Prematur og endret foreldrepengeperiode.

Hari 86

Blir kjent med forumet
Hei.
Jenta mi ble født ca 1 mnd før termin. Fikk raskt beskjed fra Nav at foreldrepenge perioden min var kortet ned med 3 uker neste år. Skal ha 100 pst utbetaling.
Hadde en god plan på permisjonen min med tanke på amming og ikke begynne for tidlig på jobb. foreldrepengeperioden skulle vare ut Mai 2022. Også ha permisjon uten lønn fra jobb i Juni også ferie i Juli. Begynne på jobb i August.
Hva skal eg gjøre 06.05-31.05 neste år? Har en uke ferie igjen, som eg kan ta i Mai. Blir det da permisjon uten lønn i 2 uker eller er det andre muligheter som eg ikke vet om? Også er det økomonien da.

Hei.
Jenta mi ble født ca 1 mnd før termin. Fikk raskt beskjed fra Nav at foreldrepenge perioden min var kortet ned med 3 uker neste år. Skal ha 100 pst utbetaling.
Hadde en god plan på permisjonen min med tanke på amming og ikke begynne for tidlig på jobb. foreldrepengeperioden skulle vare ut Mai 2022. Også ha permisjon uten lønn fra jobb i Juni også ferie i Juli. Begynne på jobb i August.
Hva skal eg gjøre 06.05-31.05 neste år? Har en uke ferie igjen, som eg kan ta i Mai. Blir det da permisjon uten lønn i 2 uker eller er det andre muligheter som eg ikke vet om? Også er det økomonien da.

Kort fortalt: foreldrepengeperioden er et visst antall uker og det regnes fra termindato. Føder du før termindato starter denne perioden umiddelbart eller fra svuke 37 dersom du føder prematurt. Du har ikke mistet uker av foreldrepengeperioden, men av «hvilepermisjonen» som starter uke 37+3
De blir omgjort til foreldrepermisjon etter fødsel. Du får like lang tid med barnet ditt, men den opprinnelige planen tar utgangspunkt i at man føder på termindato. Så du har ikke mistet 3 uker med barnet bare 3 uker som gravid. Så derfor slutter permisjonen din etter det ukentallet du skal ha med barnet og er derfor ferdig 3 uker før du opprinnelig planla. Dersom du hadde født uke 38 ville permisjonen vært ferdig tilsvarende 2 uker tidligere enn planen sammenlignet med om du hadde født på termindato. Dersom man går over termin mister man derimot tid med barnet for da legges ikke antall dager til etter du har født.

løsningen er ulønna perm, sett opp en spareplan allerede nå er mitt tips. Fra mnd hvor barnet er 13mnd får du kontantstøtte 7500kr i mnd, tom måneden barnet begynner i bhg.

Ja, det er desverre ikke noe annet å gjøre enn å ta ulønnet permisjon. Er barnet prematurt men født etter uke 34 så er det ingen form for «kompensasjon» permisjonen teller fra dagen du har født og de tre ukene en får ekstra hjemme om en føder på termin «forsvinner». Fødte selv i uke 36, men fikk pleiepenger de to første ukene som mini var innlagt på nyfødtintensiven.

Takk for svar. Får ikke mindre permisjon nei, men følte planen min gikk i vasken når eg fikk beskjed om endringen på ukene. Hun ble født uke 36 pluss 5,en frisk jente. Var 4 dager på sykehus pga amming måtte funke før hjemreis.
Hun ble født 01.10,så er ikke store jenta i mai viss eg skulle begynt på jobb da. Er 06.05-31.05.22 eg må finne en løsning, har allerede fått permisjon uten lønn i Juni og ferie i Juli fra arbgiver. Så har en uke ferie igjen som kan tas i Mai også må eg da ta 2 uker uten lønn i Mai. Får feriepenger i Juni, så den mnd skal gå fint økonomisk. Arbgiver sa eg har god tid til å tenke meg om ang de ukene i Mai.
Kontantstøtte hjelper ikke i dette tilfelle, da hun er 7 mnd i Mai neste år.

Takk for svar. Får ikke mindre permisjon nei, men følte planen min gikk i vasken når eg fikk beskjed om endringen på ukene. Hun ble født uke 36 pluss 5,en frisk jente. Var 4 dager på sykehus pga amming måtte funke før hjemreis.
Hun ble født 01.10,så er ikke store jenta i mai viss eg skulle begynt på jobb da. Er 06.05-31.05.22 eg må finne en løsning, har allerede fått permisjon uten lønn i Juni og ferie i Juli fra arbgiver. Så har en uke ferie igjen som kan tas i Mai også må eg da ta 2 uker uten lønn i Mai. Får feriepenger i Juni, så den mnd skal gå fint økonomisk. Arbgiver sa eg har god tid til å tenke meg om ang de ukene i Mai.
Kontantstøtte hjelper ikke i dette tilfelle, da hun er 7 mnd i Mai neste år.

Ok, hun er ikke mer en 7 måneder da nei. Da er det å spare opp litt og mer ulønnet permisjon. De aller fleste har den problemstillingen der når de har valgt 100% utbetaling, og løsningen er å sette av penger :) alternativet hadde vært 80% og å ha flere uker perm, men den totalt summen penger du får er faktisk større ved 100% også ulønna i noen uker etterpå i stedet.

Back
Topp