Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hva er dette a? Er det noe av det samme som Crinon??![]()
Jeg går på det selv. Bare 5? Hmmm...jeg går på 10 jeg. Men kan være fordi jeg har gått på det ofte pga et par alvorlige astmaanfall jeg hadde for ikke så lenge siden. Er vel redde for at jeg tåler det for godt eller noe.5 mg daglig, til 20+0. Pga habituell abort. Ikke anbefalt etter uke 20 pga økt risiko for prematur fødsel.
Jeg går på det selv. Bare 5? Hmmm...jeg går på 10 jeg. Men kan være fordi jeg har gått på det ofte pga et par alvorlige astmaanfall jeg hadde for ikke så lenge siden. Er vel redde for at jeg tåler det for godt eller noe.
Når det gjelder nedtrapping så er det en gammel studie som sier dette. Ifølge lungespesialisten jeg var hos på Ahus, så fortalte han meg at de har gått bort ifra dette med nedtrapping. Hans ord direkte var at dette bare er tull. Jeg gikk på 30 mg under disse anfallene og fikk beskjed om å droppe brått. Han forklarte at det fortsatt er en del leger som ikke er helt oppdatert på dette, men det skal ikke jeg uttale meg mer om side jeg hverken er lege eller forskerDet finnes ganske lite forskning på prednisolon og graviditet foreløpig, og den eneste studien som er gjennomført som en kontrollert studie med en gruppe som fikk placebo og en gruppe som fikk behandling så brukte de 5 mg og hadde god effekt (dette var ikke IVF, kun habituell abort).Den forskergruppen skal nå forske med 5, 10 og 15 mg (tror jeg det var) for å vurdere om det er noen grunn til å ta større doser enn 5 mg, siden leger rundt i verden som har troen på prednisolon for å forhindre abort etter habituell abort (tross foreløpig nokså få forskningsresultater) bruker ulike doser mest etter eget skjønn.
Siden prednisolon svekker bentettheten og har en del andre bivirkninger så er det jo best om man kan ta så lav dose som mulig.Jeg tar kalsiumtilskudd siden jeg tar prednisolon, og legen har sagt at jeg kan få bentetthetsmåling etter svangerskapet er over.
Når man tar mer enn 5 mg så må man også trappe gradvis ned, men det har du sikkert fått beskjed om.![]()
Nei, Crinone og Lutinus er progesteron, et hormon vi har en del av i kroppen etter eggløsning, og som stiger dersom man blir gravid.
Prednisolon inneholder kortison som tilsvarer det betennelsesdempende hormonet kortisol. Det har egentlig ingenting med svangerskap å gjøre, men nyere forskning viser at noen av kvinnene som opplever habituell abort kanskje har betennelsestilstander i blant annet livmorslimhinnen, og at inntak av prednisolon etter påvist graviditet og frem til uke 20 kan redusere risikoen for ny abort (altså kun hos de som har opplevd habituell abort).
Jeg går på Lutinus og Albyl-E (blodfortynnende) til uke 12 og prednisolon til uke 20. Alle tre medisiner pga. habituell abort.
Når det gjelder nedtrapping så er det en gammel studie som sier dette. Ifølge lungespesialisten jeg var hos på Ahus, så fortalte han meg at de har gått bort ifra dette med nedtrapping. Hans ord direkte var at dette bare er tull. Jeg gikk på 30 mg under disse anfallene og fikk beskjed om å droppe brått. Han forklarte at det fortsatt er en del leger som ikke er helt oppdatert på dette, men det skal ikke jeg uttale meg mer om side jeg hverken er lege eller forskerMen jeg tar også daglig kalsium for å holde det vedlike
![]()
Prednisolon er kortison, og antiinflammatorisk. (Brukes også ved tilfeller av alvorlige astmaanfall). Brukes nå i forbindelse med ivf og økt abortfare. Jeg har pco og har derfor blitt satt på detteLurte mer på om det var andre som også brukte det og evt hvor mye. Crinone er progesteronstøtte. Jeg bruker dette i tillegg, bare at merket jeg bruker heter cyclogest
![]()
Tusen takk for svar![]()
Jeg er utredet og har habituell abort selv... 3 sa,1ex.u og 1 ma..
