mallefesh

Andre møte med forumet
Håper noen kan hjelpe meg litt her, og komme med noen råd eller oppmuntrende ord.
Vi har bestemt oss for å prøve igjen (noe som er litt vanskelig fordi jeg har så innmari uregelmessig eggløsning, men vi prøver)
Så mens jeg venter prøver vi -selvfølgelig- hihi, å planlegge mest mulig hvordan vi vil gjøre det. Er med i mange mammagrupper på facebook som er helt supre, men har ikke turt å legge ut noen innlegg enda, rett og slett fordi jeg føler det er for tidlig.

Vil legge til at jeg er autistisk om det kan ha noe å si :)

Vi står mellom 2 sykehus, arendal og tønsberg. Er et stykke til begge to, men det er to av de nærmeste.
Egentlig hadde jeg hatt lyst på hjemmefødsel, men siden jeg da vil være førstegangsfødende + overvektig vet jeg at det ikke vil gå, og at det da er tryggest på sykehus mtp komplikasjoner.
Men jeg vil gjerne ha egen jordmor og doula med meg. Doula vet jeg skal gå fint, jeg har til og med snakket med ei jeg har sett meg ut når den tid kommer <3 Men jordmor er det værre med.
Vet dere om noen? Og hvordan er det egentlig å ha med egen jordmor PÅ SYKEHUS?
 
Håper noen kan hjelpe meg litt her, og komme med noen råd eller oppmuntrende ord.
Vi har bestemt oss for å prøve igjen (noe som er litt vanskelig fordi jeg har så innmari uregelmessig eggløsning, men vi prøver)
Så mens jeg venter prøver vi -selvfølgelig- hihi, å planlegge mest mulig hvordan vi vil gjøre det. Er med i mange mammagrupper på facebook som er helt supre, men har ikke turt å legge ut noen innlegg enda, rett og slett fordi jeg føler det er for tidlig.

Vil legge til at jeg er autistisk om det kan ha noe å si :)

Vi står mellom 2 sykehus, arendal og tønsberg. Er et stykke til begge to, men det er to av de nærmeste.
Egentlig hadde jeg hatt lyst på hjemmefødsel, men siden jeg da vil være førstegangsfødende + overvektig vet jeg at det ikke vil gå, og at det da er tryggest på sykehus mtp komplikasjoner.
Men jeg vil gjerne ha egen jordmor og doula med meg. Doula vet jeg skal gå fint, jeg har til og med snakket med ei jeg har sett meg ut når den tid kommer <3 Men jordmor er det værre med.
Vet dere om noen? Og hvordan er det egentlig å ha med egen jordmor PÅ SYKEHUS?


Da jeg var gravid for tre år siden, hadde jeg svangerskapsoppfølging av en fantastisk "privat" jordmor, som dengang riktignok hadde avtale med kommunen. Hun jobbet sammen med et team av andre jordmødre (jordmorteamet.no), som tilbydde både hjemmefødsel og personlig jordmor på sykehuset. Dette var da en privat tjeneste man dekket selv. Om disse- eller evt andre fortsatt driver tilbyr "privat jordmor", vet jeg ikke.

Nå benyttet ikke jeg meg av det alternativet, men forstår absolutt hva du mener, tryggheten av å ha noen (kompetente fagpersoner) som kjenner deg tilstede. Jeg har altså ingen personlig erfaring med det du spør om, men husket jeg spurte litt rundt dette også. Jeg fikk inntrykk av at det var relativt uvanlig, men noe som de gjorde fra tid til annen. Det krever jo et visst samarbeid med sykehuspersonalet, som er der dersom det skulle skje noe uforutsett, og det kan jo kanskje være at disse synes det er "sært" med medbrakt jordmor. Men det er nå uansett ikke noe du som fødende verken bør merke noe til eller tenke på.

Ville undersøkt om noen driver med hjemmefødsel i ditt området, og evt tatt en prat med dem. Vil tro det er typisk de som kan tilby slike tjenester. Evt sjekke hjemmesiden jeg nevnte og kontakte dem; selv om de ikke holder til i nærheten av deg kan de sikkert svare på spørsmål og kanskje anbefale kollegaer i riktig distrikt.

Om du er førstegangsfødende er forresten inget hinder for hjemmefødsel, men mulig det finnes grenser for BMI. Lykke til :)
 
Da jeg var gravid for tre år siden, hadde jeg svangerskapsoppfølging av en fantastisk "privat" jordmor, som dengang riktignok hadde avtale med kommunen. Hun jobbet sammen med et team av andre jordmødre (jordmorteamet.no), som tilbydde både hjemmefødsel og personlig jordmor på sykehuset. Dette var da en privat tjeneste man dekket selv. Om disse- eller evt andre fortsatt driver tilbyr "privat jordmor", vet jeg ikke.

