Prøving/graviditet etter slutt på p-piller

Småbarnslivet

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Hei,

Litt om meg selv: 27 år gammel, gift og har ingen barn fra før av. Har det siste året vært hos gynekolog flere ganger i forbindelse med noe annet, men fikk beskjed om at alt så OK ut. Sluttet på p-piller i august etter 10-11 års bruk. Hadde blødning når jeg tok «sukkerpillene», men ikke hatt mensen etter det. Hadde derimot symptomer (hodepine og murringer) noen dager før forventet mens, men ingen blødning kom.

Fullt klar over at det kan ta veeeeeldig lang tid før alt har stabilisert seg, men er det noe man kan gjøre før den tid? For alt vi vet, så er det ikke sikkert vi kan få barn på egenhånd.

Dersom mensen uteblir i noen måneder, vil det være eggløsning i denne perioden, slik at man kan på et tidspunkt bli gravid? Eller må det komme en blødning før kroppen slipper et nytt egg?

Prøver å lese mye på nett, da jeg føler at jeg kan veldig lite om dette (litt flaut). Jeg har også lært utrolig mye etter at jeg ble medlem her. Fortell meg gjerne deres erfaringer :-)

Jeg brukte p-pille som gjorde at jeg ikke fikk menstruasjon. Sluttet i midten av august i år på den og gikk selvfølgelig å ventet på at mens skulle komme. Sist gang jeg sluttet (etter 9år på pilla) fikk jeg mensen etter tre dager. Så denne gangen var jeg veldig utålmodig :p Da det var gått 1 måned og jeg fortsatt ikke hadde fått noe mens, merket jeg symptomer på eggløsning. Jeg tok el-test og da viste det seg at det var det jeg hadde. Og i går lyste det en positiv graviditetstest mot meg. Så svaret blir vel at nei, du trenger ikke å ha fått mensen først før det kommer eggløsning :)

Bare siden du ikkje sier noe om det. Har du tatt graviditetstest?

Når vi fikk nr 1 ble eg gravid med en gang etter pille slutt. Hadde brukt de i 11år sluttet på de hadde sukkerpille blødning og ingen fler for han satt med en gang.

Og eggløsningsspørsmålet vet eg ikkje helt svare på men vist det ikkje er sluppet kan kroppen prøve å slippe på nytt slik eg har foratått

Jeg brukte p-pille som gjorde at jeg ikke fikk menstruasjon. Sluttet i midten av august i år på den og gikk selvfølgelig å ventet på at mens skulle komme. Sist gang jeg sluttet (etter 9år på pilla) fikk jeg mensen etter tre dager. Så denne gangen var jeg veldig utålmodig :p Da det var gått 1 måned og jeg fortsatt ikke hadde fått noe mens, merket jeg symptomer på eggløsning. Jeg tok el-test og da viste det seg at det var det jeg hadde. Og i går lyste det en positiv graviditetstest mot meg. Så svaret blir vel at nei, du trenger ikke å ha fått mensen først før det kommer eggløsning :)

Gratulerer så mye :excited001 så spennende da!

Har du noen el-tester å anbefale? Kanskje jeg burde prøve det :nailbiting: følger forøvrig med utfloden om den kan gi meg en pekepinn

Gratulerer så mye :excited001 så spennende da!

Har du noen el-tester å anbefale? Kanskje jeg burde prøve det :nailbiting: følger forøvrig med utfloden om den kan gi meg en pekepinn

Tusen takk :D

Jeg hadde bare noen gamle billigtester som gikk ut på dato for et år siden. Men leser at mange kjøper et merke som heter Babyplan. Men jeg anbefaler deg å tempe etter eggløsningen. Testene gir deg kanskje et bedre svar på når eggløsningen nærmer seg, men temperaturmålene viser deg når eggløsningen har vært. Og så kan den også indikere om du har blitt gravid etter eggløsningen eller ikke :) Anbefaler å føre målingene inn i en app som heter Fertility Friend.
Men som du selv skriver, det kan også ta lang tid før kroppen stabiliserer seg etter p-pilleslutt.

