Prematur fødsel

Septemberbeibi2018

Andre møte med forumet
Hei, jeg fødte første gang 4 uker før tiden og er nå gravid med nr 2 og lurer på om noen av dere med prematurbarn fikk prematurbarn med nr 2 også? [emoji848][emoji4]
 
Jeg har to premature barn. Årsaken er man ikke helt sikker på, men begge mine har hatt vekstavvik, jeg har også vært veldig dårlig. Nr 1 startet fødselen spontant og med nr 2 ble det haste keisersnitt. Hva var årsaken til at nr 1 ble prematur?
 
Jeg har to premature barn. Årsaken er man ikke helt sikker på, men begge mine har hatt vekstavvik, jeg har også vært veldig dårlig. Nr 1 startet fødselen spontant og med nr 2 ble det haste keisersnitt. Hva var årsaken til at nr 1 ble prematur?

Vannet mitt gikk sivende og da var fødseleni gang [emoji4]
 
Hei, jeg fødte første gang 4 uker før tiden og er nå gravid med nr 2 og lurer på om noen av dere med prematurbarn fikk prematurbarn med nr 2 også? [emoji848][emoji4]
Jeg har 3 premature barn. Heldigvis ikke så mange uker for tidlig (uke 33-34). Nr 1 og 3 kom pga vannavgang. Nr 2 pga svangerskapsforgiftning. Da jeg var gravid med nr 3 så fant de ut at jeg har hjerteformet livmor, som trolig er årsaken til tidlig vannavgang.
 
Jeg har 3 premature barn. Heldigvis ikke så mange uker for tidlig (uke 33-34). Nr 1 og 3 kom pga vannavgang. Nr 2 pga svangerskapsforgiftning. Da jeg var gravid med nr 3 så fant de ut at jeg har hjerteformet livmor, som trolig er årsaken til tidlig vannavgang.

Gikk bra med alle 3 selv om prematur? Oja, må vel være greit å vite hvorfor for den syns jeg er dum at jeg vet ikke hvorfor det ble sånn [emoji846]
 
Nei, årsaken er enda uvisst. Så tenker jeg skal kontakte lege og få henvisning videre pga dette [emoji846]

Mitt svangerskap nr 2 ble automatisk kategorisert som et risiko svangerskap pga prematur fødsel med nr 2. Ble henvist til sykehuset allerede i uke 6 og fulgt opp der ut svangerskapet.
 
Første kom i uke 35, andre i uke 37.
De mistenker en form for morkakesvikt i begge tilfellene, men mye mer alvorlig med første, mer akutt med andre.
 
Fødte i uke 30 med mini, men fikk ingen grunn på hvorfor. Fødselen startet med rier og vi ble værende 6 uker på nyfødtinsentiven. Er gravid igjen og er veldig spent på om det blir prematur fødsel denne gangen også.
 
Fødte i uke 30 med mini, men fikk ingen grunn på hvorfor. Fødselen startet med rier og vi ble værende 6 uker på nyfødtinsentiven. Er gravid igjen og er veldig spent på om det blir prematur fødsel denne gangen også.

Er litt der jeg også, lurer også liksom på om det blir ny prematur fødsel og nytt opphold på nyfødtintensiven, vi var der to uker [emoji53] liker ikke helt den uvitenheten [emoji57]
 
Følger...
 
Mine 2 eldste er termin + barn. Satt i gang pga høyt bt over termin.
Mini (nr3) fødte jeg i uke 34+1. Jeg hadde i utgp tvillinger der den ene sluttet å vokse (uke 10ish) og det ble oppdaget en stor blodansamling i livmoren min. Spontanaborten ble ikke komplett og sannsynligvis så var dette årsaken til fødselen i uke 34 da fostervannet var blodig og han hadde mye guffe både her og der. Gutten min var stor og puster selv - heldigvis :)
 
Jeg har 3 premature barn. Heldigvis ikke så mange uker for tidlig (uke 33-34). Nr 1 og 3 kom pga vannavgang. Nr 2 pga svangerskapsforgiftning. Da jeg var gravid med nr 3 så fant de ut at jeg har hjerteformet livmor, som trolig er årsaken til tidlig vannavgang.

Jeg har også tre premature født i uke 33 og hjerteformet livmor, alle gutter mens jenta kom i uke 37:) hadde også tidlig vannavgang.
 
Ja, det er ganske snedig! Hun er nr 3 og kom 21 mnd etter nr 2 - så lurer på om det kan ha noe å si? Legene visste ikke faktisk[emoji23]
Her er også alle gutter. Interessant at jenta kom såpass mye seinere. Er hun eldst/yngst/mellomst?
 
Jeg fødte første prematur i uke 33, men gikk helt til uke 38 med nummer to. Måtte være tre uker på sykehuset med første, mens med nummer to var jeg bare på barsel i to dager :happy: Jeg måtte riktig nok ta det rolig fra uke 30 da livmorstappen begynte å forkorte seg og jeg var også innlagt med premature rier. Heldigvis klarte jeg å gå helt til uke 38 ved å ta det veldig rolig :)
 
Fødte 5 uker før med nr 1. Nr 2 kom 1 uke før termin.
 
Fødte uke 38 med første, men hun var dysmatur. Fødte uke 35 med siste, med premature rier fra uke 30. Begge ganger startet med vannavgang. Ca 2500 g begge to :)
 
Nummer 1 regnes ikke som prematur hos meg (kom en uke før termin), men nummer to kom i uke 36 og nummer 3 i uke 34. De vet ikke hvorfor jeg får prematur vannavgang ut av intet, så har fått forbud fra overlegene om å få fler, siden jeg bare føder tidligere og tidligere og har risikosvangerskap med en del plager i utgangspunktet som bare har blitt værre for hver gang.
 
Back
Topp