Prematur fødsel og permisjon

Babymama_4

Betatt av forumet
Februarlykke 2015
Hvordan fungerer det? Starter den vanlige permisjonen den dagen ungen blir født selv om en ligger på sykehus i noen mnd?

Jeg hadde en tråd om dette forrige dagen, og lærte ut ifra den at det var ikke en fasit på dette, men det avhenger om babyen er pleietrengende. Noen opplevde at babyen lå på sykehus i over 7 (??) dager og da fikk mor og far pleiepenger og permisjonen startet ved fødsel, men ble forlenget med likt antall dager man fikk pleiepenger for ved permisjonsslutt. Man mistet de tre ukene før fødsel, men forstod ikke om det også er gjeldende ved planlagt prematur fødsel.. Andre fikk permisjonen trukket som vanlig, fordi babyen ikke var pleietrengende på sykehus i lengre tid etter fødsel..

Men jeg har ikke vært i situasjonen selv, var bare sånn jeg forstod dette selv..

Ok... Hm....

Her er det planlagt prematur fødsel ca i uke 30... Ikke lett å forstå seg på alle reglene :/

Hvordan fungerer det? Starter den vanlige permisjonen den dagen ungen blir født selv om en ligger på sykehus i noen mnd?

Du kan få pleiepenger om du må være lenge på sykehus, og da går det ikke av permisjonen. Dette må du sjekke med NAV...

Normalt mister en de 3 ukene før fødsel uansett. Men hvis det er planlagt så ville jeg tro du starter permisjonen din 3 uker før den planlagte datoen :) så da mister du jo ikke. Jeg fødte prematur men hun trengte ikke noe spesiell behandling utenom et døgn i lys. Var kun 5 dager på sykehus. Så min permisjon startet den dagen jeg fødte.
Men jeg fødte i uke 35. Regner med at babyen din nok må være en stund på sykehus så da får du pleiepenger. Ungen må sikkert ha sonde den første tiden og da får du pleiepenger til ungen ikke trenger sonde mer, mener jeg å huske:p så din permisjon vil starte når pleiepengende er over. Når det evt blir kommer jo helt an på når barnet er frisk nok til det:)

Back
Topp