Prematur fødsel nr. 2 ?

1989snartmammatil2

Første møte med forumet
Hei. Noen som har erfaring med prematur fødsel første gang, som også fikk prematurt neste gang? Fødsel startet med vannavgang i uke 33, ukjent årsak, første graviditet, og er nå veldig redd for at det skal skje denne ganga... Håper noen har erfaringer å komme med

Har ikke erfaring med det men min første er også født i uke 33. Så spent på hvor lenge denne mini har tenkt å holde seg inni magen.
Min kom pga svangerskapsforgiftning, infarkter i morkaka, dårlig gjennomstrømning i navlestrengen og vekstavvik på 36%.

Følger denne. Min forrige startet også med vannavgang uke 33. Hadde tatt svineinfluensa tidlig i svangerskapet og det var visst høyere andel premature blant vaksinerte. Ellers ukjent årsak. Fikk svangerskapsforgiftning med første og ble da satt igang, men det var innenfor tre uker før termin så ikke prematur.

Mine har komet tidlegare for kvar gong, men bare den fyste starten av seg sjav. Ho kom i uke 37 akkurat, mens nr.2 blei eg satt i gang i uke 35 pga vekststopp og vekstavik(hadde 4cm åpning så igangsettinga gjekk rimelog grett og kjapt) og nr.3 blei tatt med keisersnitt i uke 33 pga vekststopp, stort vekstavik og dårlig verdier. Så veldig spent på kossen det gjeng denne gang. Får veldig god og tett oppfølging på sjukehuset. Skal begynne med vekstestimering frå uke 22 denne gang, i håp om å kunne fange opp evnt vekstavik tidlig. Gruer meg veldig eigentleg! Denne graviditeten var laaangt frå planlagt pga min historie, men sånn gjekk nå ikkje.... Eg har protein c og s mangel med faktor v leidenmutasjon, det vil si at eg har tjukkere blod enn normalt. Og er i faresonen for blodpropp spesielt under svangerskap og gjeng derfor på fragmin(blodfortynnende) kvar dag under graviditeten og noen uker etterpå. Får største dose eg kan få, men likevell hjelper det visst ikkje heilt når eg kjem til eit visst stadie i svangerskapet virker det som. Har også fått beskjed om eit liten prosent av dei som bruker fragmin har større fare for å få mindre barn, men di veit ikkje koffer... Håper du får god oppfølging!... Så har erfaring med premature fødsler og barn, men ikkje som startet av seg sjav. Har fått beskjed(og forventer ) om at eg nokk ikkje kjem til termin denne gang heller. Men målet er å kome til uke 34 vertfall. Har eit mega håp om å kome tett opp til termin, mirakler har jo skjeddo_O

Min første startet også med vannavgang i uke 35 av ukjent årsak. Så er også veldig spent på hvor lenge denne babyen har tenkt å være i magehula. Heldigvis ble det ingen komplikasjoner sist. Men har hørt om flere som har født prematurt med et barn og gått over termin med et annet barn så alt kan vel skje...

Da er jeg hvertfall ikke alene om å bekymre seg for dette. Er virkelig et håp å gå til termin, da jeg ble litt "skremt" sist av alle ledninger og div målinger og alarmer, cpap osv. Alt gikk jo greit, men leser jo om de som får tidligere neste gang. Hos meg vet vi jo ikke hvorfor det skjedde, men i tillegg kom hun med beina først. Kanskje det har noe å si på hvorfor vannet gikk..
Krysser fingrene for dere med svangerskapsforgiftning, vekstavvik osv og håper det går gret :)

Har vi forresten krav på ekstra oppfølging når første var prematur? Legen mente ikke jeg trengte det
Veit ikkje om ein har krav på det, men ville vell tru det var lurt/kjekt å få litt ekstra oppfølging vertfall når det nærmer seg den tida du fødte sist. Var det legen på sjukehuset eller fastlegen som meinte det??

Har vi forresten krav på ekstra oppfølging når første var prematur? Legen mente ikke jeg trengte det
Jeg får ekstra oppfølging både av fastlege, jordmor og etter hvert lege på sykehus.
Ved plutselig vannsvgang vil jeg jo tro at ekstra målinger av livmorhalsen er lurt, for å sjekke at den ikke gradvis blir kortere.
Ville fått legen eller jordmor til å sende en forespørsel til sykehuset så kan legene der avgjøre om du trenger ekstra oppfølging eller ikke

Veit ikkje om ein har krav på det, men ville vell tru det var lurt/kjekt å få litt ekstra oppfølging vertfall når det nærmer seg den tida du fødte sist. Var det legen på sjukehuset eller fastlegen som meinte det??

Fastlegen som mente dette. Jeg kan jo prøve å ta det opp med jordmor. Det ville i hvertfall gjort meg litt tryggere å vite at det blir fulgt med litt denne ganga.

Fastlegen som mente dette. Jeg kan jo prøve å ta det opp med jordmor. Det ville i hvertfall gjort meg litt tryggere å vite at det blir fulgt med litt denne ganga.
Ville absolutt tatt det opp med jordmor, ho veit mykje bedtre og har meir kontroll på slikt. Fastlegene har stortsett ikkje så kontroll på slikt eigentleg. Eg personlig er veldig skeptisk til fastlege og svangerskap. Men det har med mine opplevelser. Min fastlege ville henvise meg til røntgen når eg skulle på ul for å finne ut kor langt eg var på veg. Heldigvis gjekk ho å snakka med noen andre, og nåtte få ein lengre forklaring på hvor ho skulle henvise meg... Er nokk fastleger som kan svangerskap og det som hører med. Men har hørt mykje rart...:nailbiting::)

Back
Topp