Mumsy - Håpet om et firkløver

Mumsy

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Julemiraklene 2025
Hei, og velkommen til casa Mumsys prøvekaos - Håpet om er firkløver. Denne dagboken ble først startet som en post inne på «vi som prøver/før graviditeten» når jeg begynte å lukte litt på tanken om en mulig baby nr. 4. Skjønte raskt at dette ikke bare ble en post, da jeg åpenbart har et stort behov for å skrive ned det som opptar meg. Derfor ble posten flyttet og pusset opp til en dagbok for håp, prøving og tankekjør :dance008
Heng på hvis du vil.

Fra den opprinnelige posten før dagbok: «Har noen erfaringer å dele med tanke på prøving på ny baby før syklus har kommet tilbake etter forrige fødsel? Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre for å fremskynde syklus? Baby er 7mnd, og jeg ammer fortsatt mye på natt. Forsøker å trappe ned, men baby ammer lite på dagtid så må ta igjen på natt. Tidligere har jeg fått tilbake mensen ca 3 mnd etter fødsel, men nå har den ikke dukket opp, og jeg blir veldig utålmodig. Er det noen her inne det har klaffet for på første eggløsning? Sist prøvde vi i nesten et år, så er vel sikkert for optimistisk å håpe på det. Og er det vits å teste for EL?»

Last edited:
Tenkt om EL og en spire kommer så raskt til oss at jeg ikke trenger innom skjult i mellomtiden:love017 Lov å håpe si!

Men fire barn er rimelig sykt da! Tenkt om vi får det. Crazy :gen053

Har hørt at det er lettere å bli gravid tidlig etter forrige fødsel, men mulig at det er en myte?

Hei,
Har noen erfaringer å dele med tanke på prøving på ny baby før syklus har kommet tilbake etter forrige fødsel? Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre for å fremskynde syklus? Baby er 7mnd, og jeg ammer fortsatt mye på natt. Forsøker å trappe ned, men baby ammer lite på dagtid så må ta igjen på natt. Tidligere har jeg fått tilbake mensen ca 3 mnd etter fødsel, men nå har den ikke dukket opp, og jeg blir veldig utålmodig. Er det noen her inne det har klaffet for på første eggløsning? Sist prøvde vi i nesten et år, så er vel sikkert for optimistisk å håpe på det. Og er det vits å teste for EL?

Beklager langt og surrete innlegg! Men måtte dele noen tanker, og blir så klart veldig glad dersom noen har erfaring å dele :flower Dette blir prøving på baby nummer 4, men de andre har vi større aldersforskjell mellom, så dette føles helt nytt og fremmed! Og når man først ønsker en til skulle jeg jo gjerne blitt gravid i går:smiley-ashamed004
Jeg har fått tilbake mensen etter 4, 10 og 17 mnd. Første sov veldig godt gjennom natten, så selv om jeg ammet hver tredje time på dag, ammet jeg sjelden midt på natten. Med andremann ammet jeg mest på natt fordi dagamming fungerte dårlig. Etter tredjemann nå har jeg ammet elleve ganger i døgnet frem til jeg kuttet litt ned for en måneds tid tilbake. Nå ammer jeg kanskje seks-sju ganger i døgnet. En av dem når hen legger seg, en i 22/23-tiden og en lengre økt i 5/6-tiden for å holde hen sovende lengst mulig. Fikk tilbake mensen nå 17 mnd etter fødsel.

Håpte jeg skulle gå rett inn i nytt svangerskap.

Personlig erfaring med 14 mnd mellom de to eldste og deretter i underkant av tre år mellom de neste, vil jeg si det ikke haster med å bli gravid, selv om du ønsker å prøve med en gang på grunn av erfaring med at det har tatt lang tid tidligere. Altså prøv gjerne, men forsøk å tenk at det er helt greit om det ikke skjer med en gang.

Jeg tror du kommer til å kaste mye penger ut av vinduet om du skal lete etter en eggløsning med tester, før du har fått tilbake menstrasjon. Jeg merket veldig godt at jeg hadde eggløsning for 15 dager siden. Veldig merkbar økning i utflod, smerter på enkeltsider de påfølgende to dagene. Fikk mensen 14 dager etter dag nr to med økt utflod.

