Prat med lege/jordmor om overvekt og kosthold

Jellyfish

Elsker forumet
Jeg har de siste dagene vært både hos fastlegen min og på sykehuset hos lege og jordmor, og kom til å tenke på i går at ingen av dem har tatt opp min (ganske store) overvekt. Heller ikke gynekologen som ga meg pergotime sa noe om det. Er ikke det litt "rart"? Jeg synes jeg har lest så mange frustrerte innlegg fra folk som er fornærmet eller lei seg for måten det har blitt tatt opp på, og så har det ikke engang vært tema på mine kontroller. Riktignok er jeg relativt stram i kroppen som følge av mye trening, men 25 kg overvekt synes, så de kan neppe ha tenkt at det var unødvendig.

Har lege/jordmor tatt opp vekt og kosthold med dere på første kontroll, eller har det først kommet senere? Vurderer litt om jeg skal gå tilbake til fastlegen min og si at jeg ønsker hjelp med det. Vet jo godt hva som funker, og har gått ned mye det siste året, men som gravid har jeg plutselig fått et søtsug fra h......, i tillegg til at jeg er så sliten at det å lage ordentlig mat har blitt et stort tiltak. Enda ikke lagt på meg noe likevel, er i uke 10 nå.

Fikk litt kommentarer fra jordmor på slutten sist om at eg hadde lagt på meg for lite, men hun skjønte jo at det var fordi eg var så dårlig. Men mente eg trengte litt mer å gå på før amming. Fikk plutselig mye vann i kroppen og da føk vekten opp 9 kg på få dager og måtte inn på sjekk på sykehuset siden eg var så full i vann, men det fikk nå jordmor til å ikke snakke om vekten mer :-)

Jeg vil egentlig nesten si at jeg syns toleransen for vekta mi og vektoppgangen sist var litt for høy. På den måten at det var bra jeg ikke fikk noen skjennepreken, for jeg slet veldig, og gav bestandig uttrykk for det selv at jeg ikke syns det var greit, men jeg fikk heller aldri noen konkrete råd eller spørsmål om hva jeg spiste eller hva jeg kunne gjøre for å minske vektoppgangen. Så selv om jeg har lært mye både omtrening, kost og meg selv og hva jeg kan få til siden sist jeg var gravid, kommer jeg til å ta det opp aktivt med jordmor og lege denne gangen, for jeg verken ønsker eller har behov for å legge på meg noe særlig som gravid.

Jeg fikk en kommentar på slutten i ivf-prosessen. Hadde da gått opp 20 kg :( ingen trening og trøstespising hver hver gang det ble negativ test så gikk det den veien. De var høflig og grei og mente kroppen hadde godt av å gå ned litt. De ville gi meg et forsøk, men så måtte jeg gjøre noe. Av alle ting var det da spiren satt ❤️

Men i ettertid har jeg vært på legekontoret. Der regnet hun ut bmi og sa jeg måtte ha en slik diabetestest i uke 26, men nevnte ingenting om kosthold etc. Ja det kan være sårt, men om man legger det frem på riktig måte så skjønner man at man vil personen og babyens beste. Jeg er enig i at man kanskje bør tørre å snakke mer om det. Ingen VIL jo være overvektig...

Nå er dette litt på siden av hva du spør om, men lell:

For snart 10 år siden var jeg 40 kg overvektig. Gikk til legen fordi jeg var så slapp og sliten, bad om blodprøver (for å se etter mangler etc) for å finne årsaken til den dårlige formen. Nå i etterkant er jeg såpass ærlig med med selv at jeg vet at det var fordi jeg kun spiste godteri, chips og kaker. Men legen nevnte det ikke med et ord! Ikke et eneste lite: hvordan er kostholdet ditt?

Jeg har etter dette gått ned disse 40 kg på egenhånd, men jeg vet at helsevesenet kan være veldig feige når det kommer til overvekt.

Mange med nesten samme erfaring som meg ser jeg. Jeg får ta det opp på eget initiativ neste gang jeg er der, og be om å få hjelp hvis jeg har lagt på meg mye før timen i uke 18.

Har jo fått mye snakk om det, både pga vekt. Å pga svangerskaps diabetes ;) får jo veldig god oppfølging i nå. Så satser på det går seg til. Jeg er mer enn 25kg overvektig :P så jeg er jo veldig bevist på selv hva jeg må unngå å hvordan jeg bør jobbe for å unngå veldig høy vekt økning. Men sist gikk jeg opp 12kg å alt var borte når ungen var ute.

Back
Topp