Nå benyttet ikke jeg meg av det alternativet, men forstår absolutt hva du mener, tryggheten av å ha noen (kompetente fagpersoner) som kjenner deg tilstede. Jeg har altså ingen personlig erfaring med det du spør om, men husket jeg spurte litt rundt dette også. Jeg fikk inntrykk av at det var relativt uvanlig, men noe som de gjorde fra tid til annen. Det krever jo et visst samarbeid med sykehuspersonalet, som er der dersom det skulle skje noe uforutsett, og det kan jo kanskje være at disse synes det er "sært" med medbrakt jordmor. Men det er nå uansett ikke noe du som fødende verken bør merke noe til eller tenke på.

Ville undersøkt om noen driver med hjemmefødsel i ditt området, og evt tatt en prat med dem. Vil tro det er typisk de som kan tilby slike tjenester. Evt sjekke hjemmesiden jeg nevnte og kontakte dem; selv om de ikke holder til i nærheten av deg kan de sikkert svare på spørsmål og kanskje anbefale kollegaer i riktig distrikt.

Om du er førstegangsfødende er forresten inget hinder for hjemmefødsel, men mulig det finnes grenser for BMI. Lykke til :)

Åhh tusen takk <3
Jeg fikk beskjed om at det var kjempe sjeldent førstegangsfødende fikk lov å føde hjemme? :/ Kan jo ha blitt feilinformert da, så absolutt noe jeg kan forhøre meg om videre :-D
Takker utrolig mye for tips, skal sjekke ut nettsidene :D
 
Åhh tusen takk <3
Jeg fikk beskjed om at det var kjempe sjeldent førstegangsfødende fikk lov å føde hjemme? :/ Kan jo ha blitt feilinformert da, så absolutt noe jeg kan forhøre meg om videre :-D
Takker utrolig mye for tips, skal sjekke ut nettsidene :D

Bare hyggelig Når det gjelder hjemmefødsel, hadde jeg igrunn aldri det i tankene. Denne flotte jordmoren jeg gikk til kontroll hos hadde heller aldri noen agenda om å "omvende" meg, men av ren nysgjerrighet spurte jeg en del, og må faktisk si at jeg vurderte det seriøst. Har en viss angst selv for å føle meg som en pasient som fødende, noe jeg mener at man under normale omstendigheter ikke er. Tanken på å koples til masse overvåkningsgreier og føde i en "sykeseng" gjør meg helt skrekkslagen. Fikk derimot plass på ABC-klinikken som var en veldig bra alternativ, og fødte i vann der. Var i fin form og dro hjem etter en overnatting. Veldig fornøyd, er ikke fremmed for å unngå stresset med transport ved (forhåpentligvis) neste fødsel.

Hva slags anbefaling du får tror jeg kommer veldig an på hvem du spør. Det er en ro over disse damene som driver med hjemmefødsler som er helt utrolig, og for meg er det veldig viktig. Det er derimot lett for skeptikere å finne argumenter mot, men dette er helt enkelt noe man må føle på selv. Det du føler er riktig er det som er best for deg! Og uansett er det ingen erfarne jordmødre som gambler med sikkerheten; om du ikke er fryktelig langt fra et sykehus ville jeg følt meg i trygge hender :)
 
Hadde det vært en ABC klinikk i nærheten tror jeg at jeg kunne klart meg uten egen jordmor, men jeg får helt panikk med tanke på at jeg må ha opptil flere jordmødre (mtp vaktskift), og at jordmora der kanskje holder på en en - eller fler! fødsler samtidig som meg. De er rett og slett såpass underbemannet. Jordmora i byen her fortalte at mange ganger var hun helt alene på jobb, og kunne fort ha 5-7 fødende å ha ansvar for selv.
Hun fortalte om en gang hun hadde 7, og ingen andre som kunne komme å hjelpe henne, da skjedde det to hastekeisersnitt som hun mente ikke hadde skjedd hadde hun bare hatt tid til å være med den fødende, observert og gitt informasjon.
Har hørt mye av det samme av andre jordmødre også og en ny dansk (eller svensk?) studie viste jo at hele 55% av jordmødrene valgte hjemmefødsel eller privat jordmor med på sykehuset, noe som også gjør meg kjeempe nervør hehe.. og som er hovedgrunnen til at jeg vil ha med egen jordmor på sykehuset, men da kan jo hun hjemmejordmora gjøre seg en mening om hvor trygt det er for meg å føde hjemme også, kanskje hun kan litt mer enn fastlegen (får man da inderlig håpe, hehe) ! :-D
 
altså ikke klart meg uten jordmor - men uten privat jordmor, haha. Greit å ikke misforståes slik. Jordmødrene gjøren uhyre viktig jobb xsmile5
 
Back
Topp