Bare siden du ikkje sier noe om det. Har du tatt graviditetstest?

Når vi fikk nr 1 ble eg gravid med en gang etter pille slutt. Hadde brukt de i 11år sluttet på de hadde sukkerpille blødning og ingen fler for han satt med en gang.

Og eggløsningsspørsmålet vet eg ikkje helt svare på men vist det ikkje er sluppet kan kroppen prøve å slippe på nytt slik eg har foratått

Ja, det har jeg. Tok en test forrige helg fra Make Sure. Har ikke lagt inn «aksjer» siden 3. september av ulike årsaker. Venter svar på en prøve som i grunn ikke noe betydning for graviditet, men vil være på den sikre siden.

Ja, det har jeg. Tok en test forrige helg fra Make Sure. Har ikke lagt inn «aksjer» siden 3. september av ulike årsaker. Venter svar på en prøve som i grunn ikke noe betydning for graviditet, men vil være på den sikre siden.

Ok måtte spørr men denne pp har e brukt make sure sine el-tester og vert fornøyd med de. Greit å ha litt kontroll.

TR dukket opp i dag :woot:

Jeg har alltid mislikt tr (sterke smerter) og det var nok derfor jeg begynte så tidlig med p-piller, men nå derimot... :woot::p spent på hvor lenge denne varer og veien videre.

Hei igjen!

Håper jeg får svar, selv om jeg skriver her..

Hadde ingen blødning i går, men det kommer litt bruntlig blod i dag.. når jeg skal loggføre dette og etterhvert ta EL-tester, skal dagen i dag regnes med eller skal denne loggføres som «mens»? :bookworm::wtf:

Hei igjen!

Håper jeg får svar, selv om jeg skriver her..

Hadde ingen blødning i går, men det kommer litt bruntlig blod i dag.. når jeg skal loggføre dette og etterhvert ta EL-tester, skal dagen i dag regnes med eller skal denne loggføres som «mens»? :bookworm::wtf:
Du kan skrive det som spotting,men når du begynner å blø telles som CD 1:)

Etter at jeg sluttet på hormonell prevensjon har jeg de siste 6 årene hatt en syklus på ca 5 mnd uten hormonhjelp, så har ikke noen beroligende ord å gi deg. Nå har jeg derimot pcos og manglende eggløsning/veldig sen eggløsning. Håper du får syklusen fort igang igjen :)

Det håper jeg også :rolleyes: vi stresser ikke sånn sett. Jeg undersøker en del, og synes det er interessant å lese de ulike historiene. Jeg blir «fascinert» av hvor vidt forskjellige vi er :sorry: og av og til kan det være vanskelig å forstå seg på menneskekroppen... om det gir mening.

Last edited:
Da har jeg valgt å teste ut eggløsningstester denne pp. Min forrige sykluslengde var på 39 dager (føltes mye lengre) :angelic: Av den grunn startet jeg å ta eggløsningstester tidlig, i og med at jeg ikke vet hvordan syklusen blir fremover. Nederste testen er tatt i idag, CD13 på morgen. I følge appen FLO skal jeg ha eggløsning om 12 dager, da i utgangspunkt i sykluslengde på 39 dager.

Testen i dag var jo negetiv, men likevel sterkere enn tidligere. Hva er vanlig? Når det var «stigning» i dag, er det vanlig å ligge på omtrent det samme i maaaange dager før testene blir sterkere og til slutt positiv? Bør jeg ta minst en test daglig fremover eller være tålmodig de neste dagene? Vet ikke helt hva jeg vil med denne posten, men det er godt å høre med erfarne folk ;-)