Men aldri hørt om Prednisolon...jeg går også på Crinon og Albyl-E![]()
Det er helt i orden, og jeg forstår at du forholder deg til det, men når en lungespesialist som har jobbet med dette i 20 år forteller meg at jeg skal gå på prednisolon 30 mg i 10 dager og slutte brått, så stoler jeg på denne mannens anbefalinger. Jeg spurte fastlegen min om dette også, og hun var enig i at det er et omdiskutert tema mellom leger. Bråseponering gjelder kun for behandling under 10 dager ved høye doser. Bruk over lang tid skal seponeres alt over 10 mg. Uansett så er ingen av oss leger og det er nok best å forholde seg til hva ens egen lege anbefaler hver og enkelt.Det er mer enn en studie som er bakgrunn for den anbefalingen, slik jeg har forstått det på legene jeg har snakket med, men det kommer jo an på hvor lenge man har brukt preparatet og mot hva. Når man bruker det mer enn én uke er anbefalingen at man skal trappe gradvis ned (kort kur på under en uke kan man visst seponere umiddelbart.)
Så lenge det står i pakningsvedlegget og på retningslinjene til Legeforeningen (til revmatikere) så forholder jeg meg til det.
Vis vedlegget 136875
Helt i ordenVar ikke meningen og kuppe tråden din altså, var bare litt nysgjerrig på hva Prednisolon var, da jeg har habituell abort selv![]()
Det er mer enn en studie som er bakgrunn for den anbefalingen, slik jeg har forstått det på legene jeg har snakket med, men det kommer jo an på hvor lenge man har brukt preparatet og mot hva. Når man bruker det mer enn én uke er anbefalingen at man skal trappe gradvis ned (kort kur på under en uke kan man visst seponere umiddelbart.)
Så lenge det står i pakningsvedlegget og på retningslinjene til Legeforeningen (til revmatikere) så forholder jeg meg til det.
Vis vedlegget 136875
Når det gjelder nedtrapping så er det en gammel studie som sier dette. Ifølge lungespesialisten jeg var hos på Ahus, så fortalte han meg at de har gått bort ifra dette med nedtrapping. Hans ord direkte var at dette bare er tull. Jeg gikk på 30 mg under disse anfallene og fikk beskjed om å droppe brått. Han forklarte at det fortsatt er en del leger som ikke er helt oppdatert på dette, men det skal ikke jeg uttale meg mer om side jeg hverken er lege eller forskerMen jeg tar også daglig kalsium for å holde det vedlike
![]()
Jeg redigerte akkurat innlegget mitt før jeg så denne, for å presisere hva jeg mente ogsåSniker fra april!![]()
Prednisolon forbruk over lang tid skal nedtrappes pga av forbruk over lang tid vil redusere egenproduksjon av kortisol. Derfor skal man nedtrappe for å få kroppen til å øke egenproduksjon. Korte kurer med prednisolon trengs ikke nedtrappe. Feks 5-10 dagerskur. Forskning viser at korte kurer ikke reduserer egenproduksjon og derfor ikke behov for nedtrapping.
Hilsen spl som jobber mye med pasienter som har lange og kortvarige prednisolon kurer![]()
Jeg redigerte akkurat innlegget mitt før jeg så denne, for å presisere hva jeg mente ogsåKom nok ikke godt nok frem tidligere så jeg
Takk for svar![]()
Hehehe, det skjønner jeg godt. På legevakten sa de jeg skulle trappe ned med 20 mg på 7 dager, mens lungelegen fnøs av det og sa det er gammelt nytt. Man begynner jo å lure, men siden denne legen også ble nevnt som en av de beste, så tenker jeg at han uansett vil det beste for meg. Så da ble det bråseponering fra 30 mg etter 10 dagersykepleieren i meg klarte bare ikke å la være å svare!hehe
Hehehe, det skjønner jeg godt. På legevakten sa de jeg skulle trappe ned med 20 mg på 7 dager, mens lungelegen fnøs av det og sa det er gammelt nytt. Man begynner jo å lure, men siden denne legen også ble nevnt som en av de beste, så tenker jeg at han uansett vil det beste for meg. Så da ble det bråseponering fra 30 mg etter 10 dagerDet er mange tidsskrifter der ute på det store internettet som ikke er helt oppdatert. Vet ikke om dette er en relativ ny fremgangsmåte? Det vet kanskje du?
Det er helt i orden, og jeg forstår at du forholder deg til det, men når en lungespesialist som har jobbet med dette i 20 år forteller meg at jeg skal gå på prednisolon 30 mg i 10 dager og slutte brått, så stoler jeg på denne mannens anbefalinger. Jeg spurte fastlegen min om dette også, og hun var enig i at det er et omdiskutert tema mellom leger. Bråseponering gjelder kun for behandling under 10 dager ved høye doser. Bruk over lang tid skal seponeres alt over 10 mg. Uansett så er ingen av oss leger og det er nok best å forholde seg til hva ens egen lege anbefaler hver og enkelt.