Hvis du likevel vurderer å gjøre tiltak for å få mensen tilbake tidligere, er rådet (siden du ber om råd); ikke reduser ammingen. Følg barnets behov. Babyen er så liten. Selv om babyen kanskje spiser OK mengder mat, kommer fortsatt mye av maten fra deg. Det tar ofte lang tid før de har evne og interesse til å spise nesten all mat fra fast føde. Kosen, trøsten og søvnen til babyen er ofte mye bedre med amming. Ved 12-14 mnd. kan du ev. vurdere om barnet spiser godt nok og er moden nok til å tåle en reduksjon i amming. Tenker jeg. Og så må du gjøre en selvstendig vurdering ut fra barnet ditt sine og dine behov.

Lykke til.

Last edited:
Jeg har fått tilbake mensen etter 4, 10 og 17 mnd. Første sov veldig godt gjennom natten, så selv om jeg ammet hver tredje time på dag, ammet jeg sjelden midt på natten. Med andremann ammet jeg mest på natt fordi dagamming fungerte dårlig. Etter tredjemann nå har jeg ammet elleve ganger i døgnet frem til jeg kuttet litt ned for en måneds tid tilbake. Nå ammer jeg kanskje seks-sju ganger i døgnet. En av dem når hen legger seg, en i 22/23-tiden og en lengre økt i 5/6-tiden for å holde hen sovende lengst mulig. Fikk tilbake mensen nå 17 mnd etter fødsel.

Håpte jeg skulle gå rett inn i nytt svangerskap.

Personlig erfaring med 14 mnd mellom de to eldste og deretter i underkant av tre år mellom de neste, vil jeg si det ikke haster med å bli gravid, selv om du ønsker å prøve med en gang på grunn av erfaring med at det har tatt lang tid tidligere. Altså prøv gjerne, men forsøk å tenk at det er helt greit om det ikke skjer med en gang.

Jeg tror du kommer til å kaste mye penger ut av vinduet om du skal lete etter en eggløsning med tester, før du har fått tilbake menstrasjon. Jeg merket veldig godt at jeg hadde eggløsning for 15 dager siden. Veldig merkbar økning i utflod, smerter på enkeltsider de påfølgende to dagene. Fikk mensen 14 dager etter dag nr to med økt utflod.

Hvis du likevel vurderer å gjøre tiltak for å få mensen tilbake tidligere, er rådet (siden du ber om råd); ikke reduser ammingen. Følg barnets behov. Babyen er så liten. Selv om babyen kanskje spiser OK mengder mat, kommer fortsatt mye av maten fra deg. Det tar ofte lang tid før de har evne og interesse til å spise nesten all mat fra fast føde. Kosen, trøsten og søvnen til babyen er ofte mye bedre med amming. Ved 12-14 mnd. kan du ev. vurdere om barnet spiser godt nok og er moden nok til å tåle en reduksjon i amming. Tenker jeg. Og så må du gjøre en selvstendig vurdering ut fra barnet ditt sine og dine behov.

Lykke til.
Takk for at du deler :)

Der med at du tenker det ikke haster, med tanke på 14 mnd i mellom dine første. Hva handler det om? At det er travelt med to tette? Vi har ikke prøvd to tette før, men det har mest handlet om livssituasjon og at jeg he brukt lang tid på å bli gravid. Nå ligger det mer til rette for vår del med tanke på en evt sistemann raskt.

Jeg dropper nok eggløsningstester i første omgang. Har uansett hatt stabil eggløsning på CD 14-15 tidligere. Handlet kanskje mest om «behovet» for å gjøre noe for å komme i gang. Jeg har trodd at eggløsning har vært på gang i flere mnd. Men Google forteller meg at det kan være kroppen som forsøker å starte opp, men ikke helt greier det fordi jeg da kanskje ammer mer en periode igjen.

