Praksis

J

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Vårspirene 2021
September To Remember
Heisann. Nettopp funnet ut at eg er gravid. Eg studere barnehagelærer siste året, og ska i praksis om ca 1 mnd, i 3 veke. Men siden eg er i risikosonen, bør eg då gå ut i praksis? Eg er og kronisk sjuk, har fibromyalgi som kan gjøre at koronaen slår hardere ut om eg blir smitta.
Kullet mitt mistet praksis i vår også for da stengte jo barnehagene.
 
Jeg er i samme situasjon, men ikke kronisk syk. Syns likevel at situasjonen nå er krevende for oss studenter som er gravide og har barn midt oppi alt dette. Går 3 året på barnehagelærer selv og er spent på hvordan de tilrettelegger til våren da jeg har termin før semesteret er slutt. Håper å kunne fullføre likevel.
Vet desverre ikke svaret på dette med praksis.

Når har du termin?
 
Vanskelig å svare på. Tror egentlig ikke gravide er definert som en risikogruppe lenger uten at jeg skal være helt bastant på det. Men kronisk sykdom kan jo være det, avhengig av hvilken sykdom det er. Ville snakket med lege om saken. Hvis smitten fortsetter å øke skal man jo ikke se bort ifra at det igjen vil påvirke om man får gått ut i praksis eller ei :meh:
 
Jeg er i samme situasjon, men ikke kronisk syk. Syns likevel at situasjonen nå er krevende for oss studenter som er gravide og har barn midt oppi alt dette. Går 3 året på barnehagelærer selv og er spent på hvordan de tilrettelegger til våren da jeg har termin før semesteret er slutt. Håper å kunne fullføre likevel.
Vet desverre ikke svaret på dette med praksis.

Når har du termin?
Slutten på april, har jo barn fra før og forskjellige grunner gjør nok at eg får igangsettelse så vil sei føde nok i midten av april. Håpe på å fullføre eg og, om praksisen til våren blir utsatt så får det bare være men hadde håpt eg hadde klart denne om eg får lov å gå ut i praksis. Er mye smitte i nabokommunene der dei drive å spore opp 100 vis som var i kontakt med bartenderne som er smitta.
Skal omtrent ikke møte på skolen dette semesteret så er heldig der, sjølom dagene går fortere da
 
Vanskelig å svare på. Tror egentlig ikke gravide er definert som en risikogruppe lenger uten at jeg skal være helt bastant på det. Men kronisk sykdom kan jo være det, avhengig av hvilken sykdom det er. Ville snakket med lege om saken. Hvis smitten fortsetter å øke skal man jo ikke se bort ifra at det igjen vil påvirke om man får gått ut i praksis eller ei :meh:
Ei venninne som er sykepleier sa at gravide er i risikogruppå ennå. Trur ikkje min sjukdom aleine blir regnet som i risikogruppa. Men ska snakke med lege tenkte eg for å hørre anbefalinger
 
Hmm er gravide i risikogruppe hvis de ikke har sykdommer i tillegg? Vurderer å nevne det på skolen, men føler det er så tidlig og jeg vet jo ikke om alt vil gå bra enda. Men vil jo ikke risikere noe heller
 
Hmm er gravide i risikogruppe hvis de ikke har sykdommer i tillegg? Vurderer å nevne det på skolen, men føler det er så tidlig og jeg vet jo ikke om alt vil gå bra enda. Men vil jo ikke risikere noe heller
Er det eg har hørt ihvertfall at som gravid så er ein i risikogruppa
 
Jeg jobber på skole - har en mann som jobber i barnehage OG har en datter i barnehage. Jeg er ikke bekymret, selv som gravid. Men nå har ikke jeg noen underliggende sykdom ellers.. Der ville jeg såfall rådført meg med fastlegen min. En skole i kommunen jeg jobber på har hatt en svær sak på VG nå angående en SFO-ansatt som ble smittet og mange ut i karantene. Absolutt ingen av barna eller de andre ansatte ble smittet. Smittevernet er så innprintet i barna og de voksne at det rett og slett går greit. Det samme gjelder barnehagen i samme kommune... INGEN andre er smittet... Jeg vil faktisk påstå at dere er mer utsatt på butikken enn i barnehagen der alle har rutinene inne. :)
 
Last edited:
Jeg jobber på skole - har en mann som jobber i barnehage OG har en datter i barnehage. Jeg er ikke bekymret, selv som gravid. Men nå har ikke jeg noen underliggende sykdom ellers.. Der ville jeg såfall rådført meg med fastlegen min. En skole i kommunen jeg jobber på har hatt en svær sak på VG nå angående en SFO-ansatt som ble smittet og mange ut i karantene. Absolutt ingen av barna eller de andre ansatte ble smittet. Smittevernet er så innprintet i barna og de voksne at det rett og slett går greit. Det samme gjelder barnehagen i samme kommune... INGEN andre er smittet... Jeg vil faktisk påstå at dere er mer utsatt på butikken enn i barnehagen der alle har rutinene inne. :)
Høgskolen holder stengt og har kun nettbasert undervisning for å unngå mye kontakt, men det er forsvarlig å sende oss i praksis der vi møter altifra 20-100 barn med foreldre? Er spent på hva de sier ang praksis når vi skal ha zoom møte på mandag. Eg hadde årets influensa og det va ikkje bare, bare. Låg strekk ut i flere uker og sleit lenge i ettertid
 
