Praktisk bad med baby

Monkeybaby

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Jeg har lyst til å gjøre noen endringer på badet før vi får en baby i hus. Vi skal ha tørketrommel inn og må jo ha et sted å stelle baby. Jeg ser for meg vaskemaskin og tørketrommel og vask med skuffer under ved siden av hverandre og hel benkeplate der man kan ha stellematte og en kurv med det mest nødvendige i tillegg til plass til å brette klær. Skap over deler av løsningen.

Men, jeg har jo ingen erfaring med babystell og lurer på om dere som har barn fra før av kan komme med innspill til hva vi bør tenke på for å få en gunstig løsning?

Det beste rådet jeg har er å ha stelleplassen såpass nær vasken at du kan ha baby på stellematta, og samtidig rekke bort til vasken for å få tak i vann.

En plass i umiddelbar nærhet til å slenge skittentøyet er også noe jeg liker, men det behøver jo ikke være noe mer avansert enn en kurv på gulvet ved siden av stellebordet.

Jeg syns også det er praktisk å ha litt klær på badet. Vi har en liten skuff i stellebordet der det er noen bodyer, bukser, sokker og pysjer. Også har vi resten av tøyet i skapet på rommet hans. Det gjør det enklere å kunne skifte antrekket hvis dere først er på badet når du finner ut at det bør gjøres.

Synes det høres ut som en bra plan altså. Her har vi ikke mulighet til stellebord nært vasken. Vi skal ha det som er nevnt ovenfor her av klær på badet, rene kluter og stelleprodukter i skuffen under stellematten.
Ikke typisk stellekommode da vi har gått for en løsning vi kan bruke lenger enn småbarnstiden.
De fleste barn slutter jo å skifte bleie på stellematta i 1-2årsalder, da er det lettere å gjøre på gulvet uansett.

Det beste rådet jeg har er å ha stelleplassen såpass nær vasken at du kan ha baby på stellematta, og samtidig rekke bort til vasken for å få tak i vann.

En plass i umiddelbar nærhet til å slenge skittentøyet er også noe jeg liker, men det behøver jo ikke være noe mer avansert enn en kurv på gulvet ved siden av stellebordet.
Enig. Husker jeg var glad i det første badet mitt da jeg hadde baby. Lang benkeplate med vask rett ved siden av. Plass til kluter, bleier og klær på benkeplaten. Kunne gjøre alt av stell stående på ett og samme sted :D

Her har vi stellematte på benk vedsiden av vasken. Veldig praktisk å bare skylle babystumpen i vasken heller enn å vaske med 64266366 kluter og servietter, sparer miljø og babyhud.

Har oppbevaringskurver til diverse og noe klær liggende. Og uro over stelleplassen er faktisk veldig kjekt!

Nå er vi tydeligvis rare siden vi med vår på 2,5 år fortsatt foretrekker stellematta. Han har alltid vært urokråke på gulvet, men han koser seg på stellematta. Bedre for ryggen også, han har en krakk slik at han klatrer opp for egen maskin :)

Her har vi stellematte på benk vedsiden av vasken. Veldig praktisk å bare skylle babystumpen i vasken heller enn å vaske med 64266366 kluter og servietter, sparer miljø og babyhud.

Har oppbevaringskurver til diverse og noe klær liggende. Og uro over stelleplassen er faktisk veldig kjekt!

Nå er vi tydeligvis rare siden vi med vår på 2,5 år fortsatt foretrekker stellematta. Han har alltid vært urokråke på gulvet, men han koser seg på stellematta. Bedre for ryggen også, han har en krakk slik at han klatrer opp for egen maskin :)

Du er ikkje aline der. Vi bruker og fremdeles stellematten. Spes ved bæsjebleier på 2.9 åringen vår. No er han begynt å gå uten bleier stortsett då

Ellers enig i mye over her. Lett tilgjengelighet til vask er gull, litt oppbevaring til klær, uro over stelleplass er supert

Et sted til kluter og servietter, bleier og kremer. Jeg syns det er greit å ha body og pysj på bade slik at man kan kle på i et varmt rom når man skifter og så har vi gensere og bukser i skuffer på rommet (glemmer ofte planlegge å ta med klær så greit å ha noe liggende).
Også en kurv for brukte klær som kan gjenbrukes er greit (når man bytter til pysj for kvelden ol). Vi bruker stellebord med hyller og har matte og lite håndkle oppå så man slipper vaske hele matta ved uhell. Ungen har egne håndklær så har en egen hylle til det.

Last edited:
Elsker hvor mye jeg lærer av dette forumet :nicethread
Dette er jo ting jeg aaaldri ville tenkt på selv.. så bra med erfarne bleieskiftarbeidere her!

Back
Topp