Prematurt barn og fødselspermisjon.

Maiungen15

Forelsket i forumet
Dette er ikke aktuelt for meg, og håper ikke det blir, men jeg drømte en bisarr drøm om dette i natt og ble så nysgjerrig på hvordan det egentlig funker.

Hvordan regnes permisjonen ved prematurfødsler? Må man fortsatt tilbake i jobb etter like mange mnd hjemme?

Er bare pleietrengende kan du få pleie penger, og utsette permisjonen med like mange uker. Ellers mister du de tre ukene før permisjonen om du får barnet før termin:/

Permisjonen starter fra den dagen baby blir utskrevet fra sykehuset :-) Til da får du pleiepenger, er barnet alvorlig syk får ofte begge foreldre pleiepenger

Så lenge barnet ikke trenger noe ekstra behandling eller oppfølging så starter permisjonen den dagen du føder. Du mister uansett de 3 ukene du skulle hatt permisjon før termin.

Permisjonen starter fra den dagen baby blir utskrevet fra sykehuset :-) Til da får du pleiepenger, er barnet alvorlig syk får ofte begge foreldre pleiepenger
Det stemmer ikke helt. Hvis barnet ikke trenger ekstra oppfølging eller behandling så starter permisjonen fra fødsel..

Dersom barnet er født prematurt og må ligge mer enn 7 dager på sykehus, har du krav på pleiepenger. Permisjonen starter når du føder, men pleiepengene blir lagt til på slutten av permisjonen slik at den forlenges med likt antall dager du har vært innlagt med barnet. Mulig du mister de 3 ukene som må tas ut før fødsel, men ellers skal pleiepengene dekke opp for resten.

Jenta mi er prematur.
Permisjon starter ikke før vi blir skrevet ut.

Dersom barnet er født prematurt og må ligge mer enn 7 dager på sykehus, har du krav på pleiepenger. Permisjonen starter når du føder, men pleiepengene blir lagt til på slutten av permisjonen slik at den forlenges med likt antall dager du har vært innlagt med barnet. Mulig du mister de 3 ukene som må tas ut før fødsel, men ellers skal pleiepengene dekke opp for resten.
Ja en mister de 3 ukene..

Jenta mi er prematur.
Permisjon starter ikke før vi blir skrevet ut.
Jenta mi er også prematur, og min permisjon startet når jeg hadde født. Hun trengte ingen ekstra behandling utenom lysbehandling og ble skrevet ut etter 5 dager.

Gutten vår er prematurt. Var 5 uker på sykehus, både jeg og mannen fikk pleiepenger de ukene. Min permisjon startet den dagen vi ble skrevet ut:)

Jenta mi er også prematur, og min permisjon startet når jeg hadde født. Hun trengte ingen ekstra behandling utenom lysbehandling og ble skrevet ut etter 5 dager.
Er ikke sånn til meg nei.
Permisjonen starter når vi bli skrevet ut. Litt forskjell på 5 dager og vi er her på den 7 uka. Så har pleiepenger.

Vi lå 2 uker på sykehuset og min perm starta når vi ble utskrevet da :) 5 uker prematur.

Er ikke sånn til meg nei.
Permisjonen starter når vi bli skrevet ut. Litt forskjell på 5 dager og vi er her på den 7 uka. Så har pleiepenger.
Ja helt klart forskjell på det:) men nå spurte jo trådstarter generelt da så da må jeg jo svare min erfaring også;)

Man kan få pleiepenger hvis barnet må være på sykehus i 7 dager eller mer, så starter permisjonen ved hjemreise fra sykehuset. Man mister de 3 ukene før termin. MEN mor må ha rett til pleiepenger og det har de fleste, men det er litt andre krav til rett til pleiepenger enn foreldrepermisjon. Har man fast jobb og tjener grunnbeløpet eller over har man rett til pleiepenger. Mottar du ytelse fra nav som hovedinntekt har man ikke rett pleiepenger selv om det gir rett til betalt foreldreperm. (Er usikker på om det gjelder alle ytelser, håper virkelig uføre har rett til det feks)
Jeg gikk på arbeidsavklaringspenger pga kronisk sykdom og fikk avslag på søknad om pleiep. pga det, så jeg måtte egentlig tilbake til tiltak/jobb når mini var 5,5 mnd korrigert - det var ikke aktuelt hverken for meg eller mini. Min kjære tjener heldigvis godt nok til at vi akkurat får det til å gå rundt med en inntekt mens jeg er i ulønnet permisjon, aner ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg var alene :/

Håper du kniper igjen til termin ;) tihi

Back
Topp