Høgskolen holder stengt og har kun nettbasert undervisning for å unngå mye kontakt, men det er forsvarlig å sende oss i praksis der vi møter altifra 20-100 barn med foreldre? Er spent på hva de sier ang praksis når vi skal ha zoom møte på mandag. Eg hadde årets influensa og det va ikkje bare, bare. Låg strekk ut i flere uker og sleit lenge i ettertid

Det er jo kohorter i barnehagene enda - dem holdes skilt. Så dere møter nok ikke mer enn dem på avdelingen dere skal være på. Og foreldrene må hente ute, holde avstand osv.
På høgskolen blir det heeelt annerledes enn i en barnehage.
 
Det er jo kohorter i barnehagene enda - dem holdes skilt. Så dere møter nok ikke mer enn dem på avdelingen dere skal være på. Og foreldrene må hente ute, holde avstand osv.
På høgskolen blir det heeelt annerledes enn i en barnehage.
Ingen kohorter her lengre. Ihvertfall ikkje der mine barn går, usikker på om det har me sommerferien å gjøre eller om dei har gått vekk i fra det.
Der eg ska vær i praksis er det base barnehage som vil si 3 avdelinger som er på samme plass, og usikker på om dei er delt i kohorter der
 
Ingen kohorter her lengre. Ihvertfall ikkje der mine barn går, usikker på om det har me sommerferien å gjøre eller om dei har gått vekk i fra det.
Der eg ska vær i praksis er det base barnehage som vil si 3 avdelinger som er på samme plass, og usikker på om dei er delt i kohorter der
Jøss. Er dem ikke i gul sone lenger? Altså: kohorten her er avdelingen. Så avdelingene får ikke lov å blande seg. Hverken ute eller inne. Rød sone er jo noe annet. Da snakker vi fire og fire i kohort. Det er noe ganske annet igjen.
 
Last edited:
Jøss. Er dem ikke i gul sone lenger? Altså: kohorten her er avdelingen. Så avdelingene får ikke lov å blande seg. Hverken ute eller inne. Rød sone er jo noe annet. Da snakker vi fire og fire i kohort. Det er noe ganske annet igjen.
Her blande dei alle i ett.. Men et annet spm, utflod er det vanlig? Føle eg går å får mensen heile veien men til nå bare utflod lignende
 
Altså: jeg forstår jo bekymringene deres, misforstå meg rett. Jeg forstår jeg kan virke litt hard her nå, det er ikke sånn ment. Jeg har bare sett hvordan det gjøres i Oslo (der samboeren min jobber i barnehage) og Akershus/Viken (der jeg jobber på skole og datteren min går i barnehage). Så jeg vet et og annet om forebyggingen som foregår for at barnehagene skal ha lov til å holde åpent og at det skal være trygt for barn, barnas familier OG de ansatte. For meg er dem i praksis endel av de ansatte for en periode. :) så da tenker jeg: hva med alle oss her inne som jobber i barnehage, skole, sykepleier El.? Hva ville dere sagt til oss? For meg er praksis en arbeidserfaring på det dere skal/vil jobbe med. Der av mine tanker. :) OM det ikke er NOEN forebyggende tiltak hadde jeg ikke jobbet - fordi det hadde handlet om min sikkerhet. Har dere som foreldre (der barna dine går) ikke fått beskjed om dem er i grønn, gul eller rød sone?

Utflod er for øvrig story of my life i disse tider! :confused: Det var det sist svangerskap og
 
Eg vil i praksis for muste me ein periode til nå så har me nesten ingenting praksis. Men eg vil ikkje om der ikkje er tiltak i den barnehagen eg ska vær i.
Det har vært kohorter i barnehagen til barna men alt forsvant nå i sommerferien. Ingen håndsprit med porten lenger heller. Alle barna er på samme plass. Einaste er vell håndhygienen til barna som de fortsatt holder. Ellers lite tiltak, sikkert bare vanlige som at det er kun voksne som kan ta på maten osv.
Eg hadde jo gått ut i praksis hadde det ikkje vært for korona, med mindre morgenkvalmen slår skikkelig ut som med førstemann (spydde 20 gonger i timen i 9 mnd).

Eg føle meg våt heila tidå så går å sjekke truså ette blod, men eg forvente jo egentlig mensen i dessa dagane så er ikkje langt på vei å livredd for at mensen ska dukke opp
 
Eg føle meg våt heila tidå så går å sjekke truså ette blod, men eg forvente jo egentlig mensen i dessa dagane så er ikkje langt på vei å livredd for at mensen ska dukke opp
Føler med deg - har det likedann. I natt drømte jeg til og med at jeg begynte å blø :/ Forferdelig tid det her :(
 
Føler med deg - har det likedann. I natt drømte jeg til og med at jeg begynte å blø :/ Forferdelig tid det her :(
Ja måtte dei neste ukene/månedene gå fort. Vett du ka tid det går an å ta utvendig ultralyd? Uke9/10?
 
Back
Topp