Prematur

Stinemoren89

Betatt av forumet
Junibarna 2015
Jeg har en sønn fra før, som snart er to år! Han ble født prematurt i uke 35, men alt gikk heldigvis veldig veldig fint! Men mitt spørsmål er: er det andre her som har født prematurt før? Er det større risiko for at det vil skje igjen nå med nestemann også? Eller er dette helt individuelt?

Mamma har fem barn. Jeg er prematur som nr 2 og nr 5 ble født prematur. Nr 4 var tre uker over termin, så jeg tror ikke det er noen sammenheng.

Jeg har en sønn fra før, som snart er to år! Han ble født prematurt i uke 35, men alt gikk heldigvis veldig veldig fint! Men mitt spørsmål er: er det andre her som har født prematurt før? Er det større risiko for at det vil skje igjen nå med nestemann også? Eller er dette helt individuelt?
Noen grunn for at du fødte prematurt? Jeg holdt på å gå i fødsel i uke 29 og 32. Fikk stoppet det begge ganger med riehemmende drypp og noen piller. Jeg husker svært lite fra den tiden siden det var så mye som skjedde. Snakket med gyn på sist kontroll og var to årsaker de mistenker til mine premature rier. UVI som trigget, og andre grunn var sterke kynnere og mulig svak livmorhals. Er snakk om progesteron som støttebehandling frem til uke 32 tror jeg hun sa.

Har en gutt født til termin, og tvillinggutter(i himmelen) som ble født ekstremt prematurt i uke 25 pga tidlig vannavgang.. men er ikke redd for å føde prematurt en gang til.. det som skjedde meg sist skjer ekstremt sjeldent da.. men du burde ikke gå rundt å være redd for å føde prematurt en gang til.. og uke 35 er jo faktisk ikke så ille :) da går det som oftest bra :)

Sniker: dette kommer helt an på grunnen til prematur fødsel. Forløsning? Vannavgang? Avflatet livmorhals? Osv. Noenganger er det grunner til å mistenke at det kan skje igjen, andre ganger ikke... Det aller beste er om de ikke finner noen grunn, misforstå meg rett, for da er det mest sannsynlig unikt for akkurat det svangerskapet. Fødte selv prematurt i uke 34, og vet jeg har risiko for det nestegang også.

Ei bekjent har visst lett for å få infeksjoner av noe slag (vet ikke nøyaktig hva slags). Med første endte det med fødsel i uke 24 (er en frisk og fin fireåring i dag :) ), og neste var det tvillinger. Med dem kom det også en infeksjon av noe slag, samt at den ene begynte å lekke fostervann. De holdt helt til uke 34-35 :)

Hun er ekstra utsatt for infeksjoner, men da gikk det altså mye bedre andre gang, også med tvillinger :)

De kunne ikke gi med noen grunn til at fødselen startet så tidlig, hadde ingen infeksjon, hadde ikke hatt noe kynnere eller lignende i svangerskapet! :) slimproppen gikk ene dagen, og riene begynte 2 dager etterpå[emoji4]

De kunne ikke gi med noen grunn til at fødselen startet så tidlig, hadde ingen infeksjon, hadde ikke hatt noe kynnere eller lignende i svangerskapet! :) slimproppen gikk ene dagen, og riene begynte 2 dager etterpå[emoji4]
Da er det nok unikt til det svangerskapet tenker jeg :) hadde tatt det opp på kontroll neste gang og luftet tankene dine

Jeg ville tatt det opp på kontroll som sagt over, og luftet det :-) Om de ikke fant ut av hvorfor det skjedde sist, og helse og alt var i orden så ser jeg ikke for meg at du er utsatt for prematur fødsel denne gangen også :-) Hør med helsepersonell, de kan nok gi deg et klart svar. Man skal jo aldri si aldri, alle kan føde prematur, men noen har anlegg for gjentakelse.

Back
Topp