Når det gjelder amming: Vi har slitt med ammingen periodevis, men baby tar ikke flaske enn så lenge, så ammer så lenge det går. Vi har hatt en slitsom ammereise, med lange perioder med brystvegring, mistenkt kumelkproteinallergi, dårlig sugetak etc. Nå går ting bedre, men baby ammer lite på dagtid og tar derfor igjen på natt. (Tilbyr ofte på dag og, men baby er bare ikke interessert) Jeg har i samråd med HS forsøkt å trappe litt ned på nattammingen, men da er det snakk om å øke strekket mellom ammingene, fordi det en periode skulle ammes hver time. Nå ammer jeg ca 4 ganger på natt, og baby sover godt i mellom ammingene «bank i bordet».

Jeg veksler også på tanker som «klarer vi dette, hva om det er 4. mann som bikker lasset» og «vi er beinharde, dette er null stress»… Blir sliten av all overtenningen jeg.

Takk for at du deler :)

Der med at du tenker det ikke haster, med tanke på 14 mnd i mellom dine første. Hva handler det om? At det er travelt med to tette? Vi har ikke prøvd to tette før, men det har mest handlet om livssituasjon og at jeg he brukt lang tid på å bli gravid. Nå ligger det mer til rette for vår del med tanke på en evt sistemann raskt.

Jeg dropper nok eggløsningstester i første omgang. Har uansett hatt stabil eggløsning på CD 14-15 tidligere. Handlet kanskje mest om «behovet» for å gjøre noe for å komme i gang. Jeg har trodd at eggløsning har vært på gang i flere mnd. Men Google forteller meg at det kan være kroppen som forsøker å starte opp, men ikke helt greier det fordi jeg da kanskje ammer mer en periode igjen.

Når det gjelder amming: Vi har slitt med ammingen periodevis, men baby tar ikke flaske enn så lenge, så ammer så lenge det går. Vi har hatt en slitsom ammereise, med lange perioder med brystvegring, mistenkt kumelkproteinallergi, dårlig sugetak etc. Nå går ting bedre, men baby ammer lite på dagtid og tar derfor igjen på natt. (Tilbyr ofte på dag og, men baby er bare ikke interessert) Jeg har i samråd med HS forsøkt å trappe litt ned på nattammingen, men da er det snakk om å øke strekket mellom ammingene, fordi det en periode skulle ammes hver time. Nå ammer jeg ca 4 ganger på natt, og baby sover godt i mellom ammingene «bank i bordet».
Nr. 1 var en enkel baby. Men nr. 2 hadde utfordringer som gjorde at spesielt jeg fikk ekstremt lite søvn mer enn ett år inn i det. Og med en mann som var mye borte med jobben, ble det for mye for meg. Veldig forenkling av en torturopplevelse… Nr. 1 var da for liten til å forstå at det var en mindre som trengte meg mer. Og hjelpebehovet var fortsatt veldig stort for nr. 1. En ettåring kan ikke være alene i ett sekund, ei heller leke alene. Hvert fall ikke som førstefødt. Tredjemann i familien er naturlig nok en del mer selvstendig. Og det er klart en fordel at de eldre barna kan underholde hverandre mens man er med den lille.

Men etter å ha fått to veldig tette - som jo har stor glede av hverandre nå - og neste med nesten tre år til andremann tenker jeg at det «ideelle» hadde vært 2 til 3 år mellom ungene. Mange får det til med mindre forskjell og trives med det. Men jeg tror nok hvis flere hadde fått barn i en yngre alder, så hadde flere opplevd at det ikke var så hastverk og dermed fått nærmere 3 år mellom barna. En teori jeg mener jeg har lest et sted at var mer gjeldende før…? Hver familie gjør sin vurdering. Jeg syns ikke du skal vente med å prøve. Poenget var heller at du gjerne ikke bør gjøre noe anstrengt forsøk på å endre rutiner som fungerer for deg og babyen nå, for å fremskynde en ny unge. La det skje når det skjer naturlig.

Men jeg kan relatere meg veldig til ønsket om å få tilbake syklusen for å starte på nytt! Har selv trodd og håpt jeg skulle få den tilbake siden oktober/november i fjor. Enda fikk jeg den ikke før slutten av juli i år. Jeg har ikke hatt lyst til å amme mindre. En årsak utenfor min kontroll har gjort at ammingene nå ble nesten halvert siste måneden, og det så ut til å ha utslagsgivende effekt på syklusen. Så får vi se om det blir en fjerde unge neste mai eller sommer *krysser fingrene*.

