Prednisolon ved IVF

Vidorra

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Ser noen får dette. Hvorfor får noen prednisolon ved IVF-forsøk?

Spør for noen som har mistet to ganger i uke 5/6 etter IVF.

Har dere noen tips? Hva kan man foreslå?

Jeg har prøvd i alle tre forsøka og alltid fått nei, så har dessverre ingen store tips og komme med her.
Men jeg vet ikke, men jeg tror kanskje at de private er flinkere på å gi det.

Jeg fikk, etter en del mas, blodfortynnende til mitt tredje og siste forsøk. Men noe annet fikk jeg ikke prøve.

Prednisolon er en medisin med stort potensial for skadelige bivirkninger. Derfor de holder tilbake. Selv har den gitt meg beinskjørhet, Addison sykdom, ødelagte blodårer, grå stær, svingende humør for å nevne noe. Alt pga behandling mot astma og allergi. Så når legene er restriktive med bruk av prednisolon så er det av en grunn.

Prednisolon er en medisin med stort potensial for skadelige bivirkninger. Derfor de holder tilbake. Selv har den gitt meg beinskjørhet, Addison sykdom, ødelagte blodårer, grå stær, svingende humør for å nevne noe. Alt pga behandling mot astma og allergi. Så når legene er restriktive med bruk av prednisolon så er det av en grunn.

Jeg tror neppe du har fått dette ved bruk av den doseringen vi bruker ved forsøk. Langvarig bruk er selvsagt ikke ufarlig på noen måte, men 20 mg i en uke med nedtrapping til 5mg, tilsammen 3 uker med bruk, vil ikke gi disse plagene.

Der kommer an på hvilken klinikk som brukes. Private aktører bruker mer støttemedisin enn offentlig. Det kan være verd å prøve å få blodfortynnende av klinikken, det virker som at de offentlige klinikkene er mer villig til å prøve det enn prednisolon.

Ser noen får dette. Hvorfor får noen prednisolon ved IVF-forsøk?

Spør for noen som har mistet to ganger i uke 5/6 etter IVF.

Har dere noen tips? Hva kan man foreslå?
Hei.
Jeg skal begynne på prednisolon samme dag som innsett.
vi hadde en MA før jul i uke 9, men ifølge gynekologen var det en verdi på blodprøven som ikke var helt bra, men hun sa ikke så veldig mye mer. Snakket om bukspyttkjertelen tror jeg!
Skal gå på denne frem til 11+6 om vi blir gravide igjen.
Har du fått svar på hvorfor du skal gå på dette? blir så usikker på om det er noe mer?

Hei.
Jeg skal begynne på prednisolon samme dag som innsett.
vi hadde en MA før jul i uke 9, men ifølge gynekologen var det en verdi på blodprøven som ikke var helt bra, men hun sa ikke så veldig mye mer. Snakket om bukspyttkjertelen tror jeg!
Skal gå på denne frem til 11+6 om vi blir gravide igjen.
Har du fått svar på hvorfor du skal gå på dette? blir så usikker på om det er noe mer?

*feil

Lykke til, håper dere lykkes med støttebehandling :Heartred

Man får ofte prednisolon for å sette ned immunforsvaret litt, slik at ikke kroppen skal støte ut det "fremmede" som det befruktede egget er. Jeg hadde hatt 5 Ivf forsøk uten resultat og uten at de helt skjønte hvorfor det ikke gikk, så fikk jeg prednisolon på siste forsøk, og nå er jeg 12 uker gravid :)
PS, dette var på en danske klinikk.

Man får ofte prednisolon for å sette ned immunforsvaret litt, slik at ikke kroppen skal støte ut det "fremmede" som det befruktede egget er. Jeg hadde hatt 5 Ivf forsøk uten resultat og uten at de helt skjønte hvorfor det ikke gikk, så fikk jeg prednisolon på siste forsøk, og nå er jeg 12 uker gravid :)
PS, dette var på en danske klinikk.
Hvor mye og hvor lenge gikk du på det?:)

Hatt 8 forsøk, hvor én endte i SA, 3 i MA, og ei englejente. Får prednisolon nå. Gikk på 5 mg under stimulering, og 20 mg fra uttak til innsett (I morgen:woot:), deretter egentlig 5 mg daglig en stund. Men jeg tør ikke ta så liten dose, så de kunne la meg gå på 15mg frem til uke 8-9, deretter trappe ned. Hvis jeg blir gravid da :rolleyes:

Back
Topp