Vedlegg

• 4B246DD7-9322-43BD-A217-1FAE440A542F.jpeg
    4B246DD7-9322-43BD-A217-1FAE440A542F.jpeg
    548,8 KB · Visninger: 59
Da vi prøvde på førstemann sluttet jeg på P-piller etter 10-11 års bruk som deg (med blødning hver fjerde uke) :) Her var syklusen helt ute og kjøre i nesten et år, alt fra 19-49 dager sykluser, så vi begynte med EL-tester som du gjør nå, og jeg fikk henvisning til gyn etter ca et halvt års prøving pga syklus-tullet. Da var jeg plutselig blitt gravid etter å ha funnet EL på test (men mistet), og etter den SA ble syklusen litt og litt mer stabil. På måneden 1 år etter vi sluttet med prevensjon ble jeg gravid, og ut fra når EL-testen var positiv var det jaggu første syklus som skulle vært 28 dager :p Nå har du jo fått noen erfaringer allerede fra andre over, men her gikk det seg altså plutselig til av seg selv og jeg ble gravid uten annen hjelp enn EL-testing :) (jeg brukte for øvrig microgynon og fikk beskjed om at det i alle fall kunne være en av de typene som skapte litt kluss en stund etter pilleslutt..)

Den var jo negativ hvertfall:p tester et par dager til for å være sikker jeg!:rolleyes:

Så bra at du føler det bedre! Bare to mnd ja, høres jo lenge ut når man ikke er i form:rolleyes::rolleyes:

Vedlegg

• 71C51CEF-0E32-4CDF-B46F-A892ED916184.jpeg
    71C51CEF-0E32-4CDF-B46F-A892ED916184.jpeg
    109 KB · Visninger: 55
Da har jeg valgt å teste ut eggløsningstester denne pp. Min forrige sykluslengde var på 39 dager (føltes mye lengre) :angelic: Av den grunn startet jeg å ta eggløsningstester tidlig, i og med at jeg ikke vet hvordan syklusen blir fremover. Nederste testen er tatt i idag, CD13 på morgen. I følge appen FLO skal jeg ha eggløsning om 12 dager, da i utgangspunkt i sykluslengde på 39 dager.

Testen i dag var jo negetiv, men likevel sterkere enn tidligere. Hva er vanlig? Når det var «stigning» i dag, er det vanlig å ligge på omtrent det samme i maaaange dager før testene blir sterkere og til slutt positiv? Bør jeg ta minst en test daglig fremover eller være tålmodig de neste dagene? Vet ikke helt hva jeg vil med denne posten, men det er godt å høre med erfarne folk ;-)

Det varierer veldig fra person til person hvor fort LH stiger, noen kan ha stigning over flere dager før de når toppen, mens andre kan gå fra nesten ingen strek til knall positiv over natten. Noen har også positiv test bare i få timer (Kort LH-topp), mens andre har positiv over 1-3dager (lang LH-topp).

Med tanke på at du har såpass med stigning på testene og du ikke har testet før, så ville jeg ha testet daglig fremover. Dersom du har mange tester, kanskje til og med teste to ganger om dagen, slik at du ikke mister LH-toppen, dersom det skulle vise seg at du har kort topp. Og husk at egget slipper 12-48 timer etter positiv test :)

Håper det var et forståelig svar og greit tips, lykke til :)

Det varierer veldig fra person til person hvor fort LH stiger, noen kan ha stigning over flere dager før de når toppen, mens andre kan gå fra nesten ingen strek til knall positiv over natten. Noen har også positiv test bare i få timer (Kort LH-topp), mens andre har positiv over 1-3dager (lang LH-topp).

Med tanke på at du har såpass med stigning på testene og du ikke har testet før, så ville jeg ha testet daglig fremover. Dersom du har mange tester, kanskje til og med teste to ganger om dagen, slik at du ikke mister LH-toppen, dersom det skulle vise seg at du har kort topp. Og husk at egget slipper 12-48 timer etter positiv test :)

Håper det var et forståelig svar og greit tips, lykke til :)

Det var det absolutt! Tusen takk :happy::rolleyes:

Back
Topp