bæsje på do. Funka ikke, så vi lot det ta den tiden han trengte.
 
Jeg jobber i barnehagen og vi hadde en jente som slet ekstremt med å bæsje for hun var usikker og hun ble lovet en kjole om hun bæsjet på do. Hun slet i flere år med å bæsje.
Det kan være en dum ting å love belønning, men det kan være vanskelig å finne motivasjon for barnet. I barnehage har vi noen ganger gitt klistremerke eller en tegnet stjerne på hånden. Premien bør ikke være av en stor betydning. En is? En film kanskje.
Men hvis hun er 4 år og begynt å tisse på do så ville jeg bare tatt bleien på dagtid. Regelmessig fulgt henne på do de første dagene og deretter la henne styre det selv.
 
Back
Topp