Prøving og cøliaki

DiaDem

Blir kjent med forumet
Jeg har både cøliaki og diabetes type 1. Godt regulert blodsukker, men glutenfri diett har det vært så som så med de siste månedene. Jeg er i pp5 nå, og siden alle rundt meg har klart på første eller andre forsøk, begynte jeg å lete litt på nett. Her står det klart og tydelig at cøliaki kan affisere fertilitet, og at mange cøliakere sliter med å bli gravide. Noen som har erfaring med dette? Da jeg fant ut begynte jeg selvfølgelig på streng diett med én gang, men hvor lang tid tar det før kroppen (og fertiliteten) eventuelt har normalisert seg?

Hilsen ei som synes det er trasig at ALT skal påvirke fertiliteten.

Jeg har både cøliaki og diabetes type 1. Godt regulert blodsukker, men glutenfri diett har det vært så som så med de siste månedene. Jeg er i pp5 nå, og siden alle rundt meg har klart på første eller andre forsøk, begynte jeg å lete litt på nett. Her står det klart og tydelig at cøliaki kan affisere fertilitet, og at mange cøliakere sliter med å bli gravide. Noen som har erfaring med dette? Da jeg fant ut begynte jeg selvfølgelig på streng diett med én gang, men hvor lang tid tar det før kroppen (og fertiliteten) eventuelt har normalisert seg?

Jeg har også cøliaki:-) prøvd ett år og hatt to graviditeter men endte ikke så bra. Hvor mye cøliaki har og si på fertilitet vet jeg ikke men godt mulig det gjør det vanskeligere og bli gravid. Men har du cøliaki så for all del spis glutenfritt, symptomer eller ei. Tarmen ødelegges jo, og det er den viktigste delen av tarmen som ødelegges noe som igjen gjør at du ikke tar til deg riktig næring og vitaminer blant annet folat og b12, men har man cøliaki men alikevel spiser gluten er man også mer utsatt for andre sykdommer og for og utvikle diverse krefttyper. Mener ikke og skremme eller noe, men cøliaki er ikke en allergi, det er en autoimmun sykdom som må taes på alvor. Unnskyld, dette sporet helt av fra spørsmålet ditt bra du har gått over på streng glutenfri diett nå:-)

Sniker fra januar. Jeg har cøliaki jeg prøvde i 1.5 før jeg fikk min første positive test. Jeg har heller ikke alltid spist glutenfritt men legen og gynekologen min mente at det ikke skulle ha No å si om å få barn. Men jeg gjorde som deg å Google på nett :p Men jeg begynte å spiste glutenfritt og 2 måneder etterpå fikk jeg positiv test. Vet ikke om det har noe sammenheng da. Men jeg har også lest at det kan ta opp til 1 år før kroppen blir frisk igjen:)
Ønsker deg lykke til:) å husk at selv friske mennesker kan bruke opp til 1 år før de blir gravide :)

Jeg har også cøliaki:) prøvd ett år og hatt to graviditeter men endte ikke så bra. Hvor mye cøliaki har og si på fertilitet vet jeg ikke men godt mulig det gjør det vanskeligere og bli gravid. Men har du cøliaki så for all del spis glutenfritt, symptomer eller ei. Tarmen ødelegges jo, og det er den viktigste delen av tarmen som ødelegges noe som igjen gjør at du ikke tar til deg riktig næring og vitaminer blant annet folat og b12, men har man cøliaki men alikevel spiser gluten er man også mer utsatt for andre sykdommer og for og utvikle diverse krefttyper. Mener ikke og skremme eller noe, men cøliaki er ikke en allergi, det er en autoimmun sykdom som må taes på alvor. Unnskyld, dette sporet helt av fra spørsmålet ditt bra du har gått over på streng glutenfri diett nå:)

Takk for svar. Jeg fikk diagnosen etter en tilfeldig blodprøve for en del år siden, og har aldri hatt symptomer. Heller ikke hatt jernmangel eller B12-mangel, følges greit opp. Det er én ting hvis man hadde fått masse symptomer, noe helt annet hvis man er symptomfri selv om man får i seg ørlite gluten i ny og ne. Jeg er imidlertid veldig streng på dietten nå, er jo mye lettere når man samtidig må være fryktelig streng med blodsukkeret.

Sniker fra januar. Jeg har cøliaki jeg prøvde i 1.5 før jeg fikk min første positive test. Jeg har heller ikke alltid spist glutenfritt men legen og gynekologen min mente at det ikke skulle ha No å si om å få barn. Men jeg gjorde som deg å Google på nett :p Men jeg begynte å spiste glutenfritt og 2 måneder etterpå fikk jeg positiv test. Vet ikke om det har noe sammenheng da. Men jeg har også lest at det kan ta opp til 1 år før kroppen blir frisk igjen:)
Ønsker deg lykke til:) å husk at selv friske mennesker kan bruke opp til 1 år før de blir gravide :)

Takk for svar. Godt det er flere av oss! :-) Får satse på at testen blir positiv her også snart! Jeg er på pp5, så begynner å bli utålmodig (som alle her), men det at cøliaki kan ha en innvirkning gjør meg om mulig litt roligere. Da vet man jo at det kan ta tid.

Hei,

Jeg har også cøliaki, og har lest meg litt opp rundt dette og fertilitet. Såvidt jeg har forstått, blir det problematisk når en går med ubehandlet cøliaki, eller ikke følger dietten ordentlig, slik ar kroppen ikke får i seg den næringen den trenger. På glutenfri diett med variert og sunt kosthold skjønner jeg ikke at det kan ha stor innvirkning.
Jeg ble gravid i Pp1, men hadde ma/sa i uke 14, og den er nok ikke knytta til cøliaki på noen måte ;) nå er jeg i Pp2 igjen, og har god følelse på at jeg kanskje er så heldig å bli gravid på nytt igjen :)
Snart er har nok du også en liten spire :)

Blir du gravid er det også viktig at du ikke spiser gluten, for får du mangler så kan det påvirke babyen.
Cøliaki kan visst også gjøre deg utsatt for for tidlig fødsel.

Jeg har også cøliaki. Vi planlegger pp fra desember og ble svært nysgjerrig på dette.
Men etter hva jeg kan forstå av det å lese på nettet, så er det de med cøliaki som ikke lever glutenfritt som kan ha problemer med å bli gravide. Men de som lever glutenfritt er å anse som friske og skal ikke ha problemer med det Screenshot_2016-08-24-23-43-45.png

Jeg har cøliaki og diabetes type 1 :) Brukte 10 mnd på førstemann og 2 år på andremann (men mistet 4 før han kom, så ble jo ganske fort gravid egentlig), tredjemann ble til på P-piller ;)

Jeg har cøliaki og diabetes type 1 :) Brukte 10 mnd på førstemann og 2 år på andremann (men mistet 4 før han kom, så ble jo ganske fort gravid egentlig), tredjemann ble til på P-piller ;)

Takk for svar. Skjønner at jeg muligens begynner å få litt dårlig tid (er 30 nå) :-p

Back
Topp