prematur dåps-konflikt....

BflyW

Elsker forumet
det er jo litt tidlig å tenke på dåpen lenge før barnet blir født, men jeg har ingen grenser på hvor tidlig jeg kan bekymre meg!
[:D]

Tingen er at min nevø skal døpes om en mnd, og hva de gjør i den dåpen er litt avgjørende for hva vi kommer til å gjøre, så saker og ting bør avklares allerede nå.

En dåp består jo av ønsker og tradisjoner fra TO familier, og når det blir to stk dåp innen ett år, hvor to av foreldrene er søsken, så er det til sammen TRE familier som skal ha en mening. Hos oss går debatten om dåpskjoler. Akke har nemelig en som BØR brukes.

Min brors kone har en 'kappe/jakke' som skal bruker utenpå selve dåpkjolen. Hennes bestemor sydde denne av hennes mors brudekjole til den dagen hun selv ble døpt. Jeg skjønner godt at hun ønsker å bruke denne, og det er INGEN som argumenterer imot.

Jeg har hele tiden vært instilt på at mitt barn skal bruke dåpkjolen min bror og jeg ble døpt i. Det er vår mormor som har sydd den, vi selv og alle våre fettere er døpt i den kjolen (er litt usikker på om det kun er oss barnebarna som er døpt i den, eller om det er vår mor og hennes søsken også..), datoene og navn er brodert inn etter hvert som vi har brukt den.
Dette er en tradisjon jeg kunne tenke meg å videreføre på neste generasjon også.

For min bror og hans kone er det forsåvidt ikke noe problem å bruke begge 'kjolene' siden det hun har kun er en kappe som skal has over en kjole uansett. Men de er veldig lite ivrig på å bruke den og bruker argumenter som at jeg kan jo uansett bruke den selvom de velger å ikke gjøre det, for jeg er jo jente. Det har hele veien vært 'jenters barn' som har blitt døpt i den (Mamma hadde kun søstre, så mine besteforeldre har fram til nå (når minm bror fikk barn) ikke hatt noen etterkommere av hankjønn som har fått barn...). Men jeg er eneste jente i min generasjon, og jeg synes jo det er litt trist om kun mitt barn skal døpes i den, og hele resten av generasjonen skipper det (tviler på om det noen gang blir barn på noen av mine fettere.... så det er kun min bror og meg det gjelder egentlig....)

Så jeg synes vel at enten bruker vi den begge to, eller så lar vi tradisjonen slutte ved vår egen generasjons dåp..... Men jeg vil at den avgjørelsen skal tas ved et gjennomtenkt VALG og ikke bare fordi min bror ikke gidder å engasjere seg. Jeg har kjempe lyst til å bruke den kjolen, men kan godta at vi ikke gjør det om vi bevisst VELGER det....

Jeg tok det opp med min svigerinne forrige uke, og hun ante ingen ting om den kjolen, for det var ingen i min familie som hadde syntes det var viktig nok (Mine foreldre er kronisk redd for å dytte på andre menneskers deres mening, så jeg hadde ikke forventet at de skulle si noe til henne - og det kan godt hende de har nevt det til min bror - men familietradisjoner av den type er uinterresant for ham):
Jeg inser jo at i denne sammenheng (deres dåp) så er dette en sak som mest opptar 'tante' og jeg er litt redd for å bli en innpåsliten tante som blander seg, men jeg syntes jeg burde ta opp saken nå, siden det faktisk er 'deres sak å velge for meg'... og de må velge nå, siden deres dåp er nå!

I og med at jeg har begyndt å ta opp dette - så har jo min mann blandet seg inn også. Han har også dåpkjolen fra da han ble døpt. Det er en 'kjøpekjole' som kun han er døpt i. Han sier han ønsker å starte en NY tradisjon, der vi bruker kjolen han er døpt i. Han ønsker i utgangspunktet ingen dåp, men har kommet med et ultimatum: Siden jeg absolutt vil ha dåp, så går han med på det kun om vi bruker hans kjole....

Hm... synes det går mer og mer i retning av ikke å bruke min, bare for å unngå problemer, men jeg har litt vanskeligheter for å svelge det, for jeg synes fortsatt det er på for 'dårlig grunnlag'.

Men det jeg egentlig vil ha svar på (etter et langt innlegg), er det smålig av meg å ta det opp med min svigerinne nå? Jeg synes liksom ikke jeg bare kan vente og HÅPE på at de velger en løsning som gjør at jeg kan velge å bruke den kjolen - når de tydelig ikke visste om alternativet en gang....

Jeg mener det helt ærlig: VELGER de å ikke bruke den, så er det greit for meg. Jeg kan akseptere at vi avslutter tradisjonen ved min egen generasjon, men jeg synes det skal være alle eller ingen i neste generasjon... derfor vil jeg vite hva de andre tenker før jeg velger å bruke/ikke bruke den kjolen..... og jeg vil at det skal være et VALG, ikke UBETENKSOMHET.

Velger de å ikke bruke den kan jeg bruke hva som helst - kan godt bruke gubbens kjole da. Men jeg må nok krangle videre med ham om de velger å bruke den... men det har jeg jo mange mnd på meg til...

(Jeg vet hva du tenker: Kjøp NY kjole... tro meg - tanken faller meg inn stadig oftere!!!)

Hm... kanskje var dette innlegget bare for å rydde litt i egne tanker?
Jaja, poster det uansett.

Jeg har heldigvis ikke sånne problemer...Barnet vårt skal få velge selv hva det vil når det blir voksent til å ta egene avgjørelser. Er i mot at et uskyldig barn skal "tvinges" inn i den norske statskirke. Men det er bare min mening:) Håper det ordner seg for dere med kjolen:) Lykke til!

Da slipper dere jo det problemet.
For meg er det helt naturlig å døpe barnet, men heldigvis har jeg ingen problemer med å begrunne det, og ingen problemer med å forstå at andre ikke gjør det, så akuratt den debatten er uproblematisk for meg. [:D]

Godt at du og samboeren er enig på det området! Kan fort bli en konflikt der man har steilt forskjellige meninger.

Gubben min er nok enig med deg i utgangspunktet, men har ingen ting imot at vi døper barnet siden jeg ønsker det - men han gjør det ikke av eget initiativ. Det er jo og greit...

Hmm...

jeg vil bare si at det viktigste er at dere følger Hjerte deres og gjør slik dere selv har lyst til.-..ikke la andre bestemme for dere.

har du lyst til å skape en egen tradisjon så gjør det men fordi du vil ikke fordi de andre valgte det, eller fordi du føler deg presset til det...Ikke vær redd for å ha egene meninger. Fortell hva du synes og tenker... Dette er valg du skal føle deg komfotabel med og da er det viktig at du gjør det som føles rett for deg og din mann..

Ikke lev på andres premisser...finn dine egne [:)]

Lykke til[:D]

Back
Topp