Preimplantasjonsdiagnostikk

Laydee

Blir kjent med forumet
Her det noen av dere som har fått utført preimplantasjonsdiagnostikk ?

På grunn av at min mann har robertonsk translokasjon mellom kromosom 13 og 14, er det stor risiko for at vi får barn med utviklingshemming. Overlegen på sykehuset sa at det er mulig for oss å få utført preimplantasjonsdiagnostikk, som vil si at de velger ut friske sæsceller, tar ut egg fra meg, befrukter egget og setter det inn. Dette utføres vanligvis ved Karolinska Universitetssjukhuset i Sverige eller ved Universitair Ziekenhuis Brussel i Belgia. For å få gjort dette må man søke om det, og det avgjøres i preimplantasjonsdiagnostikknemnda. Det som er positivt for oss er at hun som anbefalte oss dette selv sitter i den nemnda. Hun mente vi kom til å få tillatelse til det.

Hvordan har de funnet ut dette Om din mann?

vi ble henvist til kvinneklinikken etter vi hadde vært prøvere i ett år uten hell. Mine sykluser var helt på bærtur etter pilleslutt. Mannen tok sædprøve som viste at han hadde dårligere sædkvalitet. Jeg fikk pergo og provera. Jeg fikk tr og el, men ble ikke gravid. vi tok blodprøver der de også undersøkte kromosomene. På den måten fikk vi svar på det. Har nå fått innkalling til genetisk veilening. Blir spennene å høre mer om dette og hvordan veien blir videre for oss. Vi må nok få hjelp hvis vi skal ha barn da vi ikke tar sjansen på å få barn på naturlig måte.

Jeg har ingen kunnskaper om dette, men vil ønske masse lykke til! Håper det ordner seg til det beste:-)

Kanskje man burde få sjekket kromosomene uansett? Er jo greit å vite da. Kan jo være slike ting som gjør at man ikke lykkes... TVI TVI.

Ja jeg tror nok det kan ha innvirkning. Er iallefall veldig glad for at vi har funnet det ut. Min mann hadde en bror som var utviklingshemmet, i tillegg har moren hans hatt spontanabort. Så kan jo være at en av foreldrene hans også har det. De skal iallefall ta den prøves slik at de kanskje får noen svar. Det er en av tusen som har dette, i følge det jeg har lest på nettet. Max uheldig da kan man vel si. Samtidig er jeg også glad for at det finnes alternative måter for oss å bli gravid på, bare at veien dit blir litt mer avansert. men men..

Back
Topp