Amming er tøft og jeg har selv ulik erfaring med mine tre. Med siste har det fungert så godt at jeg har nærmest overdrevet hvor mye jeg har ammet hen. Det har bare vært kos og idyllisk. Og etter en kamp med forrige, har jeg utelukkende nytt det denne gang. Det er en avveining hvor lenge man skal holde på med det som er tungt. Det kan bli verdt det på sikt, og det kan bli for stor påkjenning som går utover helse og tålmodighet blant annet. Det er kun du som kan finne den rette balansen for deg og din baby.

Igjen, masse lykke til (med både ammereisen og graviditet).

Nr. 1 var en enkel baby. Men nr. 2 hadde utfordringer som gjorde at spesielt jeg fikk ekstremt lite søvn mer enn ett år inn i det. Og med en mann som var mye borte med jobben, ble det for mye for meg. Veldig forenkling av en torturopplevelse… Nr. 1 var da for liten til å forstå at det var en mindre som trengte meg mer. Og hjelpebehovet var fortsatt veldig stort for nr. 1. En ettåring kan ikke være alene i ett sekund, ei heller leke alene. Hvert fall ikke som førstefødt. Tredjemann i familien er naturlig nok en del mer selvstendig. Og det er klart en fordel at de eldre barna kan underholde hverandre mens man er med den lille.

Men etter å ha fått to veldig tette - som jo har stor glede av hverandre nå - og neste med nesten tre år til andremann tenker jeg at det «ideelle» hadde vært 2 til 3 år mellom ungene. Mange får det til med mindre forskjell og trives med det. Men jeg tror nok hvis flere hadde fått barn i en yngre alder, så hadde flere opplevd at det ikke var så hastverk og dermed fått nærmere 3 år mellom barna. En teori jeg mener jeg har lest et sted at var mer gjeldende før…? Hver familie gjør sin vurdering. Jeg syns ikke du skal vente med å prøve. Poenget var heller at du gjerne ikke bør gjøre noe anstrengt forsøk på å endre rutiner som fungerer for deg og babyen nå, for å fremskynde en ny unge. La det skje når det skjer naturlig.

Men jeg kan relatere meg veldig til ønsket om å få tilbake syklusen for å starte på nytt! Har selv trodd og håpt jeg skulle få den tilbake siden oktober/november i fjor. Enda fikk jeg den ikke før slutten av juli i år. Jeg har ikke hatt lyst til å amme mindre. En årsak utenfor min kontroll har gjort at ammingene nå ble nesten halvert siste måneden, og det så ut til å ha utslagsgivende effekt på syklusen. Så får vi se om det blir en fjerde unge neste mai eller sommer *krysser fingrene*.

Amming er tøft og jeg har selv ulik erfaring med mine tre. Med siste har det fungert så godt at jeg har nærmest overdrevet hvor mye jeg har ammet hen. Det har bare vært kos og idyllisk. Og etter en kamp med forrige, har jeg utelukkende nytt det denne gang. Det er en avveining hvor lenge man skal holde på med det som er tungt. Det kan bli verdt det på sikt, og det kan bli for stor påkjenning som går utover helse og tålmodighet blant annet. Det er kun du som kan finne den rette balansen for deg og din baby.

Igjen, masse lykke til (med både ammereisen og graviditet).
Det hørtes ut som en veldig røff start på mammatilværelsen! Det er klart det sitter i lenge etterpå.

jeg vet nesten ikke hvorfor vi ønsker en til, fordi vi har hatt så krevende babyer. Men jeg vet jo egentlig hva det handler om, vi ønsker en stor familie med mange barn. Også er graviditet og babytiden litt noe som man på et vis bare «må komme seg gjennom». Vi verdsetter den tiden også, men helt ærlig synes både jeg og mannen det er skikkelig slitsomt det første halve året. Vi har derfor blitt ganske gode på å samarbeide for å få familien til å gå best mulig rundt.

Det er veldig fint å høre andres erfaringer om to tette barn, samtidig som det også er skremmende. Hva om en siste babytid er det som gjør at ting ryker for oss. Selv om vi har stått støtt sammen frem til nå. Vil jo ikke utsette nåværende barn for unødvendige påkjenninger.

