Prednisolon

- Amy -

Gift med forumet
Er det farlig å bruke Prednisolon i sv.skapet? Jeg tror jeg må ha det pga mange MA, og har hørt flere bruker dette. I tillegg har jeg lest om intravenøs Immunoglobulinbehandling i sv.skapet. Finner lite om det i FK. Prednisolon tar en før el og frem til uke 7. Den intravenøse behandlingen skal en evt. ta frem til uke 14.
 
Er det farlig å bruke Prednisolon i sv.skapet? Jeg tror jeg må ha det pga mange MA, og har hørt flere bruker dette. I tillegg har jeg lest om intravenøs Immunoglobulinbehandling i sv.skapet. Finner lite om det i FK. Prednisolon tar en før el og frem til uke 7. Den intravenøse behandlingen skal en evt. ta frem til uke 14.

Hei:)

Her var det ikke lett og finne noe kort ja/nei svar!
Spørsmål om bruk av prednisolon i graviditet har tydeligvis vært stilt en rekke ganger tidligere og er fremdeles ikke 100 % enighet rundt dette, slik jeg oppfatter det.

Det virker som det i all hovedsak dreier seg om diskusjon om Prednisolon kan øke risikoen for leppe-gane-spalte, når det er snakk om bruk i 1. trimester. Her er det både studier som har vist at det kan øke risikoen og studier som har vist at det ikke gjør det. Så - slik jeg oppfatter det er ikke prednisolon direkte farlig å bruke under graviditeten, men det er en nytte-risiko vurdering som legen din må ta sammen med deg om du skal bruke det eller ikke. Det er jo også snakk om relativt begrenset tidsrom du skal bruke dette på.

Når det gjelder immunoglobulinbehandling i svangerskapet har jeg ikke funnet noe godt svar til deg. RELIS (uavhengig legemiddelinformasjon) har svart på noen spørsmål om immunoglobulinbehandling ved graviditet, men for annen bruk enn du nevner: http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=2&S=844 og http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=4&S=1747
Igjen blir det en nytte-risiko vurdering som legen din må ta, sammen med deg. For meg kan det virke som om Prednisolon er det alternativet man har mest erfaring med foreløpig, og dermed det alternativet man vet mest om.

Håper dette hjelper deg noe, selv om det ikke var et soleklart ja - bruk det eller nei - unngå det. Blir dessverre sjelden sånn!

Hilsen Åse:)
 
Back
Topp