En ny baby vil neppe være roligere enn de andre vi har fått, og de har grått så mye de første tre mnd at de lett sklir inn i kategorien kolikk baby. Det er så heftig slitsomt. Nummer 1 og 3 var «verst», nummer 2 var litt enklere, men også plaget. Men så er det jo det at vi vet at det går over, vi vet at det er midlertidig, vi vet at en må ha baby og en må passe de andre barna, samt at vu har en «oh shit» plan hvis det skjærer seg skikkelig en dag. Den største utfordringen dersom vi skulle være så heldige å bli gravid igjen, og få to tette, blir nok at 1åringen må bli med storesøsken rundt på aktiviteter på ettermiddag en periode, hvor en voksen sikkert har fulle hender med gråtende nyfødt.

Lykke til med prøvingen, og håper spiren sitter raskt for dere :)

Har så mye murringer nederst i magen! Men null tegn til EL slim…

IMG_4750.jpeg

Tok en EL test fordi jeg hadde liggende fra forrige gang vi prøvde. Vet ikke hvor reel den er med tanke på at jeg ammer. Men jeg tester om et par dager igjen for å se om det er noen endring.

Mistet litt piffen og jeg har ikke flere EL tester. Lurer på om jeg skal bestille, eller om det bare er selvplaging. Så mye haster det jo egentlig ikke, og helt ærlig blir det jo et sabla kjør dersom vi får en sistemann, spesielt tett i alder med baby som nå er 7mnd. Likevel klarer jeg ikke å legge tanken fra meg. Ønsker det så sterkt, på tross av at jeg vet det kommer til å bli heftig. Spesielt det første året. Hilsen fru ambivalent.

Tester litt med EL testene jeg har liggende fra forrige prøverunde. Dette er definitivt den sterkeste jeg har fått. Blir spennende å se om kroppen kjører løpet fullt ut, eller om den trekker seg på oppløpssiden:dance008
Denne testen er fra i går ettermiddag, så tester på nytt til ca. Samme tid i dag.

IMG_5002.jpeg

:smiley-bounce012 Den såg spennende ut, testet du mer samme dag?
Nei, gjorde ikke det :nailbiting: Kan jeg ha misset toppen tror du? Har ikke så mange tester igjen, så ble litt sparsommelig:hilarious: Nå er vi på tur ut døra, så får ikke testet før vi kommer hjem igjen (ca. 24 t etter sist test ble tatt)..

Nei, gjorde ikke det :nailbiting: Kan jeg ha misset toppen tror du? Har ikke så mange tester igjen, så ble litt sparsommelig:hilarious: Nå er vi på tur ut døra, så får ikke testet før vi kommer hjem igjen (ca. 24 t etter sist test ble tatt)..
Mine topper har brukt å være nokså raske så jeg hadde gått glipp av toppen om jeg bare testet en gang når den var så sterk men hvordan har dine vært forrige prøveperiode da?
På den andre siden så vil man jo ikke kaste vekk tester når man ikke vet hvor i løypa man er heller, blir spennende å se når du tester igjen snart da :D

Mine topper har brukt å være nokså raske så jeg hadde gått glipp av toppen om jeg bare testet en gang når den var så sterk men hvordan har dine vært forrige prøveperiode da?
På den andre siden så vil man jo ikke kaste vekk tester når man ikke vet hvor i løypa man er heller, blir spennende å se når du tester igjen snart da :D
Ja ikke sant, jeg burde jo gjort det!! Herlighet. Testet nå, og synes den så svakere ut. Skal legge ut bilde. Jeg testet vel flere ganger om dagen når det nærmet seg forrige prøveperiode. Har bare glemt det i ammetåka :hilarious: I tillegg til at jeg prøver å være chill:knegg: (Men lykkes åpenbart ikke, siden jeg sniktester for EL)..

IMG_5058.jpeg

Ikke sterkere i alle fall. Spørsmålet er bare om toppen har vært, om vi sakte men sikkert nærmer oss toppen, eller om kroppen satte
på venteknappen igjen. Blir ikke klok på dette systemet altså. Må vel bare vente videre å se hva som skjer. Ikke har vi fått lagt inn aksjer heller. Dårlig stemning i hjemmet i går:dead